Foto
IBM760 5420
Teil 3020
film 127 - hvornår?
Fra : J.Larsen

Dato : 11-01-02 19:50

Efter jeg for nylig fandt et Ricoh 4x4cm kamera (sådan ét med koblet
linse/søger), er jeg blevet nysgerrig efter at vide, hvornår denne
filmtype (127) er gået ud af produktion. Nogle har sagt til mig, at det
er cirka 10 år siden.
Hvor almindelig har 127'eren været i forhold til f.eks. 120, og er der
nogen der ved, hvor mange eksponeringer en 127 kan rumme?

Jeg underskylder mit "gamle" spørgsmål i denne digitale tid.

mvh
J.Larsen

Fra : J.Larsen

Dato : 11-01-02 19:55

> Jeg underskylder mit "gamle" spørgsmål i denne digitale tid.

Jeg undskylder stavefejlen!

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-01-02 21:34

"J.Larsen" skrev...
> [...]
> Hvor almindelig har 127'eren været i forhold til f.eks. 120, og er der
> nogen der ved, hvor mange eksponeringer en 127 kan rumme?

Jeg mener 127 film udgik i midten af 70'erne, så det er altså
snart 30år siden...
De fleste (alle?) kameraer lavede 4x4 negativer og der kunne
være 12 på en film. Formatet udgik bl.a. fordi filmen blev
hel... krøllet af de små kærner de var rullet op på, hvilket
gjorde dem nærmest umulige at fremkalde selv.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 11-01-02 23:04

Hej J.Larsen

On Fri, 11 Jan 2002 19:50:21 +0100, "J.Larsen"
<my1159@sletdette.hotmail.com> wrote:

> [...]
>linse/søger), er jeg blevet nysgerrig efter at vide, hvornår denne
>filmtype (127) er gået ud af produktion. Nogle har sagt til mig, at det

Du kan stadig få 127 film, i hvertilfälde kunne du for ½ år siden.

Photax i Nybro, Sverige har den af fabrikatet EFKE,de har en
hjemmeside www.photax.se hvor du kan bestille.

Frem til for ganske nylig kunne du også få den fra Ilford, så pröv at
hör om de ikke stadig har den, muligvis ikke i lager men kan skaffe
den fra deres fabrik i England.

>Hvor almindelig har 127'eren været i forhold til f.eks. 120, og er der
>nogen der ved, hvor mange eksponeringer en 127 kan rumme?

Den kom engang rundt 1910 talet og användtes bl.a i den serie kameraer
Kodak producerade under navnet West Pocket, navnet fik de for at de
passede i en väste lomme, et normalt klädningsstykke på en mand på den
tid.

I Kodaks West pocket fick man 8 billeder i formatet 4 x 6,5 cm.

På trediverne producerade bl.a Zeiss Ikon en liten smidig boxkamera
"Baby Box Tengor" som "delte" det oprindelige negativ (der fandtes 2
nummerruder på bagstykket) så man fik 16 billeder i formatet 3 x 4 cm

Efter krigen var der flere fabrikat som tog Zeiss Ikons ide op igen og
producerede små enkle boxkameraer for 127 film og 16 billeder 3 x 4.

På tredserne fik filmformatet en reseance da Kodak kom med sin Starlet
kamera som tog 12 billeder i formatet 4 x 4, der kom også såväl
Kodacolor som Ektachrome film i störrelsen. Finessen med formatet 4 x
4 er at det passer i en 5 x 5 diaramme og altså kan vises i en normal
småbilledprojektor. Amerikanerne kaldte det for super slides.

Dengang var de fleste småbilledprojektorer så konstruerede at de viste
4 x 4 uden vignetering, i dag er det vist lidt si og så med det.

For at gå tilbage til hvor populört formatet var kan jeg fortälle dig
at bl.a. Rollei producerede en Roleiflex for formatet, populärt kaldt
Baby Rolleiflex.

Der var også flere japanske fabriker som producerade lignende kameraer
for 127 film. Kowa producerade faktisk en enöjet spejlreflexkamera for
127 film og formatet 4 x 4.

Desvärre forsvandt det hele igen engang i midten eller slutningen af
firserne, delvis for at farvelaboratorierne ikke ville befatte sig med
formatet uden at ta ganske blodigt betalt. Det var i samme periode den
store boom kom med kompaktkameraer til normal 35 mm film og alle
begyndte fotografere farvenegativ film i stedet for diafilm som
tidligere havde väret det normale når man skulle forografere i farve.

>Jeg underskylder mit "gamle" spørgsmål i denne digitale tid.

Nåh vi er da stadig nogle stykker som kan fotografere med almindelig
filmog sätter pris på den höjere kvalitet man får på den måde.

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige

Fra : J.Larsen

Dato : 12-01-02 10:22

"Hans Peter Larsson" <h.p.larsson@telia.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> Nåh vi er da stadig nogle stykker som kan fotografere med almindelig
> filmog sätter pris på den höjere kvalitet man får på den måde.

Mange tak for dit detaljerede svar! Det er rart at høre fra andre, som
interesserer sig for fotografiets historie.

venlig hilsen
Joachim Larsen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 12-01-02 12:51

"J.Larsen" skrev til Hans Peter Larsson
> Mange tak for dit detaljerede svar! Det er rart at høre fra andre, som
> interesserer sig for fotografiets historie.

Ja, dér var jeg nok lidt for hurtig..
Der er tilsyneladende en hel lille garage-industri, der
fremstiller udgåede, eksotiske filmformater.
Jeg fandt http://www.bhphotovideo.com.
som sågar har Ektachrome på lager...
Beklager mis-informationen.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 13-01-02 02:09

Hej Joachim

On Sat, 12 Jan 2002 10:22:12 +0100, "J.Larsen"
<my1159@sletdette.hotmail.com> wrote:

>Mange tak for dit detaljerede svar! Det er rart at høre fra andre, som
>interesserer sig for fotografiets historie.

Inget at takke for, jeg syntes kon det er morsomt når nogen er
interesserede af äldre kameraer. Selv har jeg väret med siden 1959 og
har samlet lidt siden 1971.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige