Alm. planter i akvarie ?
Fra : Kelloggs

Dato : 14-01-02 00:13

Hejsa

Jeg er på udkik efter nogle nye planter, men jeg synes godt nok ikke man får
meget akvarieplante for pengene og har derfor overvejet om man ikke kunne
købe nogle alm. planter og smide dem ned i vandet.

Jeg skal bruge nogle som fylder lidt og rigtige akvarieplanter koster en hel
del synes jeg, hvis man skal op i de lidt større planter, men kan alm.
planter leve under vandet ?

Det er også lidt kedeligt at komme hjem med at par dyre planter og så er de
spist inden man får lagt glaspladen på akvariet

Forøvrigt så er jeg ved at lave en lille side med links til akvarie butikker
i og omkring Kbh., så hvis der er nogen som kender nogle andre end dem jeg
har tilføjet, så smid lige en mail
Links til alm. akvarie sider, helst med en masse billeder af fisk, vil jeg
også gerne have nogle af.
http://nui.adsl.dk/akvariefisk.htm

Henrik

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 14-01-02 01:36

Hej Henrik

--SNIP--
[...]

Hvis du finder ud af om man kan kunne jeg godt tænke mig at høre om det...

--
Mvh.
Kenneth

Fra : Katjastrofen

Dato : 14-01-02 06:57

Fredsliljen kan gro under vand!

Kan ikke her klokken kvalme om morgenen huske hvad den hedder på latin, men
det er den med den hvide blomst :)

Tror ikke det dog er periode for fredsliljer nu = de ikke er så billige som
om efteråret!

Men pengene er klart godt givet ud, hvis du mangler planter [en fredslilje
til ca en 20'er, fylder vel ca som 3 akvarieplanter til 80 kroner]

KatjaStrofen

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-01-02 14:18

"Katjastrofen" <katja.bk@email.dk> wrote in message

> Kan ikke her klokken kvalme om morgenen huske hvad den hedder på latin,
men
> det er den med den hvide blomst :)

Spathiphyllum!

> Men pengene er klart godt givet ud, hvis du mangler planter [en fredslilje
> til ca en 20'er, fylder vel ca som 3 akvarieplanter til 80 kroner]

De kan ikke vedblivende gro _under_ vand - bladende skal op over
vandoverfladen. Men dødskramperne er tilpas langvarige til at man kunne tro
at den kan gro under vand.

Som udgangspunkt er det ikke givtigt at lede efter planter fra vinduskarmen
til akvariet - hvorimod den anden vej kan være brugelig. En ikke ringe del
af vores akvarieplanter er egentligt sumpplanter.

mvh
Jan

Fra : Katjastrofen

Dato : 14-01-02 14:28

> De kan ikke vedblivende gro _under_ vand - bladende skal op over
> vandoverfladen. Men dødskramperne er tilpas langvarige til at man kunne
tro
> at den kan gro under vand.

Sludder

http://home10.inet.tele.dk/sveri/plant-d/besk/spat-wal.html

Har selv haft den i akvariet i mange år uden problemer - men den vokser ikke
hurtigt nej

og sidens forholdregler, har jeg nu heller ikke taget så tungt da jeg
benyttede mig af denne plante :) [den er dekorativ, hvis man har et
nyopstartet akvarie, og ikke har råd/tid til at handle planter i stor stil]

katja

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-01-02 14:50

> tro
>

> Sludder

Nå nå - der er nok en der er virkelig sikker på sig selv!

> http://home10.inet.tele.dk/sveri/plant-d/besk/spat-wal.html
>
> Har selv haft den i akvariet i mange år uden problemer - men den vokser
ikke
> hurtigt nej

Tjae, www.tropica.dk siger:
"En terrariumplante der indimellem bruges i akvarier og bowler til guldfisk.
Den kan anvendes som dekorationsplante, men holdbarheden er begrænset til
nogle måneder."
....men taget Tropicas sporadiske viden om planter i betragtning er det nok
også noget sludder!

mvh
sludderchatollet

Fra : Katjastrofen

Dato : 14-01-02 16:10

LOL

ja der fik jeg den!

Men mener stadig det er noget pjat! - har altså haft den i akvarierne mere
end et par måneder! - men kanske jeg bare har været heldig ?!? og fået fat
i nogle ekstra hårdføre eksemplarer!

Men må så også indrømme jeg tit h ar brugt den som midlertidig
beplantning.. - men stadigvæk er jeg uenig med tropica og Dem hr.
sludrechartol *GG* mener den fint egner sig til akvariebrug :)

Katjastrofen

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-01-02 17:13

Katjastrofen <katja.bk@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a1usee$1s9m$1@news.cybercity.dk...
> Men må så også indrømme jeg tit h ar brugt den som midlertidig
> beplantning.. - men stadigvæk er jeg uenig med tropica og Dem hr.
> sludrechartol *GG* mener den fint egner sig til akvariebrug :)

Jeg vil give katjastrofen ret. Selvom jeg ikke er meget for de der
kategoriske udsagn. Jeg har selv haft dem i akvarier, gennem temmeligt
lang tid (over 1 år), og de trivedes, om ikke optimalt, så dog alligevel.
De gik faktisk ud, da jeg forsøgte at vende dem om til et liv oven vande.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-01-02 18:47

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
alligevel.
> De gik faktisk ud, da jeg forsøgte at vende dem om til et liv oven

Mine erfaringer (og andet er det ikke) siger mig at de godt nok kommer med
nye blade - man at de smider et lidt større hver gang der dannes et nyt.
Jeg synes kun at der forekommer egentlig vækst, når planterne er helt, helt
små. Derefter er det mit indtryk at planten tærer (ganske langsomt) på de
ressourcer den har, hvis ikke den får lov til at sende bladene op over
vandet.
Nu synes jeg ikke det års tid I nævner er lang tid - men hvis I i har
oplevet at planter på det års tid som helt neddykkede udviser egentlig
vækst, så vil jeg gerne bøje mig. Men ellers er fredslilje efter min bedste
overbevisning ikke i stand til at gro i længere perioder under vand, højst
overleve.

mvh
Jan

Fra : Kelloggs

Dato : 15-01-02 21:16

> [...]
>
> Men pengene er klart godt givet ud, hvis du mangler planter [en fredslilje
> til ca en 20'er, fylder vel ca som 3 akvarieplanter til 80 kroner]

Så er der proppet en fredslilje i vandet, så må vi se hvordan den klarer det

25,- for sådan en fætter, det var jo til at overkomme.

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-01-02 00:09

Kelloggs <hip1234@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a222lc$1g45$1@news.cybercity.dk...
> Så er der proppet en fredslilje i vandet, så må vi se hvordan den klarer
det

> 25,- for sådan en fætter, det var jo til at overkomme.

Hvis det er en du bare lige har købt og smidt i akvariet, så skal du nok
ikke regne med at den overlever!
Rødderne kan slet ikke klare den pludselige overgang.

Carten

Fra : Kelloggs

Dato : 16-01-02 14:07

> [...]
nok
> ikke regne med at den overlever!
> Rødderne kan slet ikke klare den pludselige overgang.

Det skal den !

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 19-01-02 14:26

Kelloggs wrote:

> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> nok

> Det skal den !

Jamen så er der jo ingen tvivl om den sag....planten overlever selvfølgelig nå
man siger den skal....hvor der er vilje er der vej .

Hvis der er andre der har problemer med planterne i deres akvarier, så er dette
løsningen. Beordre jeres planter til at overleve.

Ja, ja undskyld, men jeg kunne altså ikke lade være

-Peter

Fra : Kelloggs

Dato : 19-01-02 18:10

"Peter Stegenborg Larsen" <stegenborg@bigfoot.com> wrote in message

> [...]
dette
> løsningen. Beordre jeres planter til at overleve.
>
> Ja, ja undskyld, men jeg kunne altså ikke lade være

hehe, jeg skal nok melde tilbage om planten har taget ordren til sig eller
den har en mening for sig selv