Almost Famous Untitled: The Bootleg Editio~
Fra : Ulrik Jensen

Dato : 13-01-02 21:37

Hej

Er det bare mig eller er denne film dræbende langtrukken?....... Jeg er
fuldstændig sindssyg med det originale cut, men den her er altså
overdrevet lang, synes faktisk at længden dræber mange "moments" i
filmen, f.eks. der hvor Russel og William står og snakker ved pool'en,
den rant der ender med det der også var i den originale udgave, "What
am I doing? I am telling secrets to the one guy I am not supposed to
tell secrets to..." Var det virkelig nødvendigt? Jeg synes meget af
det han siger ikke var specielt uddybende, og primært tilfører det
længde til filmen....

Ligeledes synes jeg den magi der er i scenen med Russel og Penny i the
Riot House er ødelagt, okay, det bringer dybde til deres forhold når
man lige får baggrundshistorien med, men det ødelægger altså flowet i
filmen.... Sådan er der mange scener, Lester Bangs og William i
cafe'en, Bangs til det der interview i starten, William og Darryl
hedder han vist, jeg mener hvad er meningen med den scene? vi finder ud
af at Anita har boet på Williams værelse før ham, og at moren kan være
træls, noget der senere understreges alligevel...... Der er også en
lille scene der hvor Polexia er det vist siger til William at hun tager
med Deep Purple til England, noget jeg synes fint understreges i en af
de følgende scener, så jeg ser egentlig ingen grund til at den skulle
med.

Der er selvfølgelig også kommet nye gode scener med i filmen, f.eks.
radiointerviewet som jeg føler giver en god fornemmelse af stemningen i
bandet, desuden synes jeg at en af de første scener hvor man ser
hvordan William opfattes af hans skole også er ret godt placeret, og
hjælper til at vise virkelig HVOR uncool han er....

Alt i alt synes jeg ikke at man skal se The Bootleg Edition FØRST.....
Det originale cut står som en langt bedre film i min bog, og bootleg
edition er en film man kan se hvis man er glad for den originale, men
jeg tror da klart at jeg vil se det originale cut mere end jeg vil se
bootleg edition i fremtiden.

Ang. DVD-udgivelsen ( R1 )

Kan det passe at der ikke er noget omslag med til denne udgivelse? det
er bare en folde-ud-brochure style, ligesom Fight Club, bare uden pap-
æsken? ( den passer faktisk ind i Fight Club æsken )... Eller er det
mig der er blevet snydt?

og så skal jeg lige høre, jeg har simpelthen læst så meget om en scene
med Led Zeppelin's Stairway to Heaven, men jeg har ikke kunnet finde
den... på hvilken DVD ligger den, og hvordan finder jeg den?

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk
http://www.qcom.dk/2a/film - min filmsamling.....

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 13-01-02 22:26

"Ulrik Jensen" <ulrik@qcom.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er det bare mig eller er denne film dræbende langtrukken?.......

Jeg ved ikke om det kun er dig, men jeg er absolut ikke enig. Da jeg så det
originale cut første gang, sad jeg tilbage med en fornemmelse af at der
manglede noget. Jeg ville have mere. Og det fik jeg med Untitled. Jeg synes
længden er perfekt. Jeg sad aldrig og tænkte langtrukken, jeg synes stort
set alle scenerne gav noget ekstra til filmen. Kunne de undværes? Ja
bestemt, mange af den i hvert fald, men er de overflødige? Det synes jeg
ikke. Jeg synes begge film er gode, men jeg synes klart Untitled er Altmost
Famous overlegen. Og så er det commetary altså guld værd.

[...], noget jeg synes fint understreges i en af
> de følgende scener, så jeg ser egentlig ingen grund til at den skulle
> med.

Det kan du godt have ret i, men jeg synes det alt sammen passer ind og giver
noget til den overordnede stemning. Jeg er personligt træt af den tendens
der er i film nutildags om at alt der ikke er essentielt for hovedplottet
klippes ud, og alle scener som ikke er overstået på et minut eller
indeholder "action" kortes ned. Hvorfor må en film ikke være mere en 1 time
og 35 minutter? Hvis filmen har indhold eller stemnng nyder jeg at være i
universet. Og det gælder især AF/Untitled.

Alt det sagt, så er det vidst klart at jeg er vild med den nye udgave. Og
jeg ser ingen grund til at man skal se den korte udgave først. Det er ikke
en film for alle, og det gælder begge udgaver. Men kan man lide den korte,
ser jeg ingen grund til at man ikke skal kunne lide den længere. Selvom der
evt. er nogle "overflødige" scener handlingsmæssigt, så synes jeg ikke
Untitled er langtrukken. Filmen er under alle omstændigheder over 2 timer,
og er ikek for normalt helst ser halvanden times højoctan action film.

> [...]
> er bare en folde-ud-brochure style, ligesom Fight Club, bare uden pap-
> æsken? ( den passer faktisk ind i Fight Club æsken )... Eller er det

Du er ikke blevet snydt, sådan er den. Lidt ærgeligt, men en detalje. En
omslag havde gjort den perfekt, men den står mellem andre, så det betyder
ikke noget for mig.

> og så skal jeg lige høre, jeg har simpelthen læst så meget om en scene
> med Led Zeppelin's Stairway to Heaven, men jeg har ikke kunnet finde
> den... på hvilken DVD ligger den, og hvordan finder jeg den?

Har du kigget bare lidt under det menupunkt der hedder Special Features? Den
er på DVD'en med det originale cut, og den kræver at du har en udgave af
Stairway To Heaven selv, da Crowe ikke havde rettighederne.

Joakim

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 13-01-02 22:58

Joakim Lauridsen wrote:

> [...]
> være mere en 1 time og 35 minutter? Hvis filmen har indhold eller
> stemnng nyder jeg at være i universet. Og det gælder især

Det samme gør jeg, og jeg har absolut ikke problemer med lange film,
men jeg synes bare at jeg fik mere ud af den orginale.... Mht. at
klippe alle scener der ikke indeholder action og ikke er overstået på
et minut så er jeg både enig og uenig.... Selvfølgelig skal disse
scener ikke klippes ud, men at indsætte en scene der sådan set ikke
tilfører noget til filmen, det synes jeg er totalt idiotisk, den
behøver ikke at tilføre noget til handlingen, der behøver ikke at være
action, men der skal være en grund til at scenen skal være der, og den
skal få filmen til at fungere bedre med sin tilstedeværelse, derfor
synes jeg at mange af de scener der blev tilføjet, ikke burde være der,
hvorfor skal vi høre Polexia fortælle at hun tager til England med Deep
Purple? vi får det alligevel at vide i en senere scene, og jeg synes at
det bidrager bedre til filmens flow, og stemning, at vi får at vide
hvordan altsammen er ved at ændre sig samtidigt, i scenen hvor Penny
Lane ender med at dejse om.

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 13-01-02 23:21

> [...]
> det bidrager bedre til filmens flow, og stemning, at vi får at vide
> hvordan altsammen er ved at ændre sig samtidigt, i scenen hvor Penny

En ting som er nok for mig i den scene, til at jeg synes den er relevant og
tilføjer noget til filmen, er Williams reaktion og ansigtsudtryk. Så kort
synes jeg faktisk det kan siges. Scenen handler ikke om at Polexia tager til
England med Deep Purple, det handler om hvad det betyder for William og
hvordan det rører ham.

Det jeg skrev med Action og så videre, er naturligvis ikke relevant for AF,
men jeg har efterhånden set så mange deleted scenes med Director commetary
på mine DVD'er hvor rigtig gode scener der giver masser af mening bliver
klippet "for pacing" og filmen er måske kun godt halvanden time og scenen
varer under 30 sekunder ...!

Joakim