Lotr spørgsmål (SPOILER!!)
Fra : Jakob Strandgaard An~

Dato : 13-01-02 13:14

Efter at have læst bogen, og nu også at have set filmen, kom vi til at
diskutere et emne i går, sammen med en makker.
Til sidst i filmen, ser man Aragon med en ring på hånden!! Er dette bare et
tilfælde, eller er det en af de andre ringe.
Vi prøve at finde ud af hvor alle ringene er, og de ni menneskene fik er jo
de ni ryttere. Elerver droningen har en og Elrond har vel også en, men hvem
har den sidste som elverfolket fik, og hvad er det for en ring aragon har??
Nogen der ved noget!

Jakob A

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 13-01-02 14:09

Ok, så hut jeg hvisker fra bogen, så snakker de på rådsmådet om de øvrige
ringe som givet til de tre elver, de syv dværge og de ni mennesker.
De ni til menneskene har Nâzgul-rytterne.
De syv til dværgene er alle undtagen en blevet ødelagt med tiden, den sidste
er blevet taget tilbage af Sauron. Der er en lille røverhistorie hvor
Gandalf forsøgte at få fat i den sidste dværgering, men kom for sent.
Af de tre til elverne er jeg ikke sikker på om det vitterligt er Galadriel
der har en af dem (det ligner hende godt nok i starten af filmen). Elrond
har jeg ikke indtryk af noget sted fra skulle have en. Under rådsmødet (i
bogen) snakker ham om dem som at de er udenfor umiddelbar rækkevidde. (Men
det kan selvfølgelig være...)
Jeg ved ikke hvilken ring Aragorn bærer, men tror såmænd ikke han bærer en
af disse elverringe, idet disse repræsenterer 'forståelse, skabelse,
helbredelse og beskyttelse'. Lige de tre er ikke skabt af Sauron selv (men
ligger så stadig under hans magt). Som kriger ville Aragorn ikke kunne bruge
elver-ringene i sin kamp, så det er velsagtens en 'almindelig' ring han har
på fingeren.
(Indtryk hentet fra side 352 i min engelske paperback FotR.)

Det er i øvrigt det fede med filmen FotR: Til trods for de små ændringer her
og der, kan man reelt bruge filmen som 'kildemateriale' til bøgerne. Cool
nok.

Chris

(Jeg ved det godt: Get a life!!!)

Jakob Strandgaard Andersen <jakobsa@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c417a35$0$16873$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Collec2r

Dato : 13-01-02 14:26

"C.H.Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in

> [...]
>
> Det er i øvrigt det fede med filmen FotR: Til trods for de små
> ændringer her og der, kan man reelt bruge filmen som 'kildemateriale'

Aragorns ring er IIRC Dunedan-kongernes ring. Den sidste af
elverforlkets ringe er den Gandalf har. Fortælles vist nok i "Kongen
vender tilbage". Skal vist til at læse bøgerne igen Men det er rigtigt
nok at Galadriel har den ene. Jeg kan ikke lige huske den sidste.

Collec2r

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 13-01-02 14:32

<-snip->
> [...]
bruge
> elver-ringene i sin kamp, så det er velsagtens en 'almindelig' ring han

Galadriel har en ring, Frodo ser den i "scenen" ved Galadriels spejl (fordi
han er ringbærer), Sam ikke kan se den - mener ikke det blev vist særlig
godt i filmen (var det overhovedet med?). Hvem andre end Elrond skulle have
en af dem? Han er ældst og kløgtigst.
Kan ikke husker helt hvordan den ender, men hvis ikke Aragorn har en, så
mener jeg at Arwen har den trejde - dog ikke helt sikker, men mener at man
læser om det sidst i TrotK.
hygge

Fra : Emil Rune

Dato : 13-01-02 15:10

"C.H.Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse
> Ok, så hut jeg hvisker fra bogen, så snakker de på rådsmådet om de øvrige
> ringe som givet til de tre elver, de syv dværge og de ni mennesker.
> De ni til menneskene har Nâzgul-rytterne.

Ikke helt rigtigt; de ni ryttere har rent faktisk ikke ringene direkte på
sig. Eftersom at ringene (de syv + de ni) blevet smedet under Saurons
instruktion, så havde han også let ved at tilføre ringene en skjult ondskab.
De ni blev herefter delt ud til de ni største menneske-konger, men ringenes
(underforstået Saurons) kraft korrumperede dem og de blev til ringånderne,
dømt til for evigt at tjene Sauron. Sauron tog herefter "sine" ringe
tilbage.

> [...]
> er blevet taget tilbage af Sauron. Der er en lille røverhistorie hvor
> Gandalf forsøgte at få fat i den sidste dværgering, men kom for sent.

Det er faktisk kun fire af ringene der er blevet ødelagt; opslugt af
dragerne under dværgenes bjerge. De sidste tre har Sauron taget tilbage. På
samme måde som med de ni forsøgte Sauron også at narre dværgene ind under
sig vha. syv magiske ringe. Men dværgene havde en naturlig modstand overfor
den slags magi, og det eneste ringene medførte var en forøget grådighed hos
dværgene efter guld.

> [...]
> bogen) snakker ham om dem som at de er udenfor umiddelbar rækkevidde. (Men

De tre blev som de eneste af de magiske ringe smedet uden inflydelse fra
Sauron. De tre blev givet til Galadriel (som filmen også viser i starten),
Círdan og den mægtige elverkonge Gil-galad, som faktisk overdrager sin ring
til Elrond omkring samtidig med Kløvedal bliver skabt.

> [...]
har
> på fingeren.
> (Indtryk hentet fra side 352 i min engelske paperback FotR.)

Det er muligt at den ring man ser i filmen er Barahirs ring, som er et
ældgammelt arvestykke som tilhører Isildurs slægt, og som er gået i arv fra
far til søn og er endt hos Isildurs arving Aragorn. Eller også er det bare
en almindelig guldring ;)

> [...]
her
> og der, kan man reelt bruge filmen som 'kildemateriale' til bøgerne. Cool

Ja...Jo...til dels ;) Er man interesseret i baggrundsinformation omkring
Middle-earth og dets folk kan jeg anbefale Silmarillion.

Mvh. Emil

> Chris
>
> (Jeg ved det godt: Get a life!!!)

Måske jeg også skulle se at få mig et...Hehe ;)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-01-02 17:43

Hej

Man bør svare under indlægget.

> [...]
> bogen) snakker ham om dem som at de er udenfor umiddelbar rækkevidde. (Men

`Yes,' she said, divining his thought, `it is not permitted to speak
of it, and Elrond could not do so. But it cannot be hidden from the
Ring-bearer, and one who has seen the Eye. Verily it is in the land of
Lórien upon the finger of Galadriel that one of the Three
remains. This is Nenya, the Ring of Adamant, and I am its keeper.

Her, i bog 1, siger Galadriel at hun har den ene af Elverringene og
Frodo ser den selv.

/Trine

Fra : Peter G.

Dato : 13-01-02 14:47

In article <3c417a35$0$16873$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Jakob
Strandgaard Andersen <jakobsa@mail1.stofanet.dk> wrote...
> [...]
> har den sidste som elverfolket fik, og hvad er det for en ring aragon har??

Elrond har en (Vilya, luft), Galadriel den anden (Nenya, vand) og Gandalf
den tredje (Narya, ild)

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Indfør Systembolaget og begræns privatbilismen.

Fra : Michael Bruun Peters~

Dato : 13-01-02 21:38

Jakob Strandgaard Andersen wrote:

> [...]
> Til sidst i filmen, ser man Aragon med en ring på hånden!! Er dette bare
> et tilfælde, eller er det en af de andre ringe.

Det er "The Ring of Barahir", og ikke en af de ni, eller i det hele taget
en af "The Rings of Power".

Barahir fik den af Finrod engang i Første Alder, og siden er den gået i arv
gennem en 6-7 tusinde år for til sidst at havne hos Aragorn.
Mere om dette kan læses i "The Silmarillion".

Tja.

Michael B. Petersen