Varmblodede og koldblodede dyr?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-01-02 16:50

Hej

Hvordan er det nu lige det er med dyr og kropstemperatur?

Er alle pattedyr varmblodede? Jeg lærte engang at alle krybdyr og
øgler var koldblodede, men jeg mener at have hørt, senere, at
det ikke passer ali'vel. Og hvordan med dinosaurerne, var der
nogle af dem der var varmblodede? Eller alle? Er alle padder
koldblodede? Alle fisk?

--
Peter Knutsen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 11-01-02 18:49

Peter Knutsen wrote:

> Er alle pattedyr varmblodede? ...................................

Ja.

> ............................. Jeg lærte engang at alle krybdyr og
> øgler var koldblodede, men jeg mener at have hørt, senere, at
> det ikke passer ali'vel. ....................................

Det har jeg også lært, og jeg har ikke hørt andet siden.

> ........................ Og hvordan med dinosaurerne, var der
> nogle af dem der var varmblodede? Eller alle? ..............

Man mente oprindeligt af dinosaurer var koldblodede, men der er
siden opstået en del tvivl om det. Dels fordi de er blevet fundet
på steder, hvor der var rimeligt koldt, og dels fordi man har fundet
ud af, at fugle nedstammer fra dem, og fugle er varmblodede.

Jeg mener at have hørt at dinoer var vekselvarmede (dvs. de kunne
slå "fyret" til hvis de frøs .

> ............................................. Er alle padder
> koldblodede? Alle fisk?

Ja og ja.

-Claus

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-01-02 19:22

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> wrote:

> [...]
> ud af, at fugle nedstammer fra dem, og fugle er varmblodede.
>
> Jeg mener at have hørt at dinoer var vekselvarmede (dvs. de kunne

Jeg tror personligt, at man skal indstille sig på, at nogle dinosaurer
nok var varmblodede - men altså ikke alle. Og at de sandsynligste
kandidater til varmblodethed nok er den grupp, som også fuglene
nedstammer fra.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Jes Hansen

Dato : 13-01-02 22:06

> Jeg tror personligt, at man skal indstille sig på, at nogle dinosaurer
> nok var varmblodede - ...

Og du har selvfølgelig en kilde der kan understøtte din tro, da din
meddelelse så ellers er havnet i dk.videnskab ved en fejl...

Mvh
Jes Hansen

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 13-01-02 23:35

Jes Hansen <m6g2j001@sneakemail.com> wrote:

> Og du har selvfølgelig en kilde der kan understøtte din tro, da din
> meddelelse så ellers er havnet i dk.videnskab ved en fejl...

Jeg sidder ikke med en konkret kilde, men følger med i det der kommer om
udviklingshistorien. Det forekommer selvfølgeligt, at alle dinosaurer
ikke har været det.

På samme måde forekommer diskussionen om visse dinosaurer, som
Tyrannosaurus rex, har været rovdyr eller ådselsæder, lidt ved siden af.
Traditionelt har man opfattet løver som rovdyr, og hyæner som
ådselsædere. Man har i dag opdaget, at hyæner jager, og at løver kan
finde på at jage hyænerne væk for at agere som ådselsædere. Carnosaurer
har sikkert været lige så meget opportunister som nutidens
rovdyr/ådselsædere.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-01-02 17:00

Per Erik Ronne wrote:

> Jeg sidder ikke med en konkret kilde, men følger med i det der kommer om
> udviklingshistorien. Det forekommer selvfølgeligt, at alle dinosaurer
> ikke har været det.

Især når man tænker på, at dinoerne jo har eksisteret i mere end
*hundrede* *millioner* år (hvis da ej to hundrede?). De første
dinoer var nok meget forskellige fra de sidste dinoer.

--
Peter Knutsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-01-02 23:15

Scripsit Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk>

> Jeg mener at have hørt at dinoer var vekselvarmede (dvs. de kunne
> slå "fyret" til hvis de frøs .

"Vekselvarme" er det moderne udtryk for det man tidligere kaldte
"koldblodede". Det dækker over at kræet ikke har mekanismer der sørger
for at holde temperaturen konstant over tid. Temperaturen veksler
altså.

Tilsvarende kalder biologerne vist helst "varmblodede" dyr for
"ensvarme". Det væsentlige er at kropstemperaturen er konstant.
Det kan man bl.a. opnå ved at slå fyret til når man fryser - men i
varme egne går temperaturreguleringen hos et pattedyr tit ud på at
holde kropstemperaturen *nede* på det optimale niveau - de kan altså
godt være koldere end omgivelserne.

Så vidt jeg ved antog man tidligere at dinosaurer var vekselvarme,
fordi det er moderne krybdyr. Siden har man fundet tegn (jeg er ikke
sikker på hvilke) der tyder på at de måske snarere var ensvarme.

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 12-01-02 13:37

Henning Makholm wrote:

> [...]
> "koldblodede". Det dækker over at kræet ikke har mekanismer der sørger
> for at holde temperaturen konstant over tid. Temperaturen veksler

En lille tur med google viser, at du har ret. Jeg må engang have læst
om "vekselvarme" og tænkt, at det var noget specielt ud over kold/varm-
blodet.

-Claus

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 12-01-02 00:23

For mange år siden var jeg på besøg i en drypstenshule i Jugoslavien. Langt
nede i bjerget havde de nogle helt enestående dyr der efter sigende lagde æg
hvis det var koldt og fødte levende unger når det var varmt - vistnok som
det eneste dyr. Men det er efterhånden nogle år siden, så måske min
hukommelse svigter.

Kasper

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 12-01-02 09:49

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> wrote in message

> [...]
> det ikke passer ali'vel. Og hvordan med dinosaurerne, var der
> nogle af dem der var varmblodede? Eller alle? Er alle padder

Alle pattedyr og fugle - og ellers ingen - er varmblodede, d.v.s. ensvarme,
men der et par modifikationer.

Flere pattedyr kan gå i dvale i især kuldeperioder og perioder med ringe
fødegrundlag., hvor kropstemperaturen sænkes. For f.eks. bjørne er
sænkningen ikke særlig stor, og dvalen ikke særlig fast. For f.eks.
insektædere er dvalen langt mere udpræget og kropstemperaturen kan sænkes
helt ned til ca. et par grader C.
For fugle kendes tilsvarende forhold, f.eks. hos Fedtfuglen og Mursejleren.
Nogle meget aktive fisk, f.eks. Tunfisken, kan have en kropstemperatur, der
i perioder ligger betydeligt over omgivelsernes p.g.a. varmen fra deres
muskelarbejde.

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 12-01-02 18:44

Peter Knutsen skrev:

> Og hvordan med dinosaurerne, var der
> nogle af dem der var varmblodede?

Man kan se en nærmere diskussion af dinosaurernes "varme" her:

http://www.ucmp.berkeley.edu/diapsids/metabolism.html

På siden er der et link til en underside hvor både der er kritisk
gennemgang af argumenter for hhv. ensvarme (endotermi) og vekselvarme
(ektotermi).

Thomas T.

Fra : Svend Palm

Dato : 15-01-02 15:06

En gennemgang af problemet varmblodet/koldblodet, specielt med hensyn til
dinosaurerne findes på http://home13.inet.tele.dk./palm/warmweb.htm

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C3F09AE.81DCA24F@knutsen.dk...