Visualisering af 3d-figur
Fra : Henning Makholm

Dato : 11-01-02 01:35

Jeg søger noget software der kan bruges til visualisere et
tredimensionelt legeme.

Min repræsentation af legemet er en funktion der ud fra koordinaterne
til et punkt i rummet kan afgøre om punktet er i legemet eller ej.

I mange anvendelser er den anvendelige "opløsning" af funktionen i
størrelsesordenen 1/100 af legemets udstrækning i hver dimension, så
det går an simpelthen at tabellægge funktionen i 100³ punkter. Men
det kan også komme på tale at lave billeder med en lidt finere
opløsning.

Findes der programmer der allerede kan noget i den retning, med
passende fikse skyggelægninger etc.?

--
Henning Makholm "In my opinion this child doesn't
need to have his head shrunk at all."

Fra : Lau Sennels

Dato : 11-01-02 07:32

Henning Makholm wrote:

> Jeg søger noget software der kan bruges til visualisere et
> tredimensionelt legeme.
>
> Findes der programmer der allerede kan noget i den retning, med
> passende fikse skyggelægninger etc.?

Har du set på IBM Data Explorer:
http://www.opendx.org/

Et opensource vsiualiseringsværktøj. Det findes for både Linux, Solaris
og Windows.

Mvh
Lau Sennels

Fra : Bjørn Petersen

Dato : 11-01-02 08:34

> Findes der programmer der allerede kan noget i den retning, med
> passende fikse skyggelægninger etc.?

GNUplot!

Bjørn

Fra : Thomas Jakobsen

Dato : 11-01-02 10:12

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> [...]
>
> Min repræsentation af legemet er en funktion der ud fra koordinaterne
> til et punkt i rummet kan afgøre om punktet er i legemet eller ej.

Prøv at søge efter et program, der har marching cubes-algoritmen indbygget.
Det er de facto algoritmen til at finde tessellere overfladen af
punktmængder - med et 3D mesh er det herefter 'nemt' at lave ganske pæne
optegninger (måske endda med samme program). Bruges bl.a. til hjerne-,
laserscans og lign. Jeg kender ikke lige på stående fod navn på konkret
software. Algoritmen er patenteret, vist nok af Unisys, som kræver afgifter,
så det er muligvis ikke så let at finde billige implementationer.

(Vent et øjeblik.. jeg søger lige.. her:)

http://www.chez.com/hewat/marchcubes/marchingcubes.htm (simpelt
Windows-tool)
http://www.cs.ubc.ca/spider/ladic/imgproc.html (links til source)

Der er sikkert bedre implementationer derude, måske ligefrem noget
GNU-agtigt, men det er et bud. Håber du kan bruge det.

Thomas