Langsomt!
Fra : Morten Holberg

Dato : 12-01-02 19:41

Hej Ng.

Nu har jeg endelig fået min T39 konfigureret til den bærbare's IR port til
Internettet, men hold fast hvor kører det langsomt. Jeg har ikke GPRS eller
High Speed Data, så jeg bruger GSM-nettet og kobler op med 9,6 Kb/s, dvs
omkring 6-7 gange langsommere end en enkel linie ISDN. Dette er acceptabelt
hvis jeg skal hente mails eller WAP'pe men ikke til brug af internettet.

Hos Tiscali er GPRS ikke en mulighed, men det er High Speed Data derimod.
Spørgsmålet er bare hvor langt op jeg så kommer?? Er der nogle, som kan
svare på det?

NB! Har alle der er kunder hos Tiscali ikke fået opdateret deres konto siden
d. 1 Januar?

--
Morten Holberg

- In an interstellar burst im back to save the universe!!!

Fra : Michael Jensen

Dato : 12-01-02 19:20

Mener man kommer op på 14, noget...

Fra : Fischer

Dato : 12-01-02 21:45

> [...]
acceptabelt
> hvis jeg skal hente mails eller WAP'pe men ikke til brug af internettet.

En af grundene til dette, er at mange sider på nettet sviner med bytes. I
disse "mange-har-bredbånd" tider, synes visse webdesignere åbenbart det er i
orden at smide om sig med "smarte", tunge effekter.
Mange af de mest brugte sider fylder 200-400kb, hvor jeg seriøst mener at de
burde holde sig under 50kb.

Det er lige som de "gode" gamle dage hvor jeg startede på nettet med en
486'er og et 14.4kbs modem. Men sidernes størrelse er bare vokset med en
faktor 10. :-|

Jeg har lige hægtet min mobil (9600bps) til min stationære PC og netop
sammenlignet det med en single ISDN.
For at læse en side som opasia.dk skal der hentes ca. 220000 bytes over
forbindelsen. Teoretisk skulle det tage ca. 35 sekunder via ISDN - i praksis
har jeg målt det til 40 sekunder.
Via mobilen burde det tage under 4½ minut, men jeg målte det til godt 5
minutter.
Men uanset de mindre forskelle så er 4-5 minutter alt, alt, alt for lang tid
at vente på en forside, som man så ofte skal videre ind på.

En af de helt tunge drenge er BT's forside. Den er næsten dobbelt så stor
som Opasia.
Det der er lidt "morsomt" er, at via ISDN bliver der flyttet 440000 bytes
via forbindelsen for at vise BT's side. Via mobilen er det næsten 100kb mere
der bliver flyttet (?), men den står også og tygger meget grundigt på det
hele.
Sidstenævnte tager nemlig over 10 minutter !!!

Men som du selv skriver, så er den 9600 bps mobile løsning ganske udmærket
til mail, hvis ikke de vedhæftede filer er alt for store.

*Fischer

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-01-02 09:04

On Sat, 12 Jan 2002 19:40:31 +0100,
Morten Holberg <morten.holberg@get2net.dk> wrote:
> [...]
> hvis jeg skal hente mails eller WAP'pe men ikke til brug af internettet.

Den vigtigste og stadig drivende brug af nettet er stadig e-mails.
Hvis du skal bruge nettet, så er det første du skal gøre at gå ind
i din browser og slå billeder fra. Du kan altid downloade de billeder
du mangler.

Hvis du så ikke kan navigere sites fordi alt dette sker på billeder
der skal klikkes på, så klag til firmaet.

Jeg bruger jævnligt selv Lynx (ren tekst browser. Ikke engang
frame support), og den virker de steder hvor man vil have budskabet
ud, fremfor at være mere interesseret i at sælge luft i flot
indpakning.

> Hos Tiscali er GPRS ikke en mulighed, men det er High Speed Data derimod.
> Spørgsmålet er bare hvor langt op jeg så kommer?? Er der nogle, som kan
> svare på det?

Du burde kunne køre 57600 bps hos Sonofon. 38k4 hos TDC.

Fra : alwresuihalert

Dato : 13-01-02 14:23

snip
> [...]
>
> Hos Tiscali er GPRS ikke en mulighed, men det er High Speed Data derimod.
> Spørgsmålet er bare hvor langt op jeg så kommer?? Er der nogle, som kan

Jeg har prøvet at køre 28.8kbps via TDC og Nokia Cardphone 2. Det "føles"
blot som en halv-langsom 56k forbindelse.