Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan fremkalder man selv ?
Fra : Jonas Levring

Dato : 13-01-02 12:48

Hejsa

Jeg er lige flyttet på kollegie... og der er fri afbenyttelse af foto-rum...
dvs. vi selv skal betale for film og foto-papir.. kemikalierne betaler
kollegiet.. (fed mulighed - mener jeg) - men nu er det sådan at sidst jeg
prøvede at fremkalde en film var tilbage i 96.. så hvis der var nogend er
kunne komme med en forklaring, samt procedure, så ville det bare være
SUPER.... :))

ligeledes hvad man skal købe af film, samt papir.. :)) - og hvis det også er
muligt med lidt ca. priser, så vil det bare være endnu bedre :)

jeg håber ikke det her er for meget forlangt :) - på forhånd mange tak

/Jonas Levring

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 13-01-02 13:03

"Jonas Levring" <jonas@levring.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> prøvede at fremkalde en film var tilbage i 96.. så hvis der var nogend er
> kunne komme med en forklaring, samt procedure, så ville det bare være

Under http://www.fototal.dk ligger der disse to udmærkede vejledninger:

Fremkaldelse af film:
http://home4.inet.tele.dk/fkj/fotoorg/art/a02.htm

Kopiering:
http://home4.inet.tele.dk/fkj/fotoorg/art/a03.htm

--
Jacob W. Jensen
http://jacobwaage.dk

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 13-01-02 13:09

"Jonas Levring" <jonas@levring.dk> wrote in message
> [...]
> muligt med lidt ca. priser, så vil det bare være endnu bedre :)
>
> jeg håber ikke det her er for meget forlangt :) - på forhånd mange tak

Jeg havde det på samme måde da jeg skulle igang igen, og eftersom der også
er sket en del på dette område vil jeg sådan set anbefale dig at gå på
biblioteket og låne en bog, eller søge lidt på nettet. Så har du bedre
mulighed for at vurdere hvad du har behov for at bruge. Jeg kan anbefale
politikens fotobog, hvor der står noget grundlæggende om de fleste ting
inden for dette område.
Hvis så har nogle mere konkrete spørgsmpål så kan du vende tilbage hertil...
Der må da også være andre på kollegiet der bruger mørkekammeret, de kan
sikkert også give gode råd.
Det er noget nemmere at arbejde med de nyeere RC parpir typer, der ikke skal
have nær så lng tid i fikser og skylning som de gamle barytpapirer. Man det
afhænger også lidt af hvilket udstyr der er til rådighed, langt det meste
papir er i dag multigrade, dvs. at forstørrelsesapperatet også skal have et
multigrade hoved. Men selvfølgelig findes der også alm. papir med fast
grade.

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den!" - Dalai Lama

Fra : Pico

Dato : 13-01-02 16:43

> papir er i dag multigrade, dvs. at forstørrelsesapperatet også skal have et
> multigrade hoved.

Det er da ikke nødvendigt, næsten alle forstørelsapperater har filferskuffer.
Pico

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 13-01-02 21:29

"Pico" <Pico@post9.tele.dk> wrote in message

> Det er da ikke nødvendigt, næsten alle forstørelsapperater har
filferskuffer.

Ja, det har du nok ret i, bare ikke mit... :o]

Fra : Pico

Dato : 13-01-02 22:10

"Søren Hjelholt" <hjelholt@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3c41ee01$0$89097$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Pico" <Pico@post9.tele.dk> wrote in message
> et

> filferskuffer.
>
> Ja, det har du nok ret i, bare ikke mit... :o]

Hvad er det dog for et. Vi har nogle i fotoklubben
Liesegang Uni-Rax || 6x6 Schneider-Kreuznach Componar 1:4,5/75 mm.
Liesegang Uni-Rax 0 24x36 Schneider-Kreuznach Cassar 1:3,5/50 mm.
hvor jeg ikke troede der var filterskuffer i, men det var der
Pico

Fra : thl

Dato : 13-01-02 22:48

> [...]
> Det er da ikke nødvendigt, næsten alle forstørelsapperater har
> filterskuffer.
>
> Ja, det har du nok ret i, bare ikke mit... :o]

Der findes et multigradefiltersæt fra Ilford, der indeholder filtre samt
holder til
montering under forstørrelsesapparatet. Pris < 400,-.

Mvh

Thorbjørn