Fast rammestørrelse?
Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 12-01-02 03:11

Hej

Jeg forsøger at lave en hjemmeside bygget på tre rammer hvoraf
top-rammen og venstre-rammen er med fast indhold.

Jeg har angivet at rammen i venstre side skal have en bredde på 130
pixel og at størrelsen ikke kan ændres i browser. Det ser også fint ud
når jeg ser den i 800x600, men hvis jeg ser den i 1024x768 så er den
(venstre ramme) blevet betydeligt breddere.

Hvordan undgår jeg dette? Ligeledes ændrer den løbende størrelse
(bredde) hvis jeg manuelt skalerer browservinduet. Jeg vil gerne have
rammen til altid at have en bredde på 130 pixel.

-
< Stougaard >

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-01-02 03:44

Sat, 12 Jan 2002 03:10:57 +0100, skrev Bjarne Stougaard
<bjarne@stougaard.net>:

> [...]
>når jeg ser den i 800x600, men hvis jeg ser den i 1024x768 så er den
>(venstre ramme) blevet betydeligt breddere.

Det burde den ikke blive. har du sat til noresize både i
framesettet og selve siden?

Upload evt. siden (eller en testside med fejlen), så kan vi se om
koden er rigtig.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 12-01-02 05:18

Hej Knud Gert Ellentoft

Du skrev bl.a.:

> Det burde den ikke blive. har du sat til noresize både i
> framesettet og selve siden?
Øhh, Jeg højreklikker på rammen og vælger Rammeegenskaber, hvor jeg
sætter ovenstående (det må være det du kalder framesettet).

Du siger det også skal gøres på selve siden, men der kan jeg ikke på
nogen af fanebladene ( i Egenskaber for side) finde noget sted hvor jeg
kan angive noget der bare ligner hvad du kalder 'noresize'.

> Upload evt. siden (eller en testside med fejlen), så kan vi se om
> koden er rigtig.

Du kan se siden på http://fp.worldonline.dk/fpebjasto/ det er for en
orienteringsklub, men jeg er som sagt kun på forsøgsstadiet.

-
< Stougaard >

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-01-02 06:00

Sat, 12 Jan 2002 05:17:36 +0100, skrev Bjarne Stougaard
<bjarne@stougaard.net>:

>Du kan se siden på http://fp.worldonline.dk/fpebjasto/ det er for en
>orienteringsklub, men jeg er som sagt kun på forsøgsstadiet.

Fejlen opstår fordi du også har givet hovedframen (der, hvor de
enkelte sider er) en fast størrelse og så vil browserne afpasse
sidernes størrelse i forhold til det.

Du skal ikke angive nogen størrelse for denne frame, så vil din
venstre frame altid beholder sin størrelse og hovedframen vil så
tilpasse sig browservinduets bredde.

Jeg ved ikke, hvor meget du kender til html, nu ser den sådan ud:
<frameset cols="130,600" framespacing="0" border="0"
frameborder="0">

Den skal se sådan ud:
<frameset cols="130,*" framespacing="0" border="0"
frameborder="0">

Hvis du vil holde indholdet i hovedframen på en bestemt
størrelse, så gør det ved at smide hele indholdet ind i en tabel
med den ønskede bredde.

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 12-01-02 08:30

Hej Knud Gert Ellentoft

Du skrev bl.a.:

> Fejlen opstår fordi du også har givet hovedframen (der, hvor de
> enkelte sider er) en fast størrelse
Det er korrekt.

> og så vil browserne afpasse
> sidernes størrelse i forhold til det.
Det kan de ikke være bekendt.

> Du skal ikke angive nogen størrelse for denne frame, så vil din
> venstre frame altid beholder sin størrelse og hovedframen vil så
> tilpasse sig browservinduets bredde.
Jeg prøver lige ..... sørme ja, nu fungerer det.
Uhh, hvor har jeg dog kæmpet med den længe.

> Jeg ved ikke, hvor meget du kender til html,
Intet som helst (endnu), men det skal nok komme.

> Hvis du vil holde indholdet i hovedframen på en bestemt
> størrelse,
Ja, jeg tror jeg vil prøve at holde det hele på ca. 800x600, da jeg
synes det er for voldsomme udsving i de forskellige skærmopløsninger
hvis jeg blot lader det flyde.

> så gør det ved at smide hele indholdet ind i en tabel
> med den ønskede bredde.
OK, det vil jeg prøve mig med. Tak.

Forresten, når jeg sætter rammebredden til 130 pixel og margenbredden
til 10 pixel, er den reelle rammebredde så 130, 140 eller 150 pixel?

Jeg synes faktisk mest det ligner det sidste, altså 130 + en
venstremargen på 10 + en højremargen på 10 = 150.

For at gøre det endnu mere kompliceret. Hvis jeg har valgt at
rullepaneler skal vises efter behov, vil det så yderligere blive lagt
til rammebredden eller vil det holdes inden for de angivne 150 (130)
pixel?

Hmm, nu er det vist på tide jeg kommer i seng inden jeg bliver alt for
vrøvlet.

-
< Stougaard >

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-01-02 09:20

Sat, 12 Jan 2002 08:30:00 +0100, skrev Bjarne Stougaard
<bjarne@stougaard.net>:

>Jeg synes faktisk mest det ligner det sidste, altså 130 + en
>venstremargen på 10 + en højremargen på 10 = 150.

Det er det.

> [...]
>rullepaneler skal vises efter behov, vil det så yderligere blive lagt
>til rammebredden eller vil det holdes inden for de angivne 150 (130)

Det gør den.

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 12-01-02 17:44

Hej Knud Gert Ellentoft

Du skrev bl.a.:

> Det gør den.

Hvilken af dem?

-
< Stougaard >

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-01-02 20:14

Sat, 12 Jan 2002 17:44:20 +0100, skrev Bjarne Stougaard
<bjarne@stougaard.net>:

>Hvilken af dem?

Den vil blive breddere, når der er scroll, så idt jeg kan
konstatere.

Men det må jo let kunne tjekkes ved at lave scroll på vinduet.

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 13-01-02 03:02

Hej Knud Gert Ellentoft

Du skrev bl.a.:

Vedr. faktisk rammebredde og scroll box ...

> Den vil blive breddere, når der er scroll, så idt jeg kan
> konstatere.
>
> Men det må jo let kunne tjekkes ved at lave scroll på vinduet.

Jep, det har jeg testet lidt nu, og det viser sig faktisk at den ikke
bliver breddere, men blot placeres oven på den aktuelle ramme.

-
< Stougaard >