Hvordan laver jeg en systemdisk med Win XP
Fra : TN

Dato : 14-01-02 15:56

Jeg skal have lavet en systemdisk for at kunne opgradere min bundkorts BIOS
(Asus PB4).

Systemdisken laves ved kommandoen format a:/s ude i dos prompten (ikke den
dos der findes i tilbehørs menuen i Win). Sagen er den, at jeg ikke helt ved
hvordan jeg kommer ud i en dosprompte og får det gjort.
Har prøvet F8 ved opstart - uden heltd.

Er der nogen der lidt forslag/ideer eventuelt med samme bundkort.

/TN

P.S. I manualen til bundkortet står der at man skulle skulle lave en
systemdisk inden installation af OS - det har jeg selvfølgelig ikke
gjort.....

Fra : Jonny Jensen

Dato : 14-01-02 18:42

CD'en skulle kunne starte op fra drevet uden disk. Hvis ikke, kan man
downloade en fil til at lave bootdisketter (der bliver 6) på microsofts
hjemmeside. Du kan sikkert finde det hvis du ser dig lidt om under Windows
XP.

Det er den eneste måde at få disketterne på.

Jonny.

Fra : Anders Bystrup

Dato : 14-01-02 19:04

Er det ikke bare at vælge "MS-Dos bootdisk" under formateringen???

Anders

Fra : Jonny Jensen

Dato : 14-01-02 19:47

> Er det ikke bare at vælge "MS-Dos bootdisk" under formateringen???

Ikke hvis du skal bruge et sæt til install.

Jonny.

Fra : Anders Bystrup

Dato : 14-01-02 20:42

Han siger at han skal bruge den til bios update, her er det nok med det
basale system.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-01-02 22:33

"TN" <Troels.Nielsen@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> P.S. I manualen til bundkortet står der at man skulle skulle lave en
> systemdisk inden installation af OS - det har jeg selvfølgelig ikke

Det er meget nemmere i xp end man umiddelbart tror.
Ind i Stifinder. Højreklik på a-drevet. Vælg formater. Så får du mulighed
for at oprette en ms-dos startdiskette, hvor de nødvendige filer lægges
over. Derefter kopierer du dine bios filer over på disketten og booter på
den.

Kurt

Fra : Henrik

Dato : 15-01-02 00:01

Eller prøv www.bootdisk.com den virker også.

Henrik

Fra : Leony

Dato : 15-01-02 10:24

> [...]
BIOS
> (Asus PB4).

> Er der nogen der lidt forslag/ideer eventuelt med samme bundkort.

Kan du ikke bare bruge en startdiskette til win 98, det ville jeg da prøve.

Leony

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-01-02 23:14

> "TN" <Troels.Nielsen@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> BIOS

Det bedste må være, at du går i stifinder og højreklikker på dit a-drev. Så
vælger du formater. Der kommer så et punkt i dialogboksen, hvor du kan vælge
at oprette en ms-dos startdiskette. Der lægger du så dine bios filer over på
og booter på den.
Det virker, da jeg selv har prøvet det.
Så dos er ikke helt død i xp

Kurt