Internetopkobling på mobilen i Tyskland
Fra : Claus E Beyer

Dato : 12-01-02 15:59

Hvis du tager til Tyskland og ønsker at komme på internettet med den bærbare via
din (danske) mobiltelefon, behøver du ikke at "ringe hjem" til din internetudbyder i
Danmark.

Der findes bl.a. følgende muligheder for at koble sig op til lokal takst, selv om det
sikkert kan være dyrt nok med en dansk mobil på gæstebesøg i Tyskland, men det
er alligevel nok en del billigere end at koble op via Danmark. Grunden til at neden-
stående kan lade sig gøre, er at internetudbyderen, som selv er et telefonselskab,
får interconnectafgift for den indkommende teletrafik.

KomTel (Fastnetnummer)
Opkaldsnummer: 040 55550666 (+494055550666)
Brugernavn: KomTel
Adgangskode: sparsam

D2-Vodafone (Formodentligt mest fordelagtigt at bruge hvis man roamer på "D2")
Opkaldsnummer: 0172 2290000 (+491722290000)
Brugernavn: egal
Passwort: egal

E-Plus (Formodentligt mest fordelagtigt at bruge hvis man roamer på "E-Plus")
Opkaldsnummer: 0177 123100 (+49177123100)
Brugernavn: egal
Passwort: egal

Viag Interkom (Formodentligt mest fordelagtigt at bruge hvis man roamer på "Interkom")
Opkaldsnummer: 0179 464638 (+49179464638)
Brugernavn: go@mobil.de
Passwort: internet

Er der nogen af jer der kender andre (lokale) opkaldspunkter i eksempelvis Sverige, Norge,
Finland mv., hvor man blot kan koble sig op på internettet uden at have tilmeldt sig et
internet-
abonnement i det pågældende land ?

Claus

Fra : Fischer

Dato : 12-01-02 16:42

> [...]
det
> er alligevel nok en del billigere end at koble op via Danmark.

Nej.
Lige netop i Tyskland er det (med TDC) samme pris for at ringe til DK som at
ringe lokalt.

*Fischer

Fra : jan steen sørensen

Dato : 13-01-02 23:33

"Fischer" <express@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nej.
> Lige netop i Tyskland er det (med TDC) samme pris for at ringe til DK som

Ikke helt! - Det er afhængig af hvilken operatør du anvender lokalt i
Tyskland.
Den til enhver gældende prisliste (opdateres typisk een gang om måneden) er
gældende for ALLE (også danske) operatører - det vil sige: Samme netto-pris
for alle.

kig på:
http://www.telia.dk/bvo/info/gen_info_bred.jsp.html?OID=Ring+fra+udlandet,+m
obil+privat&CID=-25724

eller:
http://mobilroaming.teledanmark.dk/servlets/ShowPage?country=de

Forskellen vil typisk være at de danske operatører tager forskellig
"mark-up" (avance) på samtaler: Fra 10% (Telia) til 15 % (TDC, Sonofon og
Orange)
Bemærk: I Tyskland har nogle operatører en "starttakst" på min. 60 sekunder
og derefter takserers pr. sekund, medens andre har "starttakst" på enten 6
eller 30 sekunder og derefter pr. 6 sekunder.
Et velmenende råd: Spørg ALTID din operatør om hvilket system den pågældende
udenlandske operatør kører efter inden du rejser! Samt hvornår der er
"billigtid".
Kig ALDRIG på minutprisen alene - du kan blive bondefanget!

Jan

Fra : Fischer

Dato : 14-01-02 06:59

> Ikke helt! - Det er afhængig af hvilken operatør du anvender lokalt i
> Tyskland.

Nej ikke helt ..... meget, meget tæt på (TDC).

Med E-plus, D2, Viag er priserne identiske nationalt som internationalt.
Med D1 er priserne om dagen også identiske.
Efter kl. 20.00 med D1 sparer man sølle 16% ved at ringe lokalt frem for at
ringe til DK.

*Fischer

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 13-01-02 23:28

<snip en helt masse...>
"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in message
> [...]
bærbare via
> din (danske) mobiltelefon, behøver du ikke at "ringe hjem" til din

Hvis du er TDC/Opasia internetkunde kan du bruge deres internet roaming
facilitet (Gricdial).... tror jeg nok (jeg har ikke selv prøvet endnu...).
Der downloader og installerer du en dialler, der har nationale
opkaldspunkter for en hulens masse lande...

Mvh Keld

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 14-01-02 13:16

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> schrieb im Newsbeitrag
> E-Plus (Formodentligt mest fordelagtigt at bruge hvis man roamer på
"E-Plus")
> Opkaldsnummer: 0177 123100 (+49177123100)
> Brugernavn: egal
> Passwort: egal

Denne mulighed er et tjenestenummer og afregnes ikke som normale samtaler,
hvis man roamer på "E-Plus". E-Plus-kunder betaler max. EUR 0,20 (ca. dkr.
1,50) pr. minut, så en dansk roamer skal være med for ca. dkr. 2,- pr.
minut.

123100 kaldes "internet mobil" og understøtter hscsd (hvis aktiveret hos
hjemmeoperatøren) og indvalg med v.120!

--
Rainer Schöbe
using "E-Plus Professional Data HSCSD"

Fra : jan steen sørensen

Dato : 15-01-02 13:31

"Rainer Schöbe" <exciter@eplus-online.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> minut.
>
> 123100 kaldes "internet mobil" og understøtter hscsd (hvis aktiveret hos

Bemærk at de forskellige danske operatører oplyser forskellige priser (meget
forskellige endda, kilde: hjemmeside)

KANON GODT!

Jan

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 16-01-02 12:25

"jan steen sørensen" <jss@private.dk> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
dkr.

> Bemærk at de forskellige danske operatører oplyser forskellige priser

Det er muligt at jeg har et sprogligt problem.

Oplysninger på de danske operatørers hjemmeside gælder som regel for opkald
til almindelige numre, f. eks. min tyske fastnettelefon (+49 43xx xxxxxx)
eller min tyske mobiltelefon (+49 17x xxxxxxx) eller din danske
fastnettelefon eller din danske mobiltelefon. De på hjemmesiderne oplyste
priser gælder ikke for særnumre som nummeroplysning eller premiumtjenester
(starter med 0190 og er ikke sjældent sex-numre) eller for "Internet Mobil".

Jeg kan ikke love at en på "E-Plus" roamende dansk mobilkunde får beregnet
kun fra DM 0,19/min til DM 0,39/min plus de danske operatørers
roamingtillæg, men da jeg var i Spanien og anvendte et sammenligneligt
spansk indvalgsnummer, faktureres kun den lave takst for dette særnummer
(pts. 25,-/min) + roamingtillæg [i Tyskland 25% ].

Fra : Claus E Beyer

Dato : 16-01-02 19:34

> [...]
> spansk indvalgsnummer, faktureres kun den lave takst for dette særnummer
> (pts. 25,-/min) + roamingtillæg [i Tyskland 25% ].

Dette spanske indvalgsnummer, er det et med offentlig adgang uden tilmelding ?
Hvis ja, vil jeg være glad for at modtage opkaldsnummeret, samt det offentlige
brugernavn og det offentlige password. Kan det mon bruges både med en
roamende mobil og med et spansk taletidskort ?

Søger du et offentligt tilgængeligt indvalgsnummer i Danmark ? I en tysk nyheds-
gruppe så jeg noget om det, men véd ikke eksakt, hvad det er du søger.

Claus

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 16-01-02 22:27

> "Rainer Schöbe" <exciter@eplus-online.de> skrev i en meddelelse

> Dette spanske indvalgsnummer, er det et med offentlig adgang uden
tilmelding ?

Kun med tilmelding på hjemmesiden, men jeg kan ikke huske den eksakte
adresse. Måske http://www.airtelnet.es

> [...]
> brugernavn og det offentlige password. Kan det mon bruges både med en
> roamende mobil og med et spansk taletidskort ?

Jeg skulle have skrevet "prøvede at anvende", da der var generelle
indvalgsproblemer, men der er nogle personer der havde succes såvel med
roamende sim-kort som med et spansk taletidskort (Airtel Formula).

> Søger du et offentligt tilgængeligt indvalgsnummer i Danmark ? I en tysk
nyheds-
> gruppe så jeg noget om det, men véd ikke eksakt, hvad det er du søger.

Det er det: et offentligt tilgængeligt indvalgsnummer i Danmark som idealt
understøtter hscsd og v.110 eller v.120 samt brugernavnet og password'et.
Opkald vil ske via min tyske mobil, "VicTid" eller "orange Mayday".