FSB på Soltek SL75-DRV2 med 1800+
Fra : Allan

Dato : 10-01-02 23:02

FSB'en på mit Soltek SL75DRV2 med Athlon XP 1800+ kører tilsyneladende med
133Mhz. Skal den ikke køre 266Mhz?

Det samme gælder min 256 MB 2100DDRRAM.

Hvordan får jeg bussen op på de 266Mhz????

Tak for hjælpen!

Allan

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 10-01-02 23:46

"Allan" <alfleha@hotmail.com> wrote in message
> FSB'en på mit Soltek SL75DRV2 med Athlon XP 1800+ kører tilsyneladende med
> 133Mhz. Skal den ikke køre 266Mhz?
>
> Det samme gælder min 256 MB 2100DDRRAM.
>
> Hvordan får jeg bussen op på de 266Mhz????

Nej, den kører som den skal. Den skal køre 133MHz.
Grunden til at man siger at FSB'en er 266MHz, er at PC2100 (DDR RAM)
teoretisk set er dobbelt så effektive som almindelig PC133 RAM. De kører
altså begge 133MHz Det er simpelthen et lusket PR-stunt.

- Lars

Fra : Óðin

Dato : 11-01-02 10:53

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.DOT.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> teoretisk set er dobbelt så effektive som almindelig PC133 RAM. De kører
> altså begge 133MHz Det er simpelthen et lusket PR-stunt.

Hvordan er d nu lige den tekniske forklaring lyder?

Fra : orbital

Dato : 11-01-02 12:36

On Fri, 11 Jan 2002 10:52:30 +0100, "Óðin" <grynheim@online.no> wrote:

>"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.DOT.com> skrev i en meddelelse
>med

>Hvordan er d nu lige den tekniske forklaring lyder?

man siger, at ram'en eller bussen er double-pumped. Så 2x133=266, hvor
det er cache rammen i cpu chippen, man tænker på. Den er også DDR.

Men du kan sætte fsb op til 150 - 160 MHz, hvorved frontbus i cpu'en
bankes op på 300 - 320 MHz. Rekorderne går meget højere.

Det er kvaliteten af ram, hovedsageligt, der sætter grænsen.

mvh

John

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 12-01-02 19:34

[DDR SNIP]
> Hvordan er d nu lige den tekniske forklaring lyder?

DDR = Double Data Rate.
DDR ram overfører data på begge sider af timer signalet (en firkantpuls), hvor SD-ram kun gør
på den ene. Det giver effektivt 266MHz.

mvh
Jeppe Seidelin Dam