Biobolde
Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 13-01-02 09:58

Hej NG

Er der nogen der ved, hvor godt det er at benytte biobolde i forhold til
f.eks. EfiSubstrat?

Jeg har lavet mig en Eheim 2250 med et grovfilter i bunden og så biobolde i
resten af beholderen.

Mvh
Nikolaj

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-01-02 14:26

"Nikolaj Tuxen Gerstrøm" <nikolaj@jalokin.dk> wrote in message

> [...]
> f.eks. EfiSubstrat?
>
> Jeg har lavet mig en Eheim 2250 med et grovfilter i bunden og så biobolde

Blandt folk med forstand på slige sager er man tilbøjelige til at hævde, at
det er noget nær ligegyldigt, hvad et filtermateriale består af, blot det
sikrer en nogenlunde gennemstrømning. De mange produkter med påståede helt
specielle egenskaber er derimod især fremragende for omsætningen i
akvariebranchen.

mvh
Jan

Fra : Søren Steffensen

Dato : 15-01-02 00:20

hmm hvad er bedst hvis man ikke vil købe Eheims DYRE produkter ? Leca nødder
?
Filteret skal bruges til et Sydamerikansk biotop akvarie !

--
SOS icq: 102169245
www.hourbabe.com

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-01-02 18:32

"Søren Steffensen" <sorensteffensen@vip.cybercity.dk> wrote in message
> hmm hvad er bedst hvis man ikke vil købe Eheims DYRE produkter ? Leca
nødder
> ?
> Filteret skal bruges til et Sydamerikansk biotop akvarie !

Jeg vil nok enten bruge de meget udbredte blå svampe eller grus af en
passende finhed (5-10 mm).

mvh
Jan

Fra : Steen Suder

Dato : 14-01-02 18:03

"Nikolaj Tuxen Gerstrøm" wrote:

> [...]
> f.eks. EfiSubstrat?
>
> Jeg har lavet mig en Eheim 2250 med et grovfilter i bunden og så biobolde i

For at supplere:
I et rensningsanlæg ser man som regel overrislede skærver, ikke noget
smart udstyr der.

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-01-02 19:00

"Steen Suder" <CAB@earthling.net> wrote in message

> I et rensningsanlæg ser man som regel overrislede skærver, ikke noget
> smart udstyr der.

Overrislede skærver bruges stort set aldrig mere i forb. med
bio-filtre, men tidligere så man dem ofte i såkaldte rislefiltre.
Man bruger typisk følgende materialer i neddykkede bio-filtre:
- Grus (a la alm. akvariegrus eller finere i en slags fluid-bed)
- Polystyrenkugler (BioStyr-anlæg) - neddykkede i store net.
- Leca-agtige nødder (Bio-carbone)
- forsk. former for plastskiver eller kugler.

mvh
Jan

Fra : Steen Suder

Dato : 15-01-02 18:50

Jan Boegh wrote:

> [...]
> - Polystyrenkugler (BioStyr-anlæg) - neddykkede i store net.
> - Leca-agtige nødder (Bio-carbone)
> - forsk. former for plastskiver eller kugler.

Der kan man bare se hvorledes de ting ændrer sig
Oplevelsen stammer fra et besøg på det lokale rensningsanlæg engang for
mange år siden, da jeg var knægt.

Det korte og det lange er vel blot at det ikke må danne for megen
strømningsmodstand og det derudover ikke må være direkte
bakterieafvisende. Jo mere overflade, der kan sidde bakterier på, jo
bedre er det, går jeg ud fra.

Fra : ole larsen

Dato : 15-01-02 19:13

Steen Suder skrev i meddelelsen <3C446BAA.1427C353@earthling.net>...

> [...]
>bedre er det, går jeg ud fra.
>
>--
>Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.

Ja, det skulle man tror, og det er vel også derfor et stort firmas reklameafdeling
fandt ud af at 1 kg. ( eller var det 1L ) af firmaets vidunderdimser havde en overflade
så stor som 3 fodboldsbaner - det er da til at forstå for enhver, at det må være super-
ekstra godt, ikke ?
Nu er der bare det at sige til det, at de gavnlige bakterier er ret følsomme for iltindhold
i vandet, lysmængde, konc. af ammonium/ammoniak, nitrat og nitrit, temperatur og andre ting,
jeg ikke kan huske. Og ikke at forglemme, også for variationer i disse forhold.
Det får mig til at mene at eks. porøsiteter hurtigt vil fyldes af uønskede/døde bakterier(rester).
Og så er den fidus vist død.
Man bør også huske at et givet akvarium kun kan fodre en given bakterimasse og er der for lidt
"mad" til bakterierne, vil en del af dem dø (eller gå i dvale?) lige som de vil ved biologisk overbelastning.
I den sidste ende er det nok vigtigere at afpasse og vedligeholde end om der står Bioflop eller kvartsgrus på
posen.

Dog er der en ting (blandt mange) jeg ikke har forstået: Da DATZ for nogle år siden testede Juwel (indbyggede)
filtre, kunne en større motor forbedre resultatet/den biologiske ydelse. Mon de er/var undermotoriserede?

Ole