Adfærdsproblemer og lykkepiller
Fra : Alex Linaa

Dato : 11-01-02 13:33

Her er en interessant artikel:
http://www.bt.dk/Nyheder.pl?c=tophistorie&aid=83686

Uddrag af hvad Roger Abrantes udtaler i artiklen:

--------
Han mener også, at man i stedet for kun at fokusere på hunden og give den
lykkepiller i højere grad skal fokusere på dyrets ejer, da mange problemer
med dyr i høj grad skyldes uvidenhed hos ejerne.
»Et af hovedproblemerne er, at kæledyrene i dag ofte skal erstatte
menneskelig kontakt, og ejerne derfor ofte i sygelig grad knytter sig til
dem.
En følge er, at man menneskeliggør dyrene og træder på deres naturlige
instinkter. Og netop det kan give disse adfærdsproblemer.
Nogle hundeejere vil gerne forkæle hundene, men ud fra hvad mennesker synes
er at forkæle.
----------

Jeg kunne ikke være mere enig.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Kosmonauten

Dato : 12-01-02 01:27

Hej Alex,
manden har jo ret.
Lykkepillen blev oprindeligt lavet til mennesker som fik
apopleksi(hjerneblødning/blodprop i hjernen), så de hurtigere kom over den
efterfølgende depression. Man opdagede så hurtigt, at mange mennesker har
"ondt" i livet og de kunne så bruge "lykkepillen" til at få et "bedre" liv.
(Nok MEGET OT men pyt)

Nu vil man så "pådutte" vores hunde lykkepiller, en skrækkelig tanke! Især
fordi man nu ved at en del "lykkepille" brugere efter 2 års brug, faktisk
udvikler en dybere depression!! Mon vi så ikke for en del "problemhunde" om
nogle år??

Eller tag den undersøgelse fra USA, hvor en stor del af de adspurgte
hundeejere hellere ville miste et barn end deres hund. Weird.......
Et kemisk produkt kan ikke hamle op med det faktum, at mange ikke bruger tid
nok på deres hunde og giver dem et rigtigt "hundeliv".
God weekend
Martin & Laika
PS: to citater på engelsk:
"When a man's best friend is his dog, that dog has a problem" ukendt
"Outside of a dog, a book is a man's best friend. Inside a dog, it's too
dark to read." Graucho Marx

Fra : Liz

Dato : 12-01-02 10:30

"Eller tag den undersøgelse fra USA, hvor en stor del af de adspurgte
hundeejere hellere ville miste et barn end deres hund. Weird......."

Endnu et tegn på hvor syge den vestlige verden er ved at
udvikle sig. Folk har mere ondt af dyrene og dyrevelfærd end de har af
hinanden. Bare se jer omkring ved vores ældre medborgere her i DK! Eller
børnene der ikke bliver opdraget fordi mor og far har for travlt med at være
"skaffedyr". Børn, og tildeles hund, er ved at blev til "modedyr", - man
skal bare have dem kost hvad det vil! Derfor lykkepiller til alle, også til
hundene. Bare min mening!

Hilsen Liz

Fra : Kosmonauten

Dato : 12-01-02 11:54

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>Børn, og tildeles hund, er ved at blev til "modedyr", -
>man skal bare have dem kost hvad det vil! Derfor >lykkepiller til alle,

Hej Liz,
meget af det har du ret i, at have en hund var før i tiden et spørgsmål om
"livsstil", i dag er det nærmest en "trend".
Dyrevelfærd er nu ikke en dårlig ting, men fælles for de ting du har skrevet
om er: mangel på tid.
I de 6 år jeg var i hjemmeplejen, var jeg så rystet over at høre på børns
brokken over mangel på omsorg for deres forældre, men hvor var de selv
henne?? De havde ikke tid! Det er for billigt! Det er blevet for let at
smide ansvaret over på andre, derfor er det så "dejligt" nemt at smide nogle
piller i en hund eller et menneske, for derved fralægger man sig ansvaret. I
stedet for lige at kigge på hvad man selv kunne gøre.
Man vil ha det hele og lidt til, men døgnet har stadigvæk kun 24 timer.

God Weekend
Martin & Laika

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 13-01-02 13:31

Eller tag den undersøgelse fra USA, hvor en stor del af de adspurgte
hundeejere hellere ville miste et barn end deres hund. Weird.......

haha ja men det er jo Amerikanere ......

> Et kemisk produkt kan ikke hamle op med det faktum, at mange ikke bruger
tid
> nok på deres hunde og giver dem et rigtigt "hundeliv".

enig !!

"The moral progress of a nation can be judged by the way it treats its
animals" - Gandhi ..........

There is no such thing as a bad dog , just a bad owner ..
Don't Blame 'em, Train 'em............

Fra : Lars Stricker

Dato : 15-01-02 13:05

Hej
Jeg er kun enig et stykke af vejen. Det er rigtigt at de fleste mennesker i
virkeligheden ville ønske at deres hund havde en afbryder, så man kunne slukke,
når man ikke lige gad, eller hvis det styrtregnede når den skulle luftes.
Men har man et aktivt liv med sin hund med træning osv., behøver man ikke at gå
så højt op i om man går ud af en dør før hunden, eller om hunden sover i sengen
osv. Problemet opstår efter min mening især når man ikke har tid til sin hund,
og ikke gider træne med den, samtidig med at man forkæler den.
Jeg indrømmer gerne at alle de hunde jeg har haft, har været snotforkælede, men
de har samtidig haft et et aktivt udeliv med træning, og netop derfor ikke
givet problemer af nogen art.
Jeg har ikke den respekt for Abrantes, som jeg engang havde :
http://home1.stofanet.dk/strick/omgang.html
mvh
-Lars
**********************

Fra : Ann K

Dato : 15-01-02 13:22

Hejsa.
Lars Stricker skrev:
> [...]
snotforkælede, men
de har samtidig haft et et aktivt udeliv med træning, og netop derfor
<> Hvor er vi dog enige!
har for øvrigt været inde og se på din hjemmeside... nem, dejlig,
informativ og fremfor alt humoristisk... Kan især godt lide din måde at
beskrive "lederens" rolle på
Synd at Ib ikke kunne fortsæte i Beredskabet... det har brug for hunde
(og især hundeførere) af jeres kaliber...

Fra : Lars Stricker

Dato : 15-01-02 13:44

Hejsa
Tak for de pæne ord.
Ib måtte vi tage afsked med i nov sidste år p.g.a. flere kroniske sygdomme.
En af de værste dage i mit liv
Min nye hund Alfred skal muligvis starte i Beredskabet til sommer. Det
supplerer jo DcH-træning aldeles fremragende.
Skal dog først lige have rettet forskellige småting, bl.a. er hans
håndtering af fuglevildt ikke HELT optimal
http://home1.stofanet.dk/strick/alfred/alfred1.jpg
mvh
-Lars

***************

Fra : Ann K

Dato : 15-01-02 14:31

Hej Lars.
Hvor _er_ han da bare søøøød
Men det er nu sjældent, at man ligefrem ser en lille sort sæl med en
gummihøne i flaben *sss*
Det gør mig ondt at høre om Ib... Det er rædselsfuldt at miste en god
kammerat
Mvh Ann

Fra : Lars Stricker

Dato : 15-01-02 13:44

Hejsa

Fra : Max Larsen

Dato : 18-01-02 16:24

Ofte biver lykkepiller / angstdæmpende piller netop brugt som
alternativ til aflivning. Om så årsagen skal søges hos ejer eller hos
hund, er for mig underordnet, bare det løser problemet.

Jeg kender da også nogle tilfælde hvor en hund har fået angstdæmpende
medicin i forbindelse med nytårsaften, det har så givet den
sidegevinst at den nu heller ikke er bange for tordenvejr mere.

Kærlig hilsen

Max Larsen