Bundling af 2 eller flere internet forbind~
Fra : Kim Andersen

Dato : 10-01-02 22:05

Er det ikke muligt at bundle en ADSL forbinde og en stofa(kabel) forbindelse
så de kører som én ? Det vil jeg mene, ligesom man kunne i gamle dage med
56k, i fx. win98se.... Men nogen der har prøvet det ? Eller hvis du ikke
mener det kan lade sig gøre, eller hvis du mener det kan - Så smid lige en
tråd:)

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 11-01-02 01:40

On Thu, 10 Jan 2002 22:04:57 +0100, "Kim Andersen" <da_Kbaz@mail.dk>
wrote:

>Er det ikke muligt at bundle en ADSL forbinde og en stofa(kabel) forbindelse
>så de kører som én ?

Nej.
Forestil dig hvordan en server ude i verden, som du forsøger at
downloade noget fra, skal kunne vide om den skal sende data til Stofa
eller din ADSL-udbyder.

/Jarlskov

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 21-01-02 17:09

Lasse> On Thu, 10 Jan 2002 22:04:57 +0100, "Kim Andersen" <da_Kbaz@mail.dk>
Lasse> wrote:

> [...]

Ikke helt som en. Men man kunne nok sætte det op så udgående TCP forbindelser blev
fordelt (rutet) på de to forbindelser. Hvis man har mange TCP forbindelser ad
gangen vil det virke som een forbindelse.

Udgående UDP pakker kan man nok også fordele.

Indgående TCP forbindelser kan man generelt ikke fordele. Men er trafikken fx
overvejende HTTP kan man vel fordele den med redirects.

Lasse> Nej.
Lasse> Forestil dig hvordan en server ude i verden, som du forsøger at
Lasse> downloade noget fra, skal kunne vide om den skal sende data til Stofa
Lasse> eller din ADSL-udbyder.

Den vil sende det tilbage den vej hver forespørgsel kom fra.
Dvs hvis man fx læser en web side med en masse frames, billeder o.lign vil
halvdelen komme via stofa og halvdelen via ADSL.

Og hvis man nu havde adgang til en maskine men en meget bedre netforbindelse
kunne man rute både ADSL og stofa gennem denne maskine og på den måde bundle
de to maskiner 100%.

--
Niels Elgaard Larsen
E-mail: elgaard@diku.dk <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>

Fra : Simon Skals

Dato : 21-01-02 17:19

It seems Niels Elgaard Larsen wrote:
> [...]
>gangen vil det virke som een forbindelse.
>
>Udgående UDP pakker kan man nok også fordele.

Én ting er, om det er teoretisk muligt. Noget andet er, om der
findes noget udstyr, som kan løse opgaven i praksis.

>Den vil sende det tilbage den vej hver forespørgsel kom fra.
>Dvs hvis man fx læser en web side med en masse frames, billeder o.lign vil
>halvdelen komme via stofa og halvdelen via ADSL.

Her antager du, at alle returnerede sider/billeder mv. er lige
store. Det ved du jo ikke noget om, når du sender den første
request, så du kan sagtens risikere, at du hiver tre billeder à
500 KB på den ene linje og tre HTML-filer via den anden. Så vil
du ikke have en følelse af at have dobbelt kapacitet. [1]

For at undgå det problem, skal du ikke bare filtrere på basis af
Layer 4-oplysninger; nu skal du helt op og se på indholdet af den
enkelte HTTP-request, så du fx kan distribuere forespørgslerne
bedre mellem de to linjer.

Den slags ting kan en åndssvag dyr Layer 7-switch, men sådan en
indgår jo næppe i budgettet.

>Og hvis man nu havde adgang til en maskine men en meget bedre netforbindelse
>kunne man rute både ADSL og stofa gennem denne maskine og på den måde bundle
>de to maskiner 100%.

Hvad mener du?

[1] I virkeligheden er det lidt mindre simpelt, idet din browser
jo ikke konstant åbner og lukker TCP-circuits, når du surfer ind
på en side, hvor der skal hentes lidt HTML og en stak billeder.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-01-02 23:54

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad mener du?

Du har en maskine på kræftig IP.
Denne opretter du to tunneller til igennem de to linjer
Derefter smider du trafikken til maskinen igennem tunnellerne, pænt
fordelt

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Simon Skals

Dato : 22-01-02 00:29

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
>Du har en maskine på kræftig IP.
>Denne opretter du to tunneller til igennem de to linjer
>Derefter smider du trafikken til maskinen igennem tunnellerne, pænt
>fordelt

Der skal også ske noget NAT-agtigt i begge ender, hvis det skal
virke.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-01-02 00:33

> Der skal også ske noget NAT-agtigt i begge ender, hvis det skal
> virke.

En mulighed. Men mon ikke man kunne "kortslutte" de to maskiner, sådan
at interfacet mod den store trafik føres ned på den maskine man har på
de 2 forbindelser?

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 22-01-02 17:33

Simon> It seems Niels Elgaard Larsen wrote:
> [...]

Simon> Én ting er, om det er teoretisk muligt. Noget andet er, om der
Simon> findes noget udstyr, som kan løse opgaven i praksis.

En linuxkasse med 3 netkort.

Simon> Her antager du, at alle returnerede sider/billeder mv. er lige
Simon> store. Det ved du jo ikke noget om, når du sender den første
Simon> request, så du kan sagtens risikere, at du hiver tre billeder à
Simon> 500 KB på den ene linje og tre HTML-filer via den anden. Så vil
Simon> du ikke have en følelse af at have dobbelt kapacitet. [1]

Simon> For at undgå det problem, skal du ikke bare filtrere på basis af
Simon> Layer 4-oplysninger; nu skal du helt op og se på indholdet af den
Simon> enkelte HTTP-request, så du fx kan distribuere forespørgslerne
Simon> bedre mellem de to linjer.

Simon> Den slags ting kan en åndssvag dyr Layer 7-switch, men sådan en
Simon> indgår jo næppe i budgettet.

Men det gør en gammel pentiummaskine med 3 netkort måske.

..
..

Simon> [1] I virkeligheden er det lidt mindre simpelt, idet din browser
Simon> jo ikke konstant åbner og lukker TCP-circuits, når du surfer ind
Simon> på en side, hvor der skal hentes lidt HTML og en stak billeder.

Det kunne man løse ved at bruge en speciel proxyserver. Det ville også fordele
traffikken bedre, hvis der var flere brugere.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-01-02 17:50

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> skrev i en meddelelse
> Det kunne man løse ved at bruge en speciel proxyserver. Det ville også
fordele
> traffikken bedre, hvis der var flere brugere.

Jeg tror også det nærmeste vi kommer på en pæn løsning er en proxy
server for de mest anvendte tjenester der så fordeler loadet.

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Simon Skals

Dato : 22-01-02 17:58

It seems Niels Elgaard Larsen wrote:
>Simon> Én ting er, om det er teoretisk muligt. Noget andet er, om der
>Simon> findes noget udstyr, som kan løse opgaven i praksis.
>
>En linuxkasse med 3 netkort.

Og hvilken software?

>Simon> Den slags ting kan en åndssvag dyr Layer 7-switch, men sådan en
>Simon> indgår jo næppe i budgettet.
>
>Men det gør en gammel pentiummaskine med 3 netkort måske.

Og har den den funktionalitet, jeg beskriver? Nej.

En speciel proxyserver? Hvilken?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 23-01-02 14:42

Simon> It seems Niels Elgaard Larsen wrote:
Simon> Én ting er, om det er teoretisk muligt. Noget andet er, om der
Simon> findes noget udstyr, som kan løse opgaven i praksis.

Simon> Og hvilken software?

Den kan man skrive selv.

Simon> Den slags ting kan en åndssvag dyr Layer 7-switch, men sådan en
Simon> indgår jo næppe i budgettet.

Simon> Og har den den funktionalitet, jeg beskriver? Nej.

Det står mig ikke helt klart hvad i funktionaliteten af en "åndssvag dyr Layer
7-switch" er.

Simon> En speciel proxyserver? Hvilken?

En man skriver selv.

Fra : Simon Skals

Dato : 23-01-02 17:43

It seems Niels Elgaard Larsen wrote:
>Simon> Og hvilken software?
>
>Den kan man skrive selv.

Det er nok ikke særlig interessant for den jævne bruger, der
gerne vil bundle to forbindelser.

Med forhåndenværende midler er der ingen elegant måde at bundle
to ADSL-forbindelser eller en ADSL- og en Stofa-forbindelse.

>Simon> Og har den den funktionalitet, jeg beskriver? Nej.
>
>Det står mig ikke helt klart hvad i funktionaliteten af en "åndssvag dyr Layer
>7-switch" er.

At den kan switche pakker fx på basis af URL'en i en
HTTP-request.

>Simon> En speciel proxyserver? Hvilken?
>
>En man skriver selv.

Så hvis man har en maskine med en hurtig forbindelse stående et
eller andet sted, og man har lyst til at skrive en avanceret
proxyserver i C eller et andet high-performance sprog, så kan det
måske lade sig gøre.

Jeg tror stadig, jeg vil svare "nej", næste gang nogen spørger.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>