Debug Apache+Mysql+Php
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 13-01-02 00:34

Jeg har flere sites, hvoraf en del benytter Apache 1.3.22, Php 4.11 og
MySql 3.23.47 under win2000.

Den site med meget og omfattende php er www.humlebaekonline.dk baseret
på PostNuke systemet.

Dette site får min Apache til at crashe.
Øv altså

I debug øjemed har jeg sat Apache til at komme med debug logfiler.
Et eksempel på en sådan debug log fil er:

[Sun Jan 13 00:00:36 2002] [info] master_main: Shutdown event signaled.
Shutting the server down.
[Sun Jan 13 00:00:37 2002] [info] removed PID file
d:/programmer/internet/apache/logs/httpd.pid (pid=2852)
[Sun Jan 13 00:02:34 2002] [info] Parent: Created child process 1040
[Sun Jan 13 00:02:34 2002] [info] Parent: Duplicating socket 248 and
sending it to child process 1040
[Sun Jan 13 00:02:34 2002] [info] BytesRead = 372 WSAProtocolInfo =
2006620

Jeg har været inde på www.apache.org og læst lidt om MaxRequestsPerChild
som måske kan være skurken i conf filen.
Typisk akkumulerer apache exe filen (kun den ene - sikkert child
processen) mere og mere ram.
På et tidspunkt crasher apache så.

Er der nogen ideer til, hvordan jeg får imødekommer dette i debug
øjemed?

Opgraderer til Apache 2.* beta?

--
Peter Thomas Fischer
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-01-02 01:03

"Fischer & Døssing" <peter@REMOVE_THISfischer.ms> skrev i en meddelelse
> Den site med meget og omfattende php er www.humlebaekonline.dk baseret
> på PostNuke systemet.
[snip]
> Er der nogen ideer til, hvordan jeg får imødekommer dette i debug
> øjemed?
>
> Opgraderer til Apache 2.* beta?

Kan du udelukke at det er en bug i den version af Postnuke ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 13-01-02 06:53

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du udelukke at det er en bug i den version af Postnuke ?

Nej.
Jeg vil jo netop gerne fejl lokalisere.

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 13-01-02 05:00

"Fischer & Døssing" <peter@REMOVE_THISfischer.ms> wrote in message
> Den site med meget og omfattende php er www.humlebaekonline.dk baseret
> på PostNuke systemet.
>
> Dette site får min Apache til at crashe.
> Øv altså

hmm, det lyder mærkeligt at den skulle få apache til at gå ned... kører du
php som apache modul eller via CGI?

jeg ved ikke om postnuke bruger extensions, ellers kan det være derfor - fra
4.1.0 releasenotes:

a.. Versioning support for extensions. Right now it's barely being used, but
the infrastructure was put in place to support separate version numbers for
different extensions. The negative side effect is that loading extensions
that were built against old versions of PHP will now result in a crash,
instead of in a nice clear message. Make sure you only use extensions built
with PHP 4.1.0.

--
mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 13-01-02 06:56

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> skrev i en meddelelse

> hmm, det lyder mærkeligt at den skulle få apache til at gå ned...
> kører du php som apache modul eller via CGI?

Som modul og har altid gjort det.
Dvs. 1 års tid uden problemer.
Det undrer også mig at Apache decideret crasher

> jeg ved ikke om postnuke bruger extensions, ellers kan det være
derfor - fra
> 4.1.0 releasenotes:

Godt spørgsmål.
Så hardcore er jeg heller ikke.
En nem måde at checke dette? (Sikkert ikke)

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 13-01-02 09:32

> derfor - fra
> En nem måde at checke dette? (Sikkert ikke)

kig om der ligger nogle dll-filer i postnuke's installation...

Evt. kan det også være fordi de bruger strtok eller en af de andre
funktioner der har fået sine parametre/virkemåde ændret i den nye php, i så
fald er det nok bare en opdateret version af postnuke du skal have..

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 13-01-02 15:02

> "Fischer & Døssing" <peter@REMOVE_THISfischer.ms> wrote in message
>
> kig om der ligger nogle dll-filer i postnuke's installation...

Ren php.

> fald er det nok bare en opdateret version af postnuke du skal have..

Jeg benytter nyeste 0.702
http://www.postnuke.com
http://sourceforge.net/projects/post-nuke/

Den intense udvikler ekspertise på Postnuke projektet, og det forhold at
jeg tilsyneladende er ene om dette problem, gør at jeg ikke i første
omgang mistænker postnuke php koderne.

Mon man skulle prøve apache som cgi?

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 13-01-02 21:52

> Ren php.
>
> Mon man skulle prøve apache som cgi?

php mener du vel, ja.. du kan også prøve at køre en af php-filerne via php
fra kommandolinien, og se om du får en fejlbesked..

jeg synes da iøvrigt at sitet virkede fint da jeg lige var inde på det
igår..?

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 14-01-02 08:44

> "Fischer & Døssing" <peter@REMOVE_THISfischer.ms> wrote in message
>
> php mener du vel, ja.. du kan også prøve at køre en af php-filerne via
> php fra kommandolinien, og se om du får en fejlbesked..

Så burde jeg vel også få denne besked når jeg kørte php scriptet via
sitet?
Det andet med cgi er:
Apache kan køres på to måder ikke?
Jeg kan ikke huske navnene. Er det ikke cgi vs. modul?
Det er noget med at install doc siger at sidstnævnte er nyeste påfund og
måske ikke er så stabil som førstnævnte.

> jeg synes da iøvrigt at sitet virkede fint da jeg lige var inde på det
> igår..?

Ja.
Problemet er netop at jeg intet system kan finde i hvornår eller hvordan
det får apache til at crashe.
Jeg er overbevist om at problemet kan henledes til en memory leak et
eller andet sted.
Apache nemlig bare vokser og vokser i ram forbrug.

Mine andre sites virker fint under apache, og får ikke apache til at
crashe, ej heller apache til at være eskalerende ramforbrugende.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 14-01-02 14:05

> Apache kan køres på to måder ikke?
> Jeg kan ikke huske navnene. Er det ikke cgi vs. modul?

Hjernekvababel!!

Det er selvfølgelig PHP der kan køres på 2 måder.
Burde man benytte php som cgi modul istedet for det som jeg benytter nu,
nemlig SAPI?

Fra : Mickey

Dato : 14-01-02 14:12

> Det er selvfølgelig PHP der kan køres på 2 måder.
> Burde man benytte php som cgi modul istedet for det som jeg
> benytter nu, nemlig SAPI?

hvis du syns - der er nogle ting der ikke virker helt som forventet
hvis man kører det som cgi, f.eks $PHP_SELF der står helt af

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-01-02 03:24

On Mon, 14 Jan 2002 14:04:51 +0100, "Fischer & Døssing"
<peter@REMOVE_THISfischer.ms> wrote:

>Burde man benytte php som cgi modul istedet for det som jeg benytter nu,
>nemlig SAPI?

Til webserver? Nej - jeg bruger i hvert fald tid på at lobby'e folk
fra at bruge CGI-udgaver til at bruge det som modul/sapi :)

CGI-udgaven køres som et almindeligt .exe-program, og har ikke
nødvendigvis så frie tøjler til at få webserveren til at gøre noget,
som et modul har. Så hvis der er et modul til ens favorit-webserver,
kan jeg kun anbefale at bruge det.

CGI er til gengæld brugbart, hvis man fx vil køre php-scripts som
selvstændige scripts - eller der ikke er nogen passende php-sapi til
ens favorit-webserver, hvorved man blot kan falde tilbage på
CGI-udgaven.

--
- Peter Brodersen