Øv! Min 'eksamensopgave' virker ikke!
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 14-01-02 11:46

Jeg har netop afsluttet et minikursus i HTML ved 'Danmarks Netskole'.
Det var faktisk ikke noget krav, at resultatet skulle uploades, men jeg
prøvede alligevel, og fandt til min glæde, at det øjensynligt virker
perfekt i IE.
Men i dag ville jeg så lige kontrollere i NS (4.xx) - og her virker
_ingen_ af links'ene! :(
Gider I lige ta' et kig på:

http://home19.inet.tele.dk/san/opg7.htm ??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 14-01-02 12:03

Hans H.V. Hansen skrev:

> [...]
> perfekt i IE.
> Men i dag ville jeg så lige kontrollere i NS (4.xx) - og her virker

Du har brugt omvendte skråstreger i linkene. Brug *altid* almindelige
skråstreger, når du laver HTML.

--
Jonas Koch Bentzen

PHP-databaseklasse til PostgreSQL og MySQL:
http://understroem.dk/fasdab/

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 14-01-02 14:23

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:
> Du har brugt omvendte skråstreger i linkene. Brug *altid* almindelige
> skråstreger, når du laver HTML.

s'føli'!

Men alligevel er det lidt mystisk: Jeg har nemlig slæbt filerne igennem
"Stone's WebWriter", og forfatteren har oplyst, at det ikke skulle være
nødvendigt 'manuelt' at vende stregerne, når der uploades herfra?

Ydermere har jeg uploadet et andet projekt med '\' som skilletegn, og
det kører perfekt i alle (de) browsere (jeg har undersøgt).

Endelig virker 'opg7' jo fint i IE - men det er måske noget særligt?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 14-01-02 14:27

Hans H.V. Hansen skrev:

> [...]
> det kører perfekt i alle (de) browsere (jeg har undersøgt).
>
> Endelig virker 'opg7' jo fint i IE - men det er måske noget særligt?

De fleste websites kører på Unix-servere (f.eks. Linux-servere). På Unix
bruger man almindelige skråstreger til stier, ikke omvendte skråstreger.
På Windows bruger man omvendte skråstreger, men browserne har ikke nogen
problemer med at forstå almindelige skråstreger. Konklusion: Brug altid
almindelige skråsteger, når du laver HTML - lige meget, om det så har
virket før, eller Steen Hjelmstrand siger, at..., eller... : )

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 14-01-02 22:02

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:
> Konklusion: Brug altid almindelige skråsteger, når du laver HTML

Det vil jeg herefter gøre! :)

> lige meget, om det så har virket før,

Jeg har konstateret, at det 'virkede før', *fordi* alle filerne lå i
samme mappe - altså nul skråstreger!

> eller Steen Hjelmstrand siger, at..., eller... : )

Jeg har sikkert misforstået ham(?) - eller han har misforstået mit spm.!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-01-02 12:05

Mon, 14 Jan 2002 11:46:02 +0100, h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V.
Hansen) wrote:

>Men i dag ville jeg så lige kontrollere i NS (4.xx) - og her virker
>_ingen_ af links'ene! :(
>Gider I lige ta' et kig på:
>
>http://home19.inet.tele.dk/san/opg7.htm ??

Siden opfører sig ens i mozilla 097 (~NN 6) og opera 5.12:
- forsidebilledet vises ikke
- links fører ingen steder hen.

hilsen pelo

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 14-01-02 14:23

Peter Loumann <pelo@mail1.stofanet.dk> wrote:
> Siden opfører sig ens i mozilla 097 (~NN 6) og opera 5.12:
> - forsidebilledet vises ikke
> - links fører ingen steder hen.

Det var li'egodt mystisk: Jeg har i alle tilfælde set forsidebilledet -
selv om links'ene til venstre har stået lidt 'sammenrodet'(?)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-01-02 14:42

Mon, 14 Jan 2002 14:23:05 +0100, skrev h2vh@post6.tele.dk (Hans
H.V. Hansen):

>Det var li'egodt mystisk: Jeg har i alle tilfælde set forsidebilledet -
>selv om links'ene til venstre har stået lidt 'sammenrodet'(?)

Det er igen p.gr.a. forkerte skråstreger i stien og menuen roder,
fordi der er glemt <td> og </td> i tabellen.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 14-01-02 22:02

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote:
> Det er igen p.gr.a. forkerte skråstreger i stien og menuen roder,
> fordi der er glemt <td> og </td> i tabellen.

OK - jeg kontrollerer igen!

I øvrigt virker det nu (ret) OK i alle de browsere, jeg har adgang til -
efter at jeg har vendt skråstregerne og ændret farvekodeværdierne i
typoarket fra "Red" osv. til "#FF0000" osv.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 15-01-02 17:28

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote:
> Det er igen p.gr.a. forkerte skråstreger i stien og menuen roder,
> fordi der er glemt <td> og </td> i tabellen.

Disse fejl er nu rettet, og det ser bedre ud i NS 4.77 - men så vidt jeg
kan se, bliver ingen af 'instrukserne' fra det eksterne typografiark
udført, selv om 'Enable Style Sheets' er krydset af! *Er* det bare sådan
- eller kan der gøres mere?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-01-02 17:48

Tue, 15 Jan 2002 17:28:19 +0100, skrev h2vh@post6.tele.dk (Hans
H.V. Hansen):

> [...]
>kan se, bliver ingen af 'instrukserne' fra det eksterne typografiark
>udført, selv om 'Enable Style Sheets' er krydset af! *Er* det bare sådan

Fordi, der er apostrofer omkring de forskellige ting, det skal
der ikke være.

F.eks.:
BODY {background-color: "#C0C0C0"}
skal være
BODY {background-color: #C0C0C0}
osv.

Hover er ikke understøttet i Netscape 4.x

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 15-01-02 19:00

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote:
> Fordi, der er apostrofer omkring de forskellige ting, det skal
> [...]

OK - men gælder det generelt for *alle* 'værdier'??
Eller kun i typografiark? Kun for farver?

Når jeg spørger sådan, er det fordi din oplysning forekommer at være i
modstrid med de 'tutorials', jeg hidtil har benyttet: Dér er der
(næsten?) altid sat "" omkring 'værdierne', også i eksemplet vedr.
eksterne typografiark.

Og så et yderligere spm.: Hvordan bærer du dig i grunden ad med at
'kigge' i mit typoark? Det har jeg ikke selv kunnet finde ud af - fra
TDC serveren, altså!
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Mickey

Dato : 15-01-02 19:48

> [...]
> være i modstrid med de 'tutorials', jeg hidtil har benyttet: Dér
> er der (næsten?) altid sat "" omkring 'værdierne', også i

alle HTML options er det smart at sætte i ", alt CSS skal skrives
uden.

> Og så et yderligere spm.: Hvordan bærer du dig i grunden ad med
> at 'kigge' i mit typoark? Det har jeg ikke selv kunnet finde ud
> af - fra TDC serveren, altså!

ligesom browseren - kigger i din kildekode hvor det ligger og skriver
adressen til det

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/apg - hvis du trænger til nyt password!

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 16-01-02 00:07

Mickey <003@susie.dk> wrote:
> alle HTML options er det smart at sætte i ", alt CSS skal skrives
> uden.

Ja, nu læser NS (6) og Konqueror også mit typoark!
Og min lærebogsforfatter bør gå hen og skamme sig!! :)
> ligesom browseren - kigger i din kildekode hvor det ligger og skriver
> adressen til det

Jamen, naturligvis da - tak for tippet!

--
med venlig hilsen