Findes der ADSL-abonnement uden tvungen ro~
Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-01-02 23:31

Jeg har som så mange andre fået brevet fra Stofanet med deres varslede
prisstigning fra 1/3-2002, og vil nu gerne vide om der findes ADSL-
udbydere der vil sælge mig en ADSL-linje uden jeg behøver at leje en
router eller et modem samtidigt?

Jeg har allerede en router der har PPPoE, så hvis bare jeg få en
splitter monteret skulle det vel være alt rigeligt - eller hvad?
(Routeren er iøvrigt en Longshine LCS-883R-DSL-4F)

Er der nogen der har erfaring med løsningen uden tvungen leje af
andet udstyr end splitter og kabler/kobbersæt så vil jeg gerne høre fra
jer.

På forhånd tak for hjælpen,
mvh
Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-01-02 23:51

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> [...]
> findes ADSL- udbydere der vil sælge mig en ADSL-linje uden jeg
> behøver at leje en router eller et modem samtidigt?

Ok, jeg tror jeg har fundet ud af at NetExpress kan fås uden router og
modem, men da jeg har mit eget domæne vil jeg også gerne have en fast
IP, kan man få fast IP med denne løsning?
eller har de andre udbydere tilsvarende løsninger?

Jeg har ikke adgang til TDCs newsserver, så jeg kan ikke stille
spørgsmålet (det første) derovre.

mvh
Flemming

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-01-02 18:46

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in message
> [...]
> IP, kan man få fast IP med denne løsning?
> eller har de andre udbydere tilsvarende løsninger?

Teledanmark ADSL|BB. Der kan du få statisk IP og der er ethernet (10-baseT)
ud af modem'et. Det kræver blot en ethernet-ethernet router (med NAT).

Jeg har sådan en opsætning kørende her...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 13-01-02 23:23

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in

> [...]
> (10-baseT) ud af modem'et. Det kræver blot en ethernet-ethernet
> router (med NAT).
>
> Jeg har sådan en opsætning kørende her...

Ok,
det lyder jo lige præcis som det jeg skal bruge.
Jeg har dog kigget på BB|ADSL og så på Netexpress ADSL uden router. Er
der nogen forskel på de to, ud over prisen og så at man får en statisk
IP med BB?

Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 15-01-02 18:08

> [...]
> Jeg har dog kigget på BB|ADSL og så på Netexpress ADSL uden router.
> Er der nogen forskel på de to, ud over prisen og så at man får en

Jeg glemte helt,
jeg er godt klar over der med BB er telefonabonnement med i prisen, og
at prisen hvis man trækker dette fra, er meget tæt på Netexpress. Men
er der ellers nogen forskel på de muligheder man har bagefter. Kan man
køre de samme programmer/services.
Jeg vil gerne kunne bruge det sammen med både Linux og windows, vil det
blive et problem med nogle af løsningerne?
Flemming

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-01-02 18:39

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns9197B88376280joenssonblobdk@130.225.247.90...
> Jeg vil gerne kunne bruge det sammen med både Linux og windows, vil
det
> blive et problem med nogle af løsningerne?

ikke umiddelbart.
BB kører med DHCP og NE kører med PPPoE
Kig evt på www.makr.dk/?adslvarianter

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Anders S...

Dato : 12-01-02 23:53

TDC BB kan fåes uden tilbehør
Anders

--
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet..
sikkerhed?? se på www.sikker-surf.dk

Fra : Morten Boysen

Dato : 13-01-02 00:36

> [...]
> prisstigning fra 1/3-2002, og vil nu gerne vide om der findes ADSL-
> udbydere der vil sælge mig en ADSL-linje uden jeg behøver at leje en

Du kommer ikke langt uden noget ADSL-modem. Modemet kan så være en
selvstændig enhed eller være bygget sammen med en router. Hvis din
plan var at forbinde en ethernet router direkte til telefonstikket, så
vil det ikke virke.

--
Morten Boysen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 13-01-02 01:19

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> wrote in

> [...]
> selvstændig enhed eller være bygget sammen med en router. Hvis din
> plan var at forbinde en ethernet router direkte til telefonstikket,

Nej så meget vidste jeg alligevel godt om ADSL. Jeg har Stofanet i
øjeblikket hvor jeg har et kabelmodem som så er koblet på min router
hvorpå der så igen er koblet x pc'er samt en printer på.
Jeg troede egentlig at det var nok med en splitter. Jeg havde ikke lige
overvejet at jeg også skulle have et modem.

Men jeg tror at jeg er ved at finde ud af, at det nemmeste/billigste er
at få en Netexpress 256/128 eller 512/128 uden at leje en router ved
siden af. Jeg går ud fra at der er et modem med til Netexpress, hvorpå
jeg kan koble min egen PPPoE router på.
Med mindre de øvrige leverandører kan levere noget tilsvarende (uden
router, men med modem)

mvh
Flemming

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-01-02 02:54

> [...]

> jeg kan koble min egen PPPoE router på.
> Med mindre de øvrige leverandører kan levere noget tilsvarende (uden

Læg mærke til, at du _ikke_ kan få fast IP med NetExpress. De har lovet
det i lang tid, men det er endnu ikke på plads. Hvis du ikke har noget
imod et tvungent tlf. abb. hos TDC, så er BredBånd ADSL et alternativ,
for her kan man godt få fast IP.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jorgen Hansen

Dato : 15-01-02 10:23

"René Frej Nielsen" <rfn@altavista.net> wrote in message

> [...]
> det i lang tid, men det er endnu ikke på plads. Hvis du ikke har noget
> imod et tvungent tlf. abb. hos TDC, så er BredBånd ADSL et alternativ,

Fast IP på NetExpress er på vej og kommer meget snart.

Jørgen Letager Hansen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-01-02 19:58

Jorgen Hansen <jlha@post4.tele.dk> wrote:

> "René Frej Nielsen" <rfn@altavista.net> wrote in message

> Fast IP på NetExpress er på vej og kommer meget snart.

Du mener "meget snart"(TM)... Det er blevet sagt _mange_ gange, men det
kommer selvfølgelig tættere og tættere på!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jens

Dato : 13-01-02 10:34

> Jeg troede egentlig at det var nok med en splitter. Jeg havde ikke lige
> overvejet at jeg også skulle have et modem.

ADSL modemmet leveres med af alle ADSL udbydere og er incl. i abonnement
(Hos nogle udbydere f.eks. Tiscali er ADSL modem indbygget i den medleverede
router).

Jens

Fra : Flemming Joensson

Dato : 13-01-02 23:23

"Jens" <jens@_NOSPAM_get2net.dk> wrote in

> [...]
>
> ADSL modemmet leveres med af alle ADSL udbydere og er incl. i
> abonnement (Hos nogle udbydere f.eks. Tiscali er ADSL modem

jeg siger mange tak for hjælpen til alle jer der svarede.

mvh
Flemming

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-01-02 01:20

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> skrev....

> Du kommer ikke langt uden noget ADSL-modem.

Lige efter din evne til at læse tilsyneladende ophørte med at virke,
stod der i det oprindelige indlæg:

Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Morten Boysen

Dato : 13-01-02 01:52

"Kent Oldhøj" <news080102@oldhoj.dk> wrote in message

> [...]
> splitter monteret skulle det vel være alt rigeligt - eller hvad?
> (Routeren er iøvrigt en Longshine LCS-883R-DSL-4F)"

Er der nogen grund til, at du er så arrogant? Det er specielt
uheldigt, når ordet modem ikke er nævnt i den tekst, som du citerer.
Hvis det er fordi, du tror, at en splitter er et modem, så tager du
fejl.

--
Morten Boysen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-01-02 11:23

> [...]

> uheldigt, når ordet modem ikke er nævnt i den tekst, som du
> citerer. Hvis det er fordi, du tror, at en splitter er et modem,

Jeg ved godt hvad en splitter er/kan. Problemet er at du ikke gad
undersøge hvad hans Longshine router var for en fisk. Det er en ADSL
router. Selvom man ikke gider tjekke det, så får man et vink med en
vognstang, når der i modelnavnet indgår "DSL".

Jeg undskylder hvis du har opfattet mit indlæg som arrogant, men du
kan måske fortælle hvad der så gik galt?

Indlæg som dit skaber højst forvirring og usikkerhed. Og det er jeg
træt af.

FUT: mudderkastning.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 13-01-02 12:15

On Sun, 13 Jan 2002 10:22:53 GMT, Kent Oldhøj wrote:

> [...]
> router. Selvom man ikke gider tjekke det, så får man et vink med en
> vognstang, når der i modelnavnet indgår "DSL".

Betyder det at det er en "ADSL router" at den har indbygget et DTM modem
som virker sammen med alle ADSL udbydernes DSLAM'er - næppe.

Specielt ikke når han har brugt den sammen med Stofanet før, så er det
med 99.9% sikkerhed en ethernet<->ethernet router, og så SKAL han bruge
et ADSL modem

> Jeg undskylder hvis du har opfattet mit indlæg som arrogant, men du
> kan måske fortælle hvad der så gik galt?

Se ovenfor - det er tåbeligt at svine dem som hjælper en til.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-01-02 15:16

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> skrev....

> Betyder det at det er en "ADSL router" at den har indbygget et
> DTM modem som virker sammen med alle ADSL udbydernes DSLAM'er -
> næppe.

Næppe. Men det modsatte er jo heller ikke tilfældet, hvilket var min
pointe.

> Specielt ikke når han har brugt den sammen med Stofanet før,

Det ved vi jo ikke noget om. Spørgeren oplyste blot at han havde en
DSL router.

> så
> er det med 99.9% sikkerhed en ethernet<->ethernet router, og så
> SKAL han bruge et ADSL modem

Hvorfor hedder det en ADSL router? Ja, jeg er da blevet i tvivl.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-02 15:47

"Kent Oldhøj" <news080102@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> Det ved vi jo ikke noget om.

Det er der nogle af os der gør.
Nemlig dem der har læst

Fra : Morten Boysen

Dato : 13-01-02 16:50

"Kent Oldhøj" <news080102@oldhoj.dk> wrote in message
> Næppe. Men det modsatte er jo heller ikke tilfældet, hvilket var min
> pointe.

Selvom ADSL er standadiseret, så er der langt fra fuld
interoperabilitet imellem de enkelte producenter. Det er højst
sandsynligt, at produkter fra forskellige fabrikanter i bedste fald
fungerer dårligt med hinanden.

> Det ved vi jo ikke noget om. Spørgeren oplyste blot at han havde en
> DSL router.

Nej, det gør han ikke. Han skriver han har en router, hvor du på
baggrund af at DSL indgår i navnet konkluderer, at det er en
ADSL-router. Hvis du kigger på:

http://www.longshine.de/produkt/router/

så kan du se at WAN-interfacet er et 10Mbps ethernet-interface.

> Hvorfor hedder det en ADSL router? Ja, jeg er da blevet i tvivl.

Måske noget marketingshype. Firmaet mener vel, at routeren er velegnet
til at sætte efter et ADSL-modem.

--
Morten Boysen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 13-01-02 16:51

"Kent Oldhøj" <news080102@oldhoj.dk> wrote:

>Det ved vi jo ikke noget om. Spørgeren oplyste blot at han havde en
>DSL router.

Han oplyste at han har "en router der har PPPoE". Kan det være
andet end en ruter med æternet på WAN-siden?

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-01-02 16:51

In article <m2b34ucdivkfditkdkktb342tqacjb73no@dtext.news.tele.dk>, Jesper Dybdal wrote:

> Han oplyste at han har "en router der har PPPoE". Kan det være
> andet end en ruter med æternet på WAN-siden?

Ja, PPPoE kan sagtens køre over ATM.

--
Andreas Plesner Jacobsen | If it heals good, say it.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-02 17:15

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, PPPoE kan sagtens køre over ATM.

Og det kan også køre over Token Ring
Alligevel synes jeg det er mere sandsynligt at routeren har en
ethernet-port fremfor en Token Ring-port

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 13-01-02 18:58

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

>Ja, PPPoE kan sagtens køre over ATM.

Vil det sige at man bruger termen "PPPoE" (og "ruter der har
PPPoE") også om noget der slet ikke kører PPP på et fysisk
æternet (altså med en ruter direkte fra alm. æternet - IPoE bør
det vel hedde - til PPPoE pakket ind i ATM)?

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Skriver

Dato : 13-01-02 19:50

On Sun, 13 Jan 2002 18:57:53 +0100, Jesper Dybdal wrote:

> Vil det sige at man bruger termen "PPPoE" (og "ruter der har PPPoE")
> også om noget der slet ikke kører PPP på et fysisk æternet

Ja - det er den samme protokol, og den kører over ethernet frames,
selvom de aldrig ser et "rigtigt" ethernet.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-01-02 17:54

Jesper Dybdal <jdunet@u7.dybdal.dk> skrev....

> Han oplyste at han har "en router der har PPPoE". Kan det være
> andet end en ruter med æternet på WAN-siden?

Det kan det da godt, mig bekendt. Men jeg forholdte mig nu mest til
den router model der blev oplyst. Den står opført som en "ADSL
router". Uden at tjekke nærmere gik jeg ud fra at det så var en
router man kunne koble direkte til en ADSL linie, præcis som jeg
f.eks. kunne koble min D-Link ISDN router direkte til ISDN stikket.

Men jeg tog fejl.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 13-01-02 18:11

On Sun, 13 Jan 2002 16:54:12 GMT, Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> router man kunne koble direkte til en ADSL linie, præcis som jeg
> f.eks. kunne koble min D-Link ISDN router direkte til ISDN stikket.

Så har du forhåbentligt lært næste gang at du ikke skal beskylde
folk for ikke at have undersøgt sagen ordentligt, når det var dig
selv som ikke havde gjort dette !

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-01-02 19:15

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> skrev....

> Så har du forhåbentligt lært næste gang at du ikke skal beskylde
> folk for ikke at have undersøgt sagen ordentligt, når det var dig
> selv som ikke havde gjort dette !

Jeg havde jo netop undersøgt sagen. Jeg anede bare ikke at en "ADSL
router" ikke nødvendigvis har noget med ADSL at gøre.

Men der er da noget nemesis over at jeg også blev ramt af det jeg
beskyldte Morten for.

Vi har forhåbentlig alle lært at man aldrig kan undersøge noget
grundigt nok.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-02 19:39

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har forhåbentlig alle lært at man aldrig kan undersøge noget
> grundigt nok.

Jeg tror måske vi har lært at høflighed og ydmyghed er en godt ting
selvom man tror man ved hvad man taler om.

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Flemming Joensson

Dato : 13-01-02 23:31

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in

> "Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg tror måske vi har lært at høflighed og ydmyghed er en godt ting
> selvom man tror man ved hvad man taler om.

Ja, jeg vidste i hvert fald ikke at der var så mange faldgruber

Havde i min vildeste fantasti ikke troet at mit spørgsmål kunne få folk
sådan op af stolene. Men det var åbenbart meget godt at jeg oplyste
hvilken Longshine router det drejede sig om, så kunne i da i det
mindste finde ud af at det ikke var en ADSL router, men bare en
almindelig en af slagsen, som har en mulighed for at man kan indtaste
login og brugernavn så routeren klarer opkaldet via PPPoE når der er
trafik på det interface, eller noget i den stil. Det er vist det eneste
den har med ADSL at gøre.

Men jeg vil gerne sige tusind tak for de mange svar, jeg tror da at jeg
fik noget ud af det, selv om der var en del modstridende meldinger

Tak for hjælpen.
mvh
Flemming

Fra : N/A

Dato : 13-01-02 11:56

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-02 11:56

"Steen" <Stone@Steinerworld.dk> skrev i en meddelelse
> For at måske stoppe hele denne diskution, få BB, så er det eneste du
skal
> have en splitter da du her kan få lige så mange Offentlige IP'er som
du skal
> bruge

Så længe man ikke skal bruge mere end 6, ikke?

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 17-01-02 01:05

> Så længe man ikke skal bruge mere end 6, ikke?

Og heller ikke siger "få" men "købe ret til at få administreret tildelingen
af" på en meget ringe måde, og endda til en meget høj pris.....

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil