Orddeling
Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 11-01-02 00:29

Hej

Jeg kan ikke finde ud af hvor jeg skal angive at jeg ønsker orddeling.
Nogen der kan hjælpe eller er det ikke opfundet endnu (FP2000) ?

-
< Stougaard >

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-01-02 01:54

Fri, 11 Jan 2002 00:28:41 +0100, skrev Bjarne Stougaard
<bjarne@stougaard.net>:

>Jeg kan ikke finde ud af hvor jeg skal angive at jeg ønsker orddeling.
>Nogen der kan hjælpe eller er det ikke opfundet endnu (FP2000) ?

Normalt bruger man ikke orddeling på en hjemmeside, da indholdet
er beregnet til at tilpasse sig vinduets størrelse (evt. tabel
f.eks.).

Hvis du vil lave orddeling, så må du altså selv foretage den og
huske linjeskift, men alt efter, hvordan din side ser ud, så kan
det give mærkelige resultater.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 11-01-02 05:19

Hej Knud Gert Ellentoft

Du skrev bl.a.:

> Normalt bruger man ikke orddeling på en hjemmeside, da indholdet
> er beregnet til at tilpasse sig vinduets størrelse (evt. tabel
> f.eks.).
Javel.
Men ellers synes jeg da at lige præcis din begrundelse taler kraftigt
for ønsket om automatisk orddeling, så der ikke opstår store hakker i
teksten (spalter/tabelceller).

> Hvis du vil lave orddeling, så må du altså selv foretage den og
> huske linjeskift, men alt efter, hvordan din side ser ud, så kan
> det give mærkelige resultater.
Ja, hvis jeg manuelt skal indsætte delestreger og teksten derefter
ændrer sig, vil det jo gå galt, så det vil jeg holde fingrene fra.

-
< Stougaard >

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-01-02 06:07

Fri, 11 Jan 2002 05:19:03 +0100, skrev Bjarne Stougaard
<bjarne@stougaard.net>:

>Men ellers synes jeg da at lige præcis din begrundelse taler kraftigt
>for ønsket om automatisk orddeling, så der ikke opstår store hakker i
>teksten (spalter/tabelceller).

Tanken med html i sin tid var, at teksten skulle tilpasse sig
vinduets bredde.

I de tilfælde, hvor man sætter en fast størrelse i pixels f.eks.
på en tabelcelle, så ville man godt kunne bruge en automatisk
orddeling.

Men i mange tilfælde, så er der ikke sat nogen bredde på
elementet eller det er gjort i % for, at det skal kunne tilpasse
sig forskellige vinduesstørrelser.

Den samme tekst kan så fylde fem linjer i et vindue og syv i et
andet og her kan man jo ikke bruge en orddeling.

Om der på et tidspunkt kommer en orddelingsfunktion ved jeg jo af
gode grunde ikke, men på nuværende tidspunkt findes det ikke.

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 12-01-02 00:59

Hej Knud Gert Ellentoft

Du skrev bl.a.:

> Tanken med html i sin tid var, at teksten skulle tilpasse sig
> vinduets bredde.
Javel.

> Men i mange tilfælde, så er der ikke sat nogen bredde på
> elementet eller det er gjort i % for, at det skal kunne tilpasse
> sig forskellige vinduesstørrelser.
Ja, så langt er jeg helt med.

> Den samme tekst kan så fylde fem linjer i et vindue og syv i et
> andet og her kan man jo ikke bruge en orddeling.
Der er her du taber mig. Hvorfor kan man ikke det? Det ville da netop
være ideelt i ovenstående tilfælde. De 7 linjer ville jo netop blive
mere homogene at se/læse hvis der var automatisk orddeling. Som det er
nu kommer man jo ud for at der blot står et par ord på en linje hvis det
næste ord er et af de lange - og det sker jo trods alt forholdsvis ofte.

Er der noget jeg har overset eller blot ikke forstået? Jeg kan jo ikke
lade være med at sammenligne alm. tekstbehandlingsprogrammer (hov, her
var lige et af de lange ord, som kan skabe 'uorden' i rækkerne) som f.
eks. Word og Publisher, hvor de enkelte tekstlinjer stadig vil se
rimelige ud selvom jeg finder på at ændre layoutet fra to til tre
spalter eller indsætter et billede, osv.

> Om der på et tidspunkt kommer en orddelingsfunktion ved jeg jo af
> gode grunde ikke, men på nuværende tidspunkt findes det ikke.
Ok, og tak for svaret. Ved du - eller andre - om der findes programmer
på markedet hvor det kan lade sig gøre? Eller er det måske ligefrem
HTML-syntaksen, der gør at det ikke vil være muligt?

-
< Stougaard >

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-01-02 02:13

Sat, 12 Jan 2002 00:59:24 +0100, skrev Bjarne Stougaard
<bjarne@stougaard.net>:

>Er der noget jeg har overset eller blot ikke forstået? Jeg kan jo ikke
>lade være med at sammenligne alm. tekstbehandlingsprogrammer

Og det er her fejlen opstår.
I tekstbehandlingsprogrammer arbejder man jo til trykte medier,
hor man på forhånd kender til sidebredden, det gør man ikke i
html.
Her laver man noget til skærmbrug og man aner ikke bredden på
modtagerens browservindue.

Og html er tænkt, som værende fleksibelt og tilpasse sig
forskellige bredder.

His man laver sine sider i et fast bredde ved f.eks. at smide
indholdet ind i en tabel eller giver celler faste størrelser, så
kunne man godt bruge en automatisk orddelingsfunktion, men sådan
er html ikke tænkt i sin tid.

>Eller er det måske ligefrem
>HTML-syntaksen, der gør at det ikke vil være muligt?

Det findes ingen koder til at gøre det med og det er for så vidt
ikke noget FP-specifikt, der er ingen programmer som kan.

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 12-01-02 03:18

Hej Knud Gert Ellentoft

Du skrev bl.a.:

> Det findes ingen koder til at gøre det med og det er for så vidt
> ikke noget FP-specifikt, der er ingen programmer som kan.

OK. Takker for info.

-
< Stougaard >