Hjælp til <ul>
Fra : Michael Boysen

Dato : 13-01-02 14:33

Hey....?!

Har lige rodet lidt med en <ul>.
Jeg skal bruge den til en mini-menu, men må tilsyneladende acceptere, at det
ikke ser optimalt ud i Opera 6.0.
(Indtil jeg finder den rigtige måde, at lave det på.)

Idéen var, at det skulle se således ud:

--------------------
* Menupunkt
* Menupunkt

--------------------

Og det gør det også i IE, men i Opera bliver der tilføjet et linieskift, og
så ser det således ud:

--------------------

* Menupunkt
* Menupunkt
--------------------

Kan man på nogen måde undgå det?
Alternativt - hvilken er den rigtige måde, at lave det?

/Michael Boysen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 13-01-02 14:49

"Michael Boysen" <rokkerne@ofir.dk> wrote in message
> Og det gør det også i IE, men i Opera bliver der tilføjet et linieskift,
og
> så ser det således ud:

<snip>

> Kan man på nogen måde undgå det?

<ul style="diplay:inline">

--
Jakob Andersen

Fra : Michael Boysen

Dato : 13-01-02 15:07

Jakob Andersen skrev:
> <ul style="diplay:inline">

Er nu testet, men det har ingen effekt.

Min kode ser således ud:
<ul type="square" style="diplay:inline">

<li class="farvetli"><a href="forum.asp" class="size12">Til
oversigt</a></li>

<li class="farvetli"><a class="size12"
href="forumpost.asp?ForumId=8">Opret indlæg</a></li>

</ul>

/Michael Boysen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 13-01-02 17:06

Ret det til "display:inline".

Fra : Michael Boysen

Dato : 13-01-02 18:10

Jens Peter Karlsen skrev:
> Ret det til "display:inline".

Det kunne være det hjalp ............men det gjorde det ikke

Nu står det fint i Opera, men IE viser det således:

----------------------------
* Menupunkt
* Menupunkt
----------------------------

Jeg fatter minus......

Nu har jeg så forsøgt mig med:

<menu>
<li class="farvetli"><a class="size12"> href="forum.asp"Til
oversigt</a></li>
<li class="farvetli"><a class="size12"
href="forumpost.asp?ForumId=<%=intForumID%>">Opret indlæg</a></li>
</menu>

Det fungerer fint i IE (bortset fra at der indsættes en linie undersidste
menupunkt), men i Opera ser det således ud

----------------------------
* Menupunkt
* Menupunkt
----------------------------

Og ikke som jeg forventede:

----------------------------
* Menupunkt
* Menupunkt
----------------------------

Jeg har forsøgt, at sætte text-align og margin-left forskellige steder, men
det virker skisme ikke.

Hvordan løser jeg mit problem?

/Michael Boysen

Fra : mola

Dato : 13-01-02 18:24

"Michael Boysen" <rokkerne@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har forsøgt, at sætte text-align og margin-left forskellige steder,
men
> det virker skisme ikke.
>
> Hvordan løser jeg mit problem?
>
> /Michael Boysen

Nu er det vist ved at være tid til en url ...

mvh
mola

Fra : Michael Boysen

Dato : 13-01-02 18:57

mola skrev:
> Nu er det vist ved at være tid til en url ...

Ok, men regn med, at især mit style sheet er meget rodet.

http://www.bursell.dk/rokkerne/forumthreads.asp?forumid=8

/Michael Boysen

Fra : mola

Dato : 13-01-02 19:56

> Ok, men regn med, at især mit style sheet er meget rodet.
>
> http://www.bursell.dk/rokkerne/forumthreads.asp?forumid=8
>
> /Michael Boysen

Du skal ændre dit <menu>-tag til et <ul>-tag og så indsætte flg i dit
stylesheet:

ul {
margin: 0px 0px 0px 30px;
padding: 0px;
}

li {
margin: 0px;
padding: 0px;
}

Så skulle du være kørende igen

mvh
mola

PS Det var dog en vederstyggelig blanding af html- og css-formatering du
kaster i hovedet på os ...

Fra : Michael Boysen

Dato : 13-01-02 20:20

mola skrev:
> Du skal ændre dit <menu>-tag til et <ul>-tag og så indsætte flg i dit
> stylesheet:
> ul { [SNIP CSS]
> }
> Så skulle du være kørende igen

Det er jeg også mange tak.

> PS Det var dog en vederstyggelig blanding af html- og css-formatering du
> kaster i hovedet på os ...

Jeg prøvede at advare
Siderne med forummet er kun næsten færdige, så der er en del der lige skal
pudses.

/Michael Boysen

Fra : Michael Boysen

Dato : 13-01-02 21:18

mola skrev:
[SNIP løsningen på mit problem]

Nu jeg alligevel har dig, kan du så ikke hjælpe med at centrere seneste
indlæg?
Det har givet mig adskillige grå hår.

/Michael Boysen

Fra : Michael Boysen

Dato : 13-01-02 21:53

Michael Boysen
> Nu jeg alligevel har dig, kan du så ikke hjælpe med at centrere seneste
> indlæg?
> Det har givet mig adskillige grå hår.

Jeg har fundet en løsning

/Michael Boysen

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 14-01-02 13:44

mola <mola@vip.cybercity.dk> skrev:
> PS Det var dog en vederstyggelig blanding af html- og css-formatering du
> kaster i hovedet på os ...

Nå ja, bare det validerer.

--
Gunnar Vestergaard

Demokrati: To ulve og et lam der stemmer om
hvad de skal have til middag.

Fra : mola

Dato : 16-01-02 19:22

"Gunnar Vestergaard" <post@gunnar-v.dk> skrev i en meddelelse

> Nå ja, bare det validerer.
>
> --
> Gunnar Vestergaard

Har ikke tjekket, men hvis det er din holdning så OK med mig

Validering er basalt, men man kan hjælpe sig selv (og andre) gevaldigt ved
at separere de to ting så meget som det nu er muligt (taget i betragtning at
der er indbygget formatering i enhver html-standard).

mvh
mola

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 16-01-02 20:38

Jeg skrev:

> [...]
> at separere de to ting så meget som det nu er muligt (taget i betragtning at
> der er indbygget formatering i enhver html-standard).

Jeg ikke sikker på at jeg forstår. En ting som W3C gerne ser separeret
er indhold (HTML) og præsentation (CSS). Men det er så en helt anden
historie (diskussion?).

Hvad mente du egentlig?

--
Gunnar Vestergaard

Fra : mola

Dato : 17-01-02 00:11

> Jeg ikke sikker på at jeg forstår. En ting som W3C gerne ser separeret
> er indhold (HTML) og præsentation (CSS). Men det er så en helt anden
> [...]

Korrektion: HTML er ikke indhold. Tekst (og andre elementer som fx. grafik)
er indhold.

HTML er primært strukturformatering. Men det betyder pr. definition også
præsentationsformatering. Ellers giver det jo ingen mening. CSS er derimod
alene en præsentationsformatering.

HTML kan dog også indeholde rene præsentationsformateringer (dvs.
ikke-strukturelle formateringer) som fx. font-face. Det er disse w3c gerne
ser afskaffet til fordel for CSS.

For egen (og evt. administratorers) skyld bør man undgå en blanding af rene
HTML-præsentationsformateringer og CSS-formateringer, da det vanskeliggør
fejlsøgning og vedligeholdelse. Brugere og "useragents" vil som oftest være
ligeglade.

Håber det tydeliggjorde...?

mvh
mola

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 13-01-02 19:23

"Michael Boysen" skrev

> [...]
> oversigt</a></li>
> <li class="farvetli"><a class="size12"
> href="forumpost.asp?ForumId=<%=intForumID%>">Opret indlæg</a></li>

Hjælper dette:
[...]

Og så undrer det mig at du bruger links med > og <.... Det kan da kun give
problemer...

--
Med Venlig Hilsen

Jesper Schlæger
http://home20.inet.tele.dk/schlager
ICQ: 130657518

Fra : Michael Boysen

Dato : 13-01-02 20:05

Jesper Schlæger skrev:
> Hjælper dette:
> <menu>[SNIP HTML]
> </menu>

Ja det ville det sikkert gøre, men det var bare en fejl i indlægget
(undskyld)

> Og så undrer det mig at du bruger links med > og <.... Det kan da kun give
> problemer...

<a class="size12" href="forumpost.asp?ForumId=<%=intForumID%>">

Det her?
Hvordan skal jeg ellers skrive det?

/Michael Boysen

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 14-01-02 13:44

Michael Boysen <rokkerne@ofir.dk> skrev:
> <a class="size12" href="forumpost.asp?ForumId=<%=intForumID%>">
>
> Det her?
> Hvordan skal jeg ellers skrive det?

Du kan erstatte < med %3C og > med %3E. Det er et trick man kan med alle
URL's. Nå ja, hvis du vil have det til at validere, så får du også brug
for at erstatte ? med %26.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-01-02 02:45

On Mon, 14 Jan 2002 13:43:41 +0100, post@gunnar-v.dk (Gunnar
Vestergaard) wrote:

>Du kan erstatte < med %3C og > med %3E. Det er et trick man kan med alle
>URL's. Nå ja, hvis du vil have det til at validere, så får du også brug
>for at erstatte ? med %26.

%26 er nu "&" - og "?" er %3F. Men hvis det er en del af en
quertstring, så er der jo ret stor forskel på at skrive:

fil.ext?navn=peter&alder=23
.... og:
fil.ext%3Fnavn=peter%26alder=23

Sidstnævnte vil ganske enkelt ikke virke. Bl.a. fordi det vil fremstå,
at der er postet "peter&alder=23" til variablen navn.

--
- Peter Brodersen

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 15-01-02 16:42

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> skrev:
> [...]
>
> Sidstnævnte vil ganske enkelt ikke virke. Bl.a. fordi det vil fremstå,
> at der er postet "peter&alder=23" til variablen navn.

Ja det må jeg give dig ret i. Jeg har lige afprøvet det selv. Så &amp;
er at foretrække. Takker for tilbagemeldingen.

--
Gunnar Vestergaard