Dansk titler på film.
Fra : Martin Møller

Dato : 14-01-02 11:09

Set i lyset af nogle, for mig, rimelig tåbelige danske titler på film, som
'Saving Silberman', der på dansk (!) bliver til 'Evil Woman' og den
klassiske 'Cruel Intensions', der på dansk bliver til 'Sex Games', må jeg
spørge:

Hvem bestemmer, hvilken titel en film skal have i de danske biografer og på
det danske videomarked?

Hvornår kan man tillade sig at oversætte en engelsk titel på en film til en
dansk titel, som f.eks. 'Serendipity', der bliver til 'Lunefulde Lykke'. Og
hvorfor hedder 'From Hell' ikke 'Fra Helvede'?

Er det kun fordi, det i visse tilfælde vil skabe for mærkelige titler som
'Amerikansk Tærte' eller 'Uhyggelig Film'?

--
Mvh Martin

Fra : Jens Thomsen

Dato : 14-01-02 11:21

"Martin Møller" <martin@NOGODDAMNSPAMsophusmedical.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem bestemmer, hvilken titel en film skal have i de danske biografer og

> det danske videomarked?

Distributøren.

> [...]
Og
> hvorfor hedder 'From Hell' ikke 'Fra Helvede'?

Det afhænger af filmens originaltitel, og hvilken målgruppe den skal ramme.
De fleste kan sandsynligvis forstå "From Hell", mens de færreste ved, hvad
"Serendipity" betyder. Titlen skal være til at forstå og udtale for
målgruppen og signalere indholdet.

MVH
Jens

Fra : Martin Møller

Dato : 14-01-02 11:24

"Jens Thomsen" wrote :

> [...]
> De fleste kan sandsynligvis forstå "From Hell", mens de færreste ved, hvad
> "Serendipity" betyder. Titlen skal være til at forstå og udtale for

Aha. Gid man var ligeså smart som dig.

--
Mvh Martin

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 14-01-02 12:51

In article <a1ubja$19ie$1@news.cybercity.dk>,
Martin Møller claimed the following:
> ramme.
>
> Aha. Gid man var ligeså smart som dig.

Det var da en yderst provokerende kommentar.

--
Anders Vind Ebbesen
Consultant in enabling out-of-the-box functionalities

Fra : Martin Møller

Dato : 14-01-02 13:24

"Anders Vind Ebbesen" wrote:

> Det var da en yderst provokerende kommentar.

Rolig nu. Mit smiley-filter var aktiveret, derfor ingen efter "dig".

--
Mvh Martin

Fra : Zeki

Dato : 14-01-02 11:45

> Det afhænger af filmens originaltitel, og hvilken målgruppe den skal
ramme.
>(...) Titlen skal være til at forstå og udtale for
> målgruppen og signalere indholdet.

Hmm. 'The Party' bliver/blev til 'Kom og vask min elefant', mens 'Domestic
Disturbance' beholder sin originaltitel.
Og mon ikke at 'Things you can tell by just looking at her' havde fortjent
en dansk titel?

Andre mærkværdige 'oversættelser':

Miss Congienality > Agent Catwalk
The Basketball diaries > Streets of New York
Gang Related > Criminal Intent
Beaches > Friends
Blind Date > Hot Date (!)
Stir of Echoes > The secret Sence

Stakkels de biografgængere som står ved billetlugen og ikke behersker
engelsk. Heldigvis kan man dog nogle steder blot pege på plakaten :)

Zeki

Fra : Morten DH

Dato : 14-01-02 12:20

> Andre mærkværdige 'oversættelser':
>
> Miss Congienality > Agent Catwalk
> The Basketball diaries > Streets of New York
> [...]

Min personlige nummer 1 er helt klart Van Damme's "Black Eagle" som blev
sendte fra en af de tyske sattelit-kanaler som.... hold nu fast... "Red
Eagle" !?! mon det var fordi han var russer i filmen eller er tyskere bare
dummere end andre folk

Fra : Martin Møller

Dato : 14-01-02 12:25

"Zeki" wrote:

> Og mon ikke at 'Things you can tell by just looking at her' havde fortjent
> en dansk titel?

Ligesom 'Things To Do In Denver When You´re Dead' måske også kunne have
fortjent én.

Men på den anden side: Dr. Strangelove hed originalt 'Dr. Strangelove Or How
I Learned To Stop Worrying And Love The Bomb', hvilket tilsvarende på dansk
blev en lidt mærkelig lang titel og ikke rigtig kom til at betyde noget. Man
kunne måske bare have nøjes med: 'Dr. Mærkeligkærlighed'. Men muligvis også
en krukket titel.
--
Mvh Martin

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-01-02 13:06

"Martin Møller" <martin@NOGODDAMNSPAMsophusmedical.dk> writes:

> [...]
> I Learned To Stop Worrying And Love The Bomb', hvilket tilsvarende på dansk
> blev en lidt mærkelig lang titel og ikke rigtig kom til at betyde

"Halløj i atomkrigen"

"Nu går den vilde verdenskrig"

"Krigsskolen"

> kunne måske bare have nøjes med: 'Dr. Mærkeligkærlighed'. Men muligvis også
> en krukket titel.

Gad vide om den hed "dr. Merkwürdigliebe" hos vort sydlige broderfolk?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Baaad movie. Bad, bad movie. Skipped video and went
The RockBear. ((^)) straight to slides."

Fra : Wolfgang

Dato : 14-01-02 14:23

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

How

> Gad vide om den hed "dr. Merkwürdigliebe" hos vort sydlige broderfolk?

*lol* - det gjorde den nu ikke, selv om det var Dr. S's rigtige navn i
filmen. Den blev lanceret som:

"Dr. Seltsam oder wie ich lernte die Bombe zu lieben"

/w

Fra : Jens Thomsen

Dato : 14-01-02 14:39

"Wolfgang" <wolfgang@nowhere.nonet> skrev i en meddelelse

> "Dr. Seltsam oder wie ich lernte die Bombe zu lieben"

Ja, de kan åbenbart heller ikke helt finde ud af det, de tyskere.

'Riget' blev f.eks. til 'Geister'. Man skulle ellers tro, at 'Das Reich'
ville være en mere korrekt oversættelse, som oven i købet kunne vække
genkendelse blandt ældre tilskuere. Men nej...

MVH
Jens

Fra : Wolfgang

Dato : 14-01-02 15:44

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in message

> [...]
> ville være en mere korrekt oversættelse, som oven i købet kunne vække
> genkendelse blandt ældre tilskuere. Men nej...

Var den ikke under bæltestedet

/w

Fra : Lars B.

Dato : 15-01-02 01:38

On 14 Jan 2002 13:05:33 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>"Halløj i atomkrigen"

Ja! Især de der "halløj" titler kan jeg ikke snuppe. Det lyder så
latterligt. "Halløj" på badehottellet. Jamen, halløj. Betyder Halløj,
ikke "Hej"?
Halløj i klosteret, halløj på Wall street, halløj, halløj

Fra : Jens Thomsen

Dato : 14-01-02 13:13

"Zeki" <zeki@image.dk> skrev i en meddelelse
> ramme.
>
> Hmm. 'The Party' bliver/blev til 'Kom og vask min elefant', mens 'Domestic
> Disturbance' beholder sin originaltitel.

Ja, det giver jo virkeligt meget fornuft at inddrage en tyve år gammel titel
i diskussionen...

Hyppigheden og valget af oversættelse har da naturligvis ændret sig voldsomt
igennem årene. Prøv bare at kigge på en releaseliste fra 80'erne. Op igennem
90'erne har tendensen heldigvis vendt sig, så vi nu får hovedparten af film
med den originale titel bibeholdt. Sådan var det ikke for bare 15 år siden.

Jeg fastholder, at målgruppen er den væsentligste faktor i valget af en
oversættelse. Det handler simpelthen om at have den titel, som sælger bedst.
"Miss Congeniality" bliver til "Agent Catwalk", fordi det er nemmere at
forstå og udtale. "Stir of Echoes" bliver til "Secret Sense", fordi man
satser på samme målgruppe som "The Sixth Sense".

MVH
Jens

Fra : Zeki

Dato : 14-01-02 13:37

> [...]
film
> med den originale titel bibeholdt. Sådan var det ikke for bare 15 år

Det er jeg udemærket klar over. 'Beverly Hills Cop' var aldrig blevet til
'Frækkere end politiet tillader' den dag i dag - men "heldigvis" ??? Jeg er
ikke enig! Jeg mener derimod at det er en uheldig 'trend' (for nu at bruge
et tidsvarende udtryk) at biografdistributørene går reklamefolkene i bedene.
Jeg mener, for pokker, hvad er meningen med at danske firmaer laver
engelsksprogede reklamer til danskere ? På samme måde kan man spørge, om der
ifm film ikke var et bedre alternativ på dansk, i stedet for at oversætte
engelske titler med en anden engelsk titel? Og hvem er det lige der
bestemmer hvem der kan forstå hvad? Er en titel som 'Criminal Intent' da
lettere at forstå end 'Gang Related' ?

Zeki

Fra : Jens Thomsen

Dato : 14-01-02 14:04

> [...]
> ikke enig! Jeg mener derimod at det er en uheldig 'trend' (for nu at bruge
> et tidsvarende udtryk) at biografdistributørene går reklamefolkene i

Det er en interessant tanke. Jeg synes dog personligt, at den nuværende
situation er langt mere ønskværdig en den, vi så i 70'erne og 80'erne (jf.
Peters indlæg med tidstypiske titler). I dag er det primært
ikke-engelsksprogede titler, og titler der henvender sig til børn og unge,
der oversættes.

Videomarkedet er en undtagelse, hvor brugen af ændrede titler er langt mere
udbredt (udvalget af film er også tilsvarende større). Men videomarkedet har
ALTID været en jungle.

> [...]
> engelske titler med en anden engelsk titel? Og hvem er det lige der
> bestemmer hvem der kan forstå hvad? Er en titel som 'Criminal Intent' da

Jeg har ikke sagt, at oversættelserne altid er lige fornuftige. Blot at de
er økonomisk motiverede.

I forb. med 'Gang Related' er sammenhængen rimeligt åbenlys. 'Criminal
Intent' er arbejdstitlen, og filmen er sandsynligvis solgt under begge navne
internationalt.

MVH
Jens

Fra : nikolaj borg

Dato : 14-01-02 16:04

"Zeki" <zeki@image.dk> wrote in message
> Andre mærkværdige 'oversættelser':

Kom Cliffhanger ikke oprindelig til at hedde "hang on" på dansk eller har
jeg misforstået noget? Det kan vel have noget at gøre med, at folk ikke
kunne forventes at vide, hvad en "cliffhanger" er.

/Nikolaj

Fra : zman

Dato : 14-01-02 17:30

>Kom Cliffhanger ikke oprindelig til at hedde "hang on" på dansk eller har
>jeg misforstået noget? Det kan vel have noget at gøre med, at folk ikke
>kunne forventes at vide, hvad en "cliffhanger" er.

"Hang On" er filmens Tagline

Fra : nikolaj borg

Dato : 14-01-02 17:55

"zman" <zman@hotmail.com> wrote in message
news164ukgfs39poh80kas2i91bgum7pj7ko@4ax.com...

> "Hang On" er filmens Tagline

Ok. Der var bare masser af Hang On plakater dengang filmen kom frem, så det
virkede som om det var det, der var titlen.

/Nikolaj

Fra : zman

Dato : 14-01-02 18:16

On Mon, 14 Jan 2002 17:55:08 +0100, "nikolaj borg"
<nSiPkAoMl@jborg.dk> wrote:

>"zman" <zman@hotmail.com> wrote in message
>news164ukgfs39poh80kas2i91bgum7pj7ko@4ax.com...

>Ok. Der var bare masser af Hang On plakater dengang filmen kom frem, så det
>virkede som om det var det, der var titlen.

forståeligt nok - jeg kan godt huske det

Fra : Michael Westi

Dato : 15-01-02 00:19

Og hvad med denne her:

"Don´t be a menace to South Central while drinking your juice in the hood"
som blev til "Ghettoblaster" på dansk.

Yeah, right!!!!!!!!!

Michael

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-01-02 11:28

"Martin Møller" <martin@NOGODDAMNSPAMsophusmedical.dk> writes:

> klassiske 'Cruel Intensions', der på dansk bliver til 'Sex Games',

Her er det jo væsentligt at huske, at titlen på Cruel Intentions
faktisk _var_ Sex Games, indtil man bestemte sig for det andet navn i
USA. I Danmark fik vi altså bare et andet "rigtigt" navn, som man
mente solgte bedre.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Har nogen lagt mærke til, hvordan de tre Back to the
The RockBear. ((^)) future-film hænger sammen? Det er helt vildt sejt, og

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 15-01-02 00:04

It seems Peter B. Juul wrote:
> [...]
> faktisk _var_ Sex Games, indtil man bestemte sig for det andet navn i
> USA. I Danmark fik vi altså bare et andet "rigtigt" navn, som man

Titlen på en film kan få en til de mærkeligste ting - jeg har selv
præsteret at tage til Malmö med rødderne efter det (i en brandert) gik
op for os at "Die Hard: With a Vengeance" i Sverige hed "Die Hard -
Hämningslöst". Det var så meget mere rart at sige end "Die Hard - Mega Hard"
at vi følte os honor-bound til at tage turen over øresund for at se den.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-01-02 09:20

Kasper Mejlgaard <nntpspam1@in-addr.dk> skrev:

> [...]
>at vi følte os honor-bound til at tage turen over øresund for at se den.

Nu vi taler om Die Hard, så havde den første af de tre film faktisk
fået den danske titel "Over mit lig". Der var blevet trykt plakater og
så videre, men distributøren (Fox) ombestemte sig og sendte den ud
under originaltitlen, hvilket i øvrigt var lidt af et vovestykke,
fordi den ser tysk ud for uindviede. Jeg husker, at en af mine venner
spøgefuldt bemærkede, at det nok var fortsættelsen på Das Boot.

Niels Søndergaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-01-02 09:37

Niels Søndergaard <ns@post.cybercity.dk> writes:

> under originaltitlen, hvilket i øvrigt var lidt af et vovestykke,
> fordi den ser tysk ud for uindviede.

Noget, der forstærkes af densære danske "Die Harder"-titel, som 2'eren
fik.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-01-02 09:46

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Noget, der forstærkes af densære danske "Die Harder"-titel, som 2'eren
> fik.

Da den kom frem gik jeg i gymnasiet og rektor hed Harder til
efternavn, så det hæftede jeg mig mere ved.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Tryk NO NO NO NO NO NO, herefter er telefonen i
The RockBear. ((^)) 'Normal stilling'"

Fra : T.Liljeberg

Dato : 15-01-02 16:27

On 15 Jan 2002 09:46:18 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Da den kom frem gik jeg i gymnasiet og rektor hed Harder til
>efternavn, så det hæftede jeg mig mere ved.

Hey, vi har gået på samme gymnasium...,

Tom (Student 88)

--
No one ever won a war by dying for his country.
He won it by making the other poor dumb bastard

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-01-02 19:55

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) skrev:

>Da den kom frem gik jeg i gymnasiet og rektor hed Harder til
>efternavn, så det hæftede jeg mig mere ved.

Var det en dame?

Niels Søndergaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-01-02 21:14

> Var det en dame?

Næh, det var nu den engelske udtale man hæftede sig ved.
--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Magnus

Dato : 15-01-02 14:39

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Noget, der forstærkes af densære danske "Die Harder"-titel, som 2'eren
> fik.

I den region1 boxsæt jeg har med Die Hard filmene, bliver toeren også kaldt
Die Hard 2 Die harder, så det er vel fair nok, at den kom til at hedde det
samme på dansk.
Tilgengæld har jeg længe syntes, at treeren skulle hedde Die Hard Med
tømmermænd, men det er måske bare mig.

mvh Magnus

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-01-02 10:01

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> escribió en el mensaje de
noticias m3ofjw6mdl.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Noget, der forstærkes af densære danske "Die Harder"-titel, som 2'eren
> fik.

I spanien hedder Die Hard: "La Jungla de Cristal" (Glas-junglen), se
_det_ er da en kreativ oversaettelse.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 16-01-02 11:06

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> wrote in message
> I spanien hedder Die Hard: "La Jungla de Cristal" (Glas-junglen), se
> _det_ er da en kreativ oversaettelse.

Og så jeg kunen forestille mig gav lidt problemer til navngivningen af de to
efterfølgere. He he.

Joakim

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-01-02 11:15

Joakim Lauridsen <agjo@li.is> escribió en el mensaje de noticias
a23jal$ugpnu$1@ID-81106.news.dfncis.de...

> Og så jeg kunen forestille mig gav lidt problemer til navngivningen af
de to
> efterfølgere. He he.

De har nu loest problemet paa den absolut mest effecktive maade.... de
har fuldstaendigt ignoreret det

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 16-01-02 11:23

> De har nu loest problemet paa den absolut mest effecktive maade.... de
> har fuldstaendigt ignoreret det

ahh naturligvis. Intet problem er så stort at man ikke kan lade som om det
ikke eksisterer ... Om ikek andet kan man da i hvert fald benægte at det
gør. "I did not have sexual relations with that woman, miss Lewinsky ..."

Joakim

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-01-02 12:36

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> writes:

> I spanien hedder Die Hard: "La Jungla de Cristal" (Glas-junglen), se
> _det_ er da en kreativ oversaettelse.

"Den skulle meget hellere have heddet 'Halløj i Lufthavnen 2'"

--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : Wolfgang

Dato : 16-01-02 13:09

> "Den skulle meget hellere have heddet 'Halløj i Lufthavnen 2'"

Eller måske bare "Halløj i Lufthavnen"...

/w

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-01-02 14:22

"Wolfgang" <wolfgang@nowhere.nonet> writes:

> Eller måske bare "Halløj i Lufthavnen"...

Det ville være atypisk. I Danmark lader man typisk som om film, der
ikke er i serie _er_ i serie (Årgangs-filmene, f.eks.), ikke det
modsatte. I betragtning af, hvor mange film der uden nogen særlig
grund hed ".*Den Lyserøde Panter.*" må man græmmes.

(Ny titel til dr. Merkwürdigliebe: "Den lyserøde panter går i krig")
--
Peter B. Juul, o.-.o Kermit: Bear left!
The RockBear. ((^))

Fra : Martin Møller

Dato : 16-01-02 14:30

"Peter B. Juul" wrote:

> (Ny titel til dr. Merkwürdigliebe: "Den lyserøde panter går i krig")

Eller 'Saving Private Pink Panther'

--
Mvh Martin

Fra : Wolfgang

Dato : 16-01-02 16:20

> [...]
> modsatte. I betragtning af, hvor mange film der uden nogen særlig
> grund hed ".*Den Lyserøde Panter.*" må man græmmes.

*lol* ja, men som regel indikerer cifret "2" jo, at der har været en
tidligere enslydende titel.

/w

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-01-02 16:35

"Wolfgang" <wolfgang@nowhere.nonet> writes:

> *lol* ja, men som regel indikerer cifret "2" jo, at der har været en
> tidligere enslydende titel.

Jeg siger lige Rambo 3.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 16-01-02 13:33

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> "Den skulle meget hellere have heddet 'Halløj i Lufthavnen 2'"
Det må vek være Die hard 2 du mener burde have heddet det?

Så kunne den sidste passende have heddet: "Nu går den vilde forbryderjagt 3"

Joakim

Fra : nikolaj borg

Dato : 14-01-02 11:33

"Martin Møller" <martin@NOGODDAMNSPAMsophusmedical.dk> wrote in message
> Set i lyset af nogle, for mig, rimelig tåbelige danske titler på film, som
> 'Saving Silberman', der på dansk (!) bliver til 'Evil Woman'

Evil Woman var arbejdstitlen til denne film (og hele den europæiske titel):

http://us.imdb.com/Details?0239948

Also Known As:
Evil Woman (2001) (Europe: English title) (USA: working title)

Det har iøvrigt været diskuteret i en tidligere tråd her i gruppen.

/Nikolaj

Fra : Martin Møller

Dato : 14-01-02 12:28

"nikolaj borg" wrote:

> [...]
> Evil Woman (2001) (Europe: English title) (USA: working title)
>
> Det har iøvrigt været diskuteret i en tidligere tråd her i gruppen.

Ganske korrekt, min pointe var bare hvorfor filmene blev navngivet som taget
ud af den blå luft og hvorfor man ikke, i visse tilfælde, beholdt den
amreikanske titel eller oversatte derefter.

--
Mvh Martin

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 14-01-02 15:47

> [...]
> ud af den blå luft og hvorfor man ikke, i visse tilfælde, beholdt den
> amreikanske titel eller oversatte derefter.

Det helt korte svar: Penge.
Det lidt længere: Filmen får den titel distributøren tror kan tjene flest
penge ind

Jeg synes ideen med at enten give original titlen en dansk undertittel,
eller den danske titel + den originale som "undertittel" fungerer fint, og
jeg synes da man ser det ofte nu om dage.

Joakim

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 14-01-02 21:07

> Jeg synes ideen med at enten give original titlen en dansk undertittel,
> eller den danske titel + den originale som "undertittel" fungerer fint, og
> jeg synes da man ser det ofte nu om dage.

Der vil jeg være enig, der får man det bedste af begge verdener: Den
originale titel til alle os anglo-tosser, og en sigende dansk titel til de
intellektuelle/snotdumme. I de tilfælde hvor eks. 'Serendipity' er et
latterligt ord, bliver den så sat under den danske titel (hvilket
distributøren så også har gjort).

Det som man måske skal opfordre distributørerne til er at tænke lidt runde
tanker om deres målgrupper, måske forestille sig at selv Van Damme-fans vel
ikke er helt blæst oveni (ikke at jeg har noget imod Van Damme, men...).
Umiddelbart går jeg langt udenom en film hvis den er givet en dansk titel,
der er FOR langt ude (Cruel Intensions = Sex Games!). Jeg føler uvægerligt
at distributøren fornærmer min intelligens, og at filmen ikke kan sælge sig
selv på indholdet (= dårlig film). (Titlen 'Sexlege' havde måske været en
bedre titel til lige nævnte film.)

Værste tilfælde jeg selv kan komme på var en videoudgivelse af en simpel,
totaaalt dårlig actionfilm med Christoffer Plummer som
terroristkidnapperskurk og trækplaster. Filmen hed 'Crackerjack' på engelsk,
men kom i danske videobutikker til at hedde 'Life in the Fast Lane' ??? Rend
mig...

Min pointe er at distributørerne bør tænke på om de i deres iver for at
sælge nogen måske halvdårlige film fornærmer beskuerne og derved mister
flere penge end de havde villet ved i det hele taget bare at have købt
skidtet hjem, fordi der bor en satans lille kunstfreak i os allesammen. Det
handler (IMHO) at finde balancen mellem at tjene penge på godtroende fjolser
uden at blive opdaget i det, og gavne filmbranchens omdømme, og dermed ens
pengegrundlag.

That's good business.

Chris

(Jvf. anden snak om 'Dr. Strangelove': 'Nu går den vilde verdenskrig' ville
faktisk være en fed tagline til en dansk videoudgivelse af repremieren. Bare
et forslag.)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-01-02 00:05

"C.H.Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> writes:

> ikke er helt blæst oveni (ikke at jeg har noget imod Van Damme, men...).
> Umiddelbart går jeg langt udenom en film hvis den er givet en dansk titel,
> der er FOR langt ude (Cruel Intensions = Sex Games!).

Dette var som nævnt flere gange en "working title" på Cruel
Intensions.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Diskussioner ødelægges tit af folk,
The RockBear. ((^)) der ved hvad de taler om"

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-01-02 00:46

On Mon, 14 Jan 2002 21:07:24 +0100, "C.H.Engelbrecht"
<chrisengeldk@dkik.dk> wrote:

>Umiddelbart går jeg langt udenom en film hvis den er givet en dansk titel,
>der er FOR langt ude (Cruel Intensions = Sex Games!).

Eh, fra denne tråd:

--
- Peter Brodersen

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 15-01-02 01:09

Ah. Godt ord igen. -chris

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Y2K08.14700$aS.1993197@news010.worldonline.dk...

Fra : Per Kristensen

Dato : 14-01-02 13:15

> [...]
> spørge:
>
> Hvem bestemmer, hvilken titel en film skal have i de danske biografer og

Det gør importøren/udigveren (Scanbox, SF)