Katte egenskaber
Fra : Jan Rusås

Dato : 13-01-02 23:22

Vi skal til at købe kat og håber at vi kan få lidt hjælp til en række
spørgsmål. Vi har lånt en masse bøger om katte og læst meget om deres
forskellige temperamenter. Udfra kattebøgerne skulle man jo tro at man kan
købe sig til en kat med et bestemt temperament hvis det er en bestemt race.
Det er jo dejligt nemt, for det ville jo være skønt at få en indekat der
ville kæles hele tiden af os voksne og 2 mindre piger. Udfra kattebøgerne
har vi fundet et par racer der skulle passe til os - men hvor sikkert er det
overhovedet med de karakteristikker der er af kattene i diverse kattebøger,
passer de eller er det helt ligegyldigt så man bare kan vælge udfra hvilken
race man syntes der er flot?

Vi har været ude og se på nogle killinger, det er jo meget svært at bedømme
om en killing bliver til en kælekat -det havde de ikke tid til :), betyder
killingernes katteforældres temperament noget?- kan det nedarves så man kan
få en idé om hvordan killingen bliver?

Hvor meget betyder det om opdrætteren kæler meget for killingerne?
Hvor meget betyder det at killingen har været vant til børn?

På forhånd tak

Jan, Anne-Mette, Klara og Amalie

Fra : Camilla Scharff

Dato : 13-01-02 23:51

"Jan Rusås" <rusaas@mail1.stofanet.dk> skrev...

Hej med jer!

> [...]
> forskellige temperamenter. Udfra kattebøgerne skulle man jo tro at man kan
> købe sig til en kat med et bestemt temperament hvis det er en bestemt

Tillykke med beslutningen - og dejligt at se, at I giver jer god tid til at
undersøge sagerne, inden I springer ud i det!
En del kattebøger - herunder Politikens Kattebog - har en god og reel
beskrivelse af de forskellige racer. Den seneste udgave har desuden fordel
af at have opdaterede billeder af racerne, som de ser ud pt (og ikke som de
så ud for 15-20 år siden) samt beskrivelser af de nyeste racer.
Man kan faktisk godt lave nogle helt generelle betragtninger om de
forskellige racer, men selvfølgelig kan der da være udsving i
temperamenterne i et kuld - men det ændrer nu ikke på, at fx burmesere
elsker at ligge på skødet, hvorimod british shorthair sjældent gider det
osv. Naturligvis med den modifikation, at det da godt kan være, at 1 ud 100
burmesere ikke gider at ligge på skødet - og omvendt med briten.

> [...]
kattebøger,
> passer de eller er det helt ligegyldigt så man bare kan vælge udfra

Som skrevet ovenfor, så er det ca. 98% sikkert, at karakteristikken
passer... Men hvis I fx har læst, at burmesere passer perfekt til
børnefamilier (hvilket det siges, at den gør), og I altså er faldet for fx
en perser, jamen så køb da en perser! Bare sørg for at give den mulighed for
at kunne komme op i højderne, hvor nysgerrige og kælelystne børn ikke kan nå
den, når den ikke lige er i humør til det (det skal alle mulige andre racer
i øvrigt også have adgang til!) - det er jo trods alt jer, der skal leve
sammen med katten(e) de næste maaange år, og så er det jo vigtigt, at man
får en kat, som man kan lide på udseende og temperament på.
Du vil nok aldrig finde en beskrivelse af en race, hvor der står, at katten
ikke er kælen - for hvem gider at have, og i øvrigt opdrætte, en race, som
ikke er kælen...?

> [...]
> Hvor meget betyder det om opdrætteren kæler meget for killingerne?
> Hvor meget betyder det at killingen har været vant til børn?

Nej, killinger har ikke altid lige tid til at blive kælet for - det kommer
senere
Forældrenes temperament kan sagtens nedarves, så hvis I får at vide, at
moren/faren er et surt og arrigt kræ, så ville jeg nok holde fingrene væk...
Hvis I derimod bare har observeret, at moren kunne finde på at hvæse af sine
halvstore killinger, så er det bare et led i deres opdragelse.

Det betyder ALT at killingerne er vant til at blive håndteret og nusset med
af opdrætteren!! Killinger præges positivt på mennesker fra de er ganske få
dage gamle, og det er derfor yderst vigtigt, at killingerne er blevet
håndteret hver dag.
At killingerne er vant til børn fra opdrætterens hjem betyder, at de ikke
vil blive utrygge/bange i starten og at de givetvis er vant til den ofte
lidt mere hårdhændede håndtering af børn - killinger, som kommer fra en
opdrætter, hvor der ikke var børn, kan dog sagtens vænne sig til det, men
man skal selvfølgelig lige holde lidt ekstra øje i starten, så killingen
ikke bliver for utryg eller kommer til skade.
Hvis killingerne virker decideret sky og bange, så ville jeg også holde
fingrene væk - det er ok at de ikke bare kommer buldrende (det er ikke alle
racer og killinger, der er lige opsøgende - især ikke til børn, hvis de ikke
er vant til det), men hvis børnene (og de voksne) fx sætter sig stille og
roligt ned på gulvet, så skulle killingernes nysgerrighed gerne overvinde
frygten...

Håber det hjalp jer lidt videre

Mvh. Camilla

Fra : Grit Wessel

Dato : 14-01-02 00:00

> Vi har været ude og se på nogle killinger, det er jo meget svært at
bedømme
> om en killing bliver til en kælekat -det havde de ikke tid til :)

Hvad mener du med "det havde de ikke tid til". Hvis du mener, at opdrætteren
ikke har tid til at lære sine killinger at kende, så er det absolut IKKE der
du skal købe en killing.
En ordentlig opdrætter skal kende sine killinger, og kunne fortælle dig,
hvordan den enkelte killings temperament er.

> killingernes katteforældres temperament noget?- kan det nedarves så man
kan
> få en idé om hvordan killingen bliver?

Ja, temperament nedarves. Men da der er to forældre, som måske har hvert sit
temperament, er det ikke nok *kun* at se på forældrene, for du kan jo ikke
vide om killingen ligner moderen, faderen eller måske en blanding. Dette
skal opdrætteren kunne fortælle dig.
Men modsat er det også vigtigt, at du fortæller opdrætteren hvilket
temperament, der er, du gerne vil have, ellers har han/hun jo ikke nogen
mulighed for at vejlede dig i, hvilken killinge der er den rette.

> Hvor meget betyder det om opdrætteren kæler meget for killingerne?

ALT! Lad være med at blive fristet til at købe hos en opdrætter, der har
katte og killinger i bur, små løbegårde, lukket inde i rum væk fra familien.
Køb hos en opdrætter, der har sine katte og killinger frit i hjemmet (nogle
har enkelte rum, hvor kattene ikke må komme, men det er ok. Små killinger
skal også have mindre plads, så de ikke er så langt fra kattebakken, men de
må ikke være "gemt væk" fra familiens dagligdag)

> Hvor meget betyder det at killingen har været vant til børn?

Mindre efter min mening. Jeg har harf 6 killinger (jeg har ikke selv børn).
4 af dem er solgt til par med (mindre) børn, og der har ikke været nogen
problemer overhovedet. Dog vil jeg tro, at killingen *hurtigere* er tryg ved
børnene, hvis den har været vandt til sådan nogle størrelser. Men jeg vil
også tro, at det, der betyder allermest er, hvordan børnene er opdraget. Kan
børnene forstå, at killingen ikke er et stykke legetøj, så skulle der ikke
blive problemer.

Held og lykke med valget at killing. Må jeg i samme forbindelse foreslå jer,
at I anskaffer to killinger i stedet for. Det er jeg sikker på, at I ikke
vil fortryde, men jeg vil lade nogen andre fortælle hvorfor, for nu skal jeg
i seng... jeg har 4 timers markedskommunikation fra morgenstunden af i
morgen tidlig *gaab*

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Helle Andersen

Dato : 14-01-02 01:18

"Jan Rusås" <rusaas@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3c4209a5$0$16888$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> passer de eller er det helt ligegyldigt så man bare kan vælge udfra hvilken

Racebeskrivelserne er generelle. Dvs. at alle katte
er jo forskellige og der kan være store forskelle
indenfor de enkelte racer. Som regel vil katten
selvfølgelig have en del af de egenskaber, som er
typiske for racen. Men finder I en god opdrætter,
vil der være masser af hjælp at hente med at finde
netop de egenskaber, som I prioriterer.

Er man faldet totalt for en races udseende, skal
man i hvert fald nok passe på med at vælge en
anden race "som det næstbedste". Det er lidt
synd, for enhver kat har krav på at blive betragtet
som en 1'er af sine ejere.

Men generelt vil jeg da sige, at racebeskrivelserne
absolut ikke er ligegyldige. Ønsker man sig en
rolig race, er det f.eks. nok ikke sagen med en
siam eller aby.

> Vi har været ude og se på nogle killinger, det er jo meget svært at bedømme
> om en killing bliver til en kælekat -det havde de ikke tid til :),

Nej, det er som regel ikke til at sige i den alder
Derfor er det også vigtigt med en troværdig
opdrætter der kan berette om de pågældende
linier og om hvordan killingen normalt opfører sig.

betyder
> killingernes katteforældres temperament noget?- kan det nedarves så man kan
> få en idé om hvordan killingen bliver?

Forældrekattenes temperament betyder meget for
temperament nedarves ganske rigtigt. Men der
kan sagtens være store individuelle forskelle på
killingerne i et kuld. Igen er opdrætteren en vigtig
brik i puslespillet mht. til info. Desuden er det
vigtigt at opdrætteren er seriøs og også prioriterer
temperament højt og ikke kun avlen efter kattens
ydre fremtoning.

> Hvor meget betyder det om opdrætteren kæler meget for killingerne?

Meget, men jeg vil sige at kvalitet er vigtigere end
kvantitet. Forstået på den måde, at det ikke
nødvendigvis er afgørende om killingen er i
hænder 12 timer om dagen. Mindre kan sagtens
gøre det og det kan være afgørende om killingen
er blevet håndteret som om, den var lavet af glas
eller den er vant til at blive gramset på og vendt op
og ned på. Det har også stor betydning at killingen
ikke har været alt for beskyttet og er vant til larm,
pludselige bevægelser og fremmede mennesker.

> Hvor meget betyder det at killingen har været vant til børn?

Det tror jeg ikke er afgørende, hvis katten er
nogenlunde nervefast og børnene får lært at
håndtere katten på en fornuftig facon.

Men hvilke racer er det, at I har i tankerne ? Det
kan være at nogen her kan komme med fif og evt.
kan henvise til en eller flere gode opdrættere. Køb
af kat er absolut en tillidssag En af de ting, som
I betaler for, når I køber en racekat er, at I hele
kattens liv, kan kontakte opdrætteren for råd og
vejledning. Hvis I skal kunne drage optimalt nytte
af den mulighed, er det en stor fordel, hvis I basalt
er enige med opdrætteren om måden at holde kat
på.

--
Helle
DeKatten: http://dekatten.dk

Fra : Jan Rusås

Dato : 14-01-02 17:54

Tusind tak Helle, Camilla, Grit, Vibeke og Nina

Jeg syntes det har været en stor hjælp med de meget fyldestgørende svar fra
jer alle og meget mere end jeg havde håbet og forventet.
De racer vi har i tankerne er Burmesere eller Exotic. (Har været ude og se 2
rigtig dejlige exotickillinger hvor vi både kunne se moderen og faderen -
det er jo optimalt)
Racerne er udvalgt udfra de beskrivelse vi har kunnet finde.
Kriterierne har været at vi gerne vil have en kælekat der kan fungere i en
familie med børn. Pga. reglerne hvor vi bor må vi kun have en kat og den må
ikke komme ud, ikke engang i en løbegård- derfor har vi været nødt til at
fravælge nogle racer. (Desværre findes der mange mennesker i Danmark der har
et meget mærkeligt forhold til katte og det må man nogle gange desværre
indordne sig under, vi fik dog indført et det var tilladt med indekatte så
det var et stort fremskridt, næste må være løbegården der skal laves om)

Personligt er jeg helt pjattet med norske skovkatte, men tror ikke det går.
(heller ikke sikker på at Anne-Mette er lige så pjattet med skovkatten som
jeg er)
Er vi helt galt på den med de racer ,burmeser & exotic- tror det ikke, men
modtager meget gerne kommentarer også hvis jeg har overset en race.

Igen, på forhånd tak

Jan

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-01-02 18:43

> [...]
fra
> jer alle og meget mere end jeg havde håbet og forventet.

Selv tak - det var så lidt

> [...]
2
> rigtig dejlige exotickillinger hvor vi både kunne se moderen og faderen -

Se, nu kender jeg ret meget til burmesere (har selv 8 stk...), og knapt så
meget til exotic (korthårede persere), men alligevel nok til at jeg vil
sige, at I nok bevæger i hver ende af "skalaen" hvad angår livlighed... Og
så er det jo spørgsmålet, om man ønsker en meget livlig og opsøgende kat
(burmeseren) eller om man ønsker en kat, der er lidt mindre livlig og måske
knapt så "velcro-agtig" i sin opførsel (exotic). Nogle mennesker synes at
burmesere er påtrængende, grænsende til det irriterende, fordi de gerne vil
ligge på skødet og kræver opmærksomhed i form af kæl eller at blive leget
med - andre synes det er skønt at blive forstyrret af deres kat i tide og -
ikke mindst - utide (nu har vi som sagt 8 stk. - og ind imellem er de _ret_
irriterende

> [...]

> ikke komme ud, ikke engang i en løbegård- derfor har vi været nødt til at

Mit kendskab til burmesere er, at de ikke er vanvittig egnede til at være
ene-katte - de er sociale væsener ud over alle grænser, og vil kede sig
gudsjammerligt ved at være alene hjemme i fx 8 timer hver dag. På det
grundlag tror jeg, at I - og katten - vil være bedst tjent med, at I får en
exotic. Det med udelukkende at være indendørs er ikke et problem, det drejer
sig bare om at få en killing fra et sted, hvor de aldrig har været
udendørs - så ved katten jo ikke, hvad den "går glip af" Det synes jeg
ikke, at I skal fravælge racer på grund af.

> Personligt er jeg helt pjattet med norske skovkatte, men tror ikke det
går.
> (heller ikke sikker på at Anne-Mette er lige så pjattet med skovkatten som
> jeg er)

Ja, det er jo vigtigt, at man er enig - man skal jo trods alt leve sammen
med missen de næste 16-18 år!

> Er vi helt galt på den med de racer ,burmeser & exotic- tror det ikke, men
> modtager meget gerne kommentarer også hvis jeg har overset en race.

Jeg mener bestemt, at der er masser af racer, der sagtens kunne passe ind i
jeres familie - fx british shorthair, som jeg nok vil betegne som sådan en
mellemting mellem burmeser og exotic - mindre livlig en burmesere, men mere
livlige en exotic - ikke så kontaktsøgende som burmesere, men mere end
exotic. Hvis I ikke allerede har overvejet dem, så var det måske værd at
tage et kig på dem?? I kan i øvrigt læse mere om både burmesere og briter
her: http://hjem.get2net.dk/bb-klubben

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Helle.K

Dato : 15-01-02 18:44

Hej

Jeg vil lige sige at jeg engang har haft en exotic, og den var påtrængende,
totalt kælen, meget snakkende og altid lige der hvor der skete noget.. Han
var simpelt alletiders familie kælegris, så man skal nok passe på med at
generalisere for meget, og man kan jo se på de forskellige indlæg herinde at
der er folk der har købt racekatte som slet ikke har det temperament man
forventede.

Men det siges jo at Perseren(exotic) er stille og Burmesere er meget aktiv
og det tror jeg da også er rigtigt i de fleste tilfælde men man kan aldrig
helt vide det..

Hilsen Helle.K

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-01-02 20:45

Hej Helle

Og det med at generalisere var lige netop hvad jeg skrev i min første post -
at der nogle, der passer ind i de generelle beskrivelser, og selvfølgelig
nogle, der falder udenfor - for katte er jo katte, ikke?

Mht. aktive "ikke-aktive" racer, så har jeg flere gange hørt fx
brite-opdrættere fortælle løs om deres _meget_ aktive killinger, og når de
så har været på besøg hos os i et par timer og oplevet burmeserbørn for fuld
udblæsning, ja så synes de sjovt nok ikke længere, at deres egne killinger
er "så slemme"
Så det med aktivitetsniveauet kommer jo også an på, hvad man er vant til, og
hvad man i øvrigt umiddelbart forbinder med "aktivitet"...

Mvh. Camilla

"Helle.K" <helle.k@post.tele.dk> skrev...

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 14-01-02 09:17

Hej Jan
Jeg var for 1½ uge siden i samme situation som dig og din familie. Jeg var
ikke helt klar over hvilken katterace jeg skulle vælge. Jeg havde egentlig
bestemt mig for at købe en norsk skovkat, men bestemte mig så for at give
en kat fra Inges Kattehjem en chance, og det har jeg ikke fortrudt siden. Da
jeg så kom derud sad der to dejlige indekatte, og det var lige dem det
skulle være. Jeg regnede med at jeg skulle have en killing, men de her er 1½
år, og faktisk har jeg været utrolig glad for det, for det betyder jo at de
er renlige og allerede opdragede og ikke har behov for at man er meget
hjemme. Selvfølgelig kan man ikke være sikker på at de er opdragede når man
henter dem, men der er jo trods alt en chance for det.
Men det jeg egentlig ville sige var at I måske skulle overveje at tage ud på
et kattehjem og se om der ikke var noget som kunne passe ind i familien.

Mvh
Vibeke

Fra : Nina El Falaki

Dato : 14-01-02 17:00

At hente en kat i nød fra et kattehjem er en rigtig god ide, ellers er der
katteudstilling den 26. og 27 januar i Køge (der er forskellige racer de 2
dage)

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats