riffel kalibre?
Fra : skc

Dato : 12-01-02 22:49

Hej

Jeg vil gerne vide hvilken riffel kaliber der ville være god til allround brug?
Jeg tænkte på en hvor man både kunne skyde f.eks andefugle, fasaner,harer og
måske noget råvildt? Er der en riffel kaliber der ville være god til sådan lidt
af det hele eller det helt umuligt?

på forhånd tak

skc

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 13-01-02 01:02

On Sat, 12 Jan 2002 21:48:38 +0000 (UTC), "skc"
<brondby.if@jubiimail.dk> wrote:

> [...]
>måske noget råvildt? Er der en riffel kaliber der ville være god til sådan lidt

Teoretisk sett er det mulig å benytte seg av samtlige riflekalibre som
er tillatt på rådyr, til alt det viltet du ramser opp. Ei god
helmantelkule ødelegger ikke spesielt mer selv om kaliberstørrelsen
øker.

Det vil kanskje likevel være naturlig å velge et moderat kaliber, der
tilgangen på fabrikkammunisjon er god (om du ikke lader selv). Jeg
ville foreslå .222, .223, .243 eller 6,5x55. Min personlige favoritt
av disse er .243, som jeg har et våpen i selv - men jeg mener at dette
kalibret kun er et godt valg dersom du lader selv. I allefall her til
lands er tilgangen på fabrikkammo rimelig dårlig. Dersom du skal
basere deg på fabrikkammo, ville jeg velge 6,5x55 - eventuelt .308.
Forskjellen opp til .308 (gitt gode helmantelkuler til småviltjakta)
er IMO liten.

For et par år siden skjøt jeg en del rev med .308 og helmantlet
ammunisjon (Nato-ammo, faktisk) og fikk minimal skinnødeleggelse, og
momentan effekt på reven. Lengste fluktavstand var 50 meter, denne
reven ble truffet i kneleddet i bakfoten. Samtlige av resten døde der
de stod.

Forøvrig finnes det et stort utvalg kalibre å velge mellom, men
samtlige "krever" (enten ved at det ikke finnes fabrikkammunisjon,
eller fordi utvalget er svært lite) at du lader selv.

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Morten Bach Pedersen

Dato : 13-01-02 11:12

Du er vel klar over at man ikke må skyde ænder, fasaner m.m. med en
jagtriffel?

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 13-01-02 12:37

Ifølge Bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, kapittel 2 §3 stk 3 og
4.
Må man skyde de omtalte vildtarter med mindst kuglevægt 2,5g eller mindre
for nogle af dem.

Bjarne Aa

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 13-01-02 13:02

"Morten Bach Pedersen" <mb@pedersen.mail.dk> wrote in message
> Du er vel klar over at man ikke må skyde ænder, fasaner m.m. med en
> jagtriffel?

Rent lovgivningsmæssigt er der ikke noget i vejen for dette, forudsat at
riflen opfylder lovkravene til den aktuelle vildtart. At man så kan
diskutere det jagtetiske korrekte i at skyde fule på jorden er en helt anden
sag...

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den!" - Dalai Lama