Stress - hvad gør I rent praktisk for at d~
Fra : Lars

Dato : 13-01-02 14:50

Hej alle

I fortsættelse af en tidligere tråd om positiv/negativ stress kunne jeg godt
tænke mig at starte en ny - gående på at dele helt konkrete erfaringer
omkring stress.

Hvad gør I, hvis I står med en stresset hund.

Erfaringer, metoder, ideer, principper, resultater ønskes.

Mange hilsener fra
Lars

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 13-01-02 17:17

Hejsa.

Jeg har en hvalp som stresser enormt, når han har været alene hjemme.(
sammen med en anden hund) Den lukker jeg ud, smider en håndfuld godbidder og
får tid til at tage jakken af. Når den så kommer ind igen - kort efter,
foregår det en del roligere.
Toppen af stressen er aftaget.
Da han var lille dummede jeg mig, der satte jeg mig ned til han og forsøgte
at kæle og småsnakke ham til ro, en sådan velkomst scene kunne i værste fald
tage op til en halv time, hvor han kørte sig selv mere og mere op.
Man bliver klog af skade og tidsrøvere.
V H Gitte

Fra : Bettina

Dato : 14-01-02 08:42

"tricket" for mig har jeg lært til hundtræning. De kalder den
"hund-i-ro-øvelsen" og den starter hver træningsperiode med, dvs også efter
frikvarteret, når mange af hundene er lidt overgearede.
Det går ganske enkelt ud på, at sætte sig på hug med hunden mellem benene og
nusse den beroligende på maven, men mans trækker vejret dybt og selv slapper
af.
Det kan godt være det lyder fjollet, men ens egen sindsstemning/vejrtrækning
går ned i hunden og den falder til ro i løbet af ingen tid.
Det er samtidig en lederskabsøvelse, at hunden skal acceptere, at du
"presser" den lidt på ryggen (altså kke fysisk vel) og en god ting at lære
hunden, da den også betyder "så længe du sidder her, skal jeg nok klare
situationen og du kan slappe fuldkommen af"
Når først hunden har lært at sidde roligt med dig på hug bagved (du skal
nærmest omklamre hunden i starten), udvides øvelsen ved at du rejser dig op.
Dine ben skal igen "omklamre" hunden, dvs den skal kunne mærke dine ben på
siden af sig.
Bemærk venligst, at hunden ikke må rejse sig eller lægge sig ned, da det som
regel er et forsøg på at undgå din dominans.

Jeg ved ikke om det var det du ledte efter, men det har i hvert fald været
guld værd i mange situationer på træningspladsen. Hvis fex to hunde er ved
at komme op og toppes, kaldes de andre ind til hund-i-ro og bliver dermed
ikke kørt op af stemningen.

Bettina

Fra : Ann K

Dato : 14-01-02 11:13

Hejsa.
Min sheltie stresser vildt op i flere forskellige situationer... og
løsningen er afhængig af hvilken situation vi er i...
Jvf tråden om positiv/negativ stress er der situationer, hvor jeg ikke
forsøger at dæmpe hende... fx spor, som Dise afgjort er bedst til, hvis
hun er lidt "oppe at køre" - og stresset forsvinder jo lige så snart hun
går i gang med at løse opgaven... lige sådan med (felt-)søg... ved
rondering får hun afløb for sit stress, fordi hun får lov til at gø ad
figuranten - hun falder helt ned, når fig. giver hende en guf :)
Ved lydighedsøvelser - lineføring osv - eller agility er det derimod
nødvendigt at få hende helt i ro... ellers kan hun ikke koncentrere sig!
Som regel tager jeg hende hen at løbe frit et øjeblik... slutter med et
lille søg efter en godt gemt guf/legetøj... søg er ikke noget, det
kommer naturligt for min sheltie - hun synes det er svært, men også
sjovt - og hun bruger en masse psykiske kræfter på at lede... Vi bruger
også "hund-i-ro"-øvelsen til sidst, når vi er tilbage på
træningspladsen...
Ved agility er jeg desuden så heldig at meget stress forsvinder lige så
snart hun får lov til at ræse hen over forhindringerne... det er altså
uendeligt nemt at bruge et spring (eller endnu bedre en tunnel) til at
belønne min hund, for dens opmærksomhed og gode arbejde...
Det kræver at jeg holder godt øje med min hund, så at dens stress ikke
på noget tidspunkt går ind og blokerer for vores kontakt... dvs øvelser
skal laves så snart jeg ser tendens til at stresse
Til daglig træning (og til dels også ved prøver) bruger jeg et råd jeg
fik af Claus her i NG... dvs Dise holdes udenfor al kontakt med andre
mennesker/ hunde, når vi skal træne... er der pauser, bindes hun af, med
besked om at blive liggende... stresser hun op, bruger jeg "hund-i-ro"
og går derefter lidt af vejen for al tumulten fra de andre hunde -
enkelte gange har jeg måtte lave et lille søg... Metoden har virket lidt
underlig på flere af mine holdkammerater (og en enkelt træner) men den
virker!!! Dise slapper af, fordi hun nu _ved_ at hun ikke skal lave
noget - og er derfor også glad og kontaktvillig, når jeg kommer hen for
"lege" med hende... træning er nemlig = LEG

Mvh Ann

Fra : Max Larsen

Dato : 18-01-02 16:28

Jeg vil da som uddannet hundemassør, starte med at give hunden
massage. Hvis du ikke selv vil lære at massere din hund, kunne du
finde en i nærheden af hvor du bor der kan massere din hund.

Se på http://www.hundemassor.dk

Kærlig hilsen

Max Larsen