dhcpd
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 11-01-02 16:07

Hvordan konfigurerer man dhcpd til at udsende meddelelse 12 til klienter
(hostnavn)?
Jeg har prøvet med noget i stil med (i dhcpd.conf):

group {
host user1 {
hardware ethernet 08:00:2b:4c:29:32;
fixed-address 192.168.75.26;
option host-name "user 1";
}
}

Men (og jeg har tjekket med en pakkesniffer) serveren sender ikke hostnavn
til klienten.
En anden mulig løsning, som jeg alternativt gerne vil bruge er, at
DHCP-serveren identificerer klienten ved "dhcp-client-identifier" i stedet
for MAC-adressen, hvis det kan lade sig gøre, for så kan jeg bede brugerne
om at give klienten et bestemt navn, som den skal kendes ved, istedet for,
at jeg skal rundt og have fat i alle brugernes MAC-adresser. Dette kan jeg
imidlertid heller ikke få til at virke:

group {
host user1 {
dhcp-client-identifier "user1";
fixed-address 192.168.75.26;
}
}

Klienten bliver tildelt en anden IP-adresse fra scopet, selvom den angiver
"user1" ved request.
Som man måske kan se, er det, jeg i virkeligheden gerne vil, at tildele
brugerne et hostnavn, som altid hører sammen med den samme IP-adresse. Det
behøver for så vidt ikke at være den samme, som får det samme sæt hver gang.
Jeg vil helst undgå at skulle have brugerne til at indtaste hostnavnet på
deres egen maskine, og samtidig vil jeg nødig skulle indsamle alles
MAC-adresser.
Der må være nogen, som har erfaring med dette?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Heine Laursen

Dato : 12-01-02 16:44

"Thomas Arildsen" <tari00@kom.auc.dk> wrote in

<snip noget on dhcp>

Jeg tror det vil hjælpe hvis du skriver hvilket styresystem du bruger og
hvilket program du benøtter dig af.

Mvh
Heine Laursen

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 14-01-02 15:17

"Heine Laursen" <gozar@myrealbox.com> wrote in message
> Jeg tror det vil hjælpe hvis du skriver hvilket styresystem du bruger og
> hvilket program du benøtter dig af.

Du behøver ikke tænke mere på det. Jeg har læst noget mere om det og talt
med en netværksadministrator om det, så nu tror jeg det er, som det skal
være. Ellers mange tak.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 13-01-02 01:22

> group {
> host user1 {
> dhcp-client-identifier "user1";
> fixed-address 192.168.75.26;
> }
> }
client identifier skal være MAC address bagved stående OS indtifier fx 01
for windows98
dvs en korrekt CI er = 01.0090.1234.1234

Det andet med option 12 ved jeg ikke lige... men det er sikkert angivet
forkert...
Prøv at søge efter dhcp options på nettet og læs lidt op på det (just a
hint)

HTH
Martin Bilgrav

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 14-01-02 15:18

"Martin Bilgrav" <bilgravCUTTHISOUT@image.dk> wrote in message
> Prøv at søge efter dhcp options på nettet og læs lidt op på det (just a
> hint)

Jeg har læst og eksperimenteret lidt mere nu. Jeg har også talt med en
netværksadministrator om det, så nu er det vist, som det skal være. Mange
tak, ellers.

Mvh. Thomas Arildsen