Kiss of the Dragon - Luc Besson sælger ud!
Fra : Per Kristensen

Dato : 10-01-02 12:01

Så lige Kiss of the Dragon med Jet Li i går. Det er en af de dårligste film
jeg nogensinde har set. Den er total blottet for fornuft og handling og har
tilmed ikke nogle gode action scener. Filmens skurk er en politi inspektør,
som er ondskaben selv. Han er i filmen i stand til frit at myrde tilfældige
civile til højre og venstre foran masser af vidner uden at skulle stå til
ansvar for noget som helst. Han myrder også uden større bekymring medlemmer
af sin egen politi gruppe, som desuden indeholder også indeholder den
klassiske 2 meters blonde karate ekspert. Desuden er det åbenbart normal at
politiet i frankrig render rundt med maskinpistoler (Uzi/Mac10 lignendene)
og håndgranater, skyder et fint hotel totalt i smader og springer granater
inde i hotellet. Igen uden så meget som en reprimande. Jet Li er naturligvis
i stand til at nedkæmpe et helt hold kampeksperter (alle med sort bælte
naturligvis) og slippe ud af de vildeste situationer. Kort sagt, filmen er
som skrevet af en 5-årig... og det er det der undrer mig mest, for filmens
manuskript er skrevet af ingen ringere end Luc Besson. Utroligt at manden,
som tidligere har skrevet og instrueret film som Le Grand Bleu, Nikita,
Léon, The Fifth Element og The Messenger kan komme op med sådan noget brass.

Det er kun gået ned ad bakke for Besson siden The Messenger. Taxi var dog en
ok drengerøvsfilm, mens 2'eren var alt for overdreven og åndsvag. Desværre
er der en 3'er på vej også ;( Måske går det galt fordi Besson ikke selv
instruerer filmene længere? Bedre bliver det ikke ved at der kommer en Léon
2 som han ikke skal instruere, og hvor man vist endda vil have Jean Reno med
igen.

Léon er for mig en af de bedste action-drama film nogensinde, og det piner
mig at se Besson tilsyneladende sælge ud på denne måde.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 10-01-02 12:14

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse

> Utroligt at manden,
> som tidligere har skrevet og instrueret film som Le Grand Bleu, Nikita,
> Léon, The Fifth Element og The Messenger kan komme op med sådan noget
brass.

Jeg synes nu lige netop The Messenger er en rimelig god indikation i den
retning, men det er måske bare mig?

I øvrigt så har Besson jo kun skrevet og produceret Kiss of the Dragon -
ikke instrueret, på samme måde som med rækken af Taxi-film. At hans navn
står på plakaterne er udelukkende fordi, det vækker genkendelse og dermed
sælger flere billetter. Det er stadigvæk Chris Nahon, som er ansvarlig for
udførslen.

MVH
Jens

Fra : Per Kristensen

Dato : 10-01-02 12:15

> Jeg synes nu lige netop The Messenger er en rimelig god indikation i den
> retning, men det er måske bare mig?

Jeg syntes nu den var ok.

> [...]
> sælger flere billetter. Det er stadigvæk Chris Nahon, som er ansvarlig for

Ja, det var også det jeg skrev "Måske går det galt fordi Besson ikke selv
instruerer filmene længere"

Fra : Jens Thomsen

Dato : 10-01-02 12:25

> Ja, det var også det jeg skrev "Måske går det galt fordi Besson ikke selv
> instruerer filmene længere"

Ok. Jeg forstod det som en henvisning til Taxi. Jeg har før mødt folk, som
er overbeviste om, at Besson i hvert fald instruerede den første (hans navn
var også trykt øverst i fede typer på den danske plakat), så derfor var jeg
usikker. Beklager.

MVH
Jens

Fra : Per Kristensen

Dato : 10-01-02 13:01

> [...]
navn
> var også trykt øverst i fede typer på den danske plakat), så derfor var

Ja ok, sådan kunne det nok også godt forståes :)

Fra : Jesper Winding

Dato : 10-01-02 12:15

Vil i ikke godt skrive SPOILER.

--