påtvungne/navne??
Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 10-01-02 11:55

Jeg mødte igår en hund som havde fået sit navn givet af ejeren men de var
tvunget til at lade navnet starte med "c" fordi hunden kom fra Amerika og
den kom fra kuld-c , de kunne kun få hunden med stamtavle hvis de navngav
den "rigtigt" ???

Og da jeg så sludrede videre med en anden hundeejer 10 min senere sagde han
at han også mente at DKK gjorde eller havde gjort sådan herhjemme !?? kan
det virkelig være rigtigt ? skal de nu også være med til at bestemme hvad
ens hund skal hedde ???

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 10-01-02 12:28

Har det ikke været sådan længe?
Og et er hvad der står på stamtavlen, et andet er hvad du kalder din hund i
det daglige.

Hilsen
Joan

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 10-01-02 12:27

Hejsa.
Det er korrekt at nogle opdrættere ønsker at deres kuld starter med et
bestemt bogstav ikke et DKK krav.
Men idag kan man mod et gebyr og med opdrætterens godkendelse få ændret
hundens navn, ikke få fjernet selve kennelnavnet, men hundens navn.
Altså Sørensens flying fantasi hulla hup kan blive til Sørensens Bølle. Jeg
tror jeg gav 150kr engang jeg benyttede mig af det.
V H Gitte

Fra : Rinnie van Oosterhou~

Dato : 10-01-02 12:48

Det er SVJV ikke påtvunget ved DKK... Eller det ER det ikke. Det eneste
eksempel jeg kender her hjemme er ved Travheste. Der er det vist nok
påtvunget.

Rinnie

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 10-01-02 15:26

"Rinnie van Oosterhout" <rinnie@radioskala.dk> skrev i en meddelelse
> Det er SVJV ikke påtvunget ved DKK... Eller det ER det ikke. Det eneste
> eksempel jeg kender her hjemme er ved Travheste. Der er det vist nok
> påtvunget.

hvalpe efter alfabetet, at så nogle opdrættere gør det er efter min mening
fordi de har svært ved at huske hvornår de har opdrættet et kuld hvalpe -
bemærk jeg skriver nogle opdrættere - Man kan også se, at der inden for en
race ligesom går sport i at gøre det samme - altså at benytte alfabetet
eller finde på skøre og sjove navne -
Personligt har jeg brugt temaer som navne - Mit kennelmærke er iøvrigt
taget efter bogen Ringenes Herre
men det er en helt anden tråd

Hilsen Pia

Pia Palmblad Wright - fallohide@mail1.stofanet.dk
FALLOHIDE - Est 1972 - England/Denmark www.fallohide.dk
Knock on the sky and listen to the sound

Fra : ~**Jannie**~

Dato : 10-01-02 16:43

Jeg kan faktisk godt lige når opdrætter bruger alfabetet så kan man nemmere
overskue om 2 hunde med fx. samme far og mor er fra samme kuld eller ikke,
man kan også se hvor mange kuld personen har lavet. Det eneste sted jeg
mener det er tvungen er i Tyskland, de amrikanere jeg kender bruger IKKE
alfabet men temaer som nogle også gør i DK, jeg bruger selv alfabet;) er
nået til A;)))

Hvad hunden hedder på stambogen er ligegyldigt i forhold til hvad man kalder
den, i DK skal hvalpe også reg. før de er 4 uger og på det tidspunkt er ikke
alle hvalpe solgt,,,

Jannie

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 10-01-02 19:36

~**Jannie**~ <lolistanomail@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> mener det er tvungen er i Tyskland, de amrikanere jeg kender bruger IKKE
> alfabet men temaer som nogle også gør i DK, jeg bruger selv alfabet;) er

Hvorfor kan man ikke bare lade køberen af hunden selv bestemme hvad der skal
stå i stamtavlen ? ?hvis man vil vide hvor mange kuld personen har lavet kan
man vel bare lige spørge ham !?? hvis man skal overskue om hunden har samme
far eller mor er det da bare at lige sammenligne stamtavler inden man parer
hundene ! er det ikke meget nemt ? ?

Fra : Ann K

Dato : 11-01-02 01:11

Hejsa.
Punish skrev:
>Hvorfor kan man ikke bare lade køberen af hunden selv bestemme hvad der
skal
stå i stamtavlen ? ?
<> Det har du fået svar på længere ned i tråden... men jeg ved da at
flere hvalpekøbere får tilbuddet om at hvalpens navn kan ændres... Det
fik vi med Dise, men valgte at lade hende beholde stambogsnavnet på de
officielle papirer... og valgte så et kaldenavn med D, fordi hun kom fra
et D-kuld... og fordi en Dise er en nordisk skytsgudinde/-ånd, der
sørger for lykke og velstand indenfor slægten Havde jeg valgt hendes
bror i stedet, skulle han hedde Saxo - han lignede nemlig "sådan én"
))

>hvis man vil vide hvor mange kuld personen har lavet kan
man vel bare lige spørge ham !??
<> Ja da, men det er jo ikke altid muligt at opdrætteren er tilstede,
når "man" mødes rundt omkring... så er det faktisk praktisk at kunne
"identificere" hunden udfra dens "alfabet-navn"... sådan har jeg indtil
nu lokaliseret en halvbror og niece til Dise - helt uden at skulle
ulejlige opdrætteren med en opringning
Indenfor racekatteverdenen er det helt almindeligt at bruge alfabetet...
det er så utroligt let for killingekøbere at fravælge opdrættere...
især, hvis man, efter lidt research, opdager at pågældende opdrætter
indenfor 1 år har haft tilmeldt (skal vi sige) 15 20 kuld... personligt
ville jeg finde et andet sted at købe min kat!
Det samme ville ske, hvis jeg fandt ud af at en hundeopdrætter havde
mere end et par kuld om året
(OK - jeg generaliserer mit eksempel... ville jo nok lige tjekke,
hvorfor og under hvilke omstændigheder, man havde mange kuld om året!)

>hvis man skal overskue om hunden har samme
far eller mor er det da bare at lige sammenligne stamtavler inden man
parer
hundene ! er det ikke meget nemt ? ?
<> Jo da... selv om jeg nu mener, at man nok bør tjekke længere tilbage
i hundenes linier end blot far/mor....

Mvh Ann, der ejer *stamnavn* Dixi in Black = Dise og T'binas Ashe = Aske
(kat)

Fra : ~**Jannie**~

Dato : 11-01-02 09:50

> Hvorfor kan man ikke bare lade køberen af hunden selv bestemme hvad der
skal
> stå i stamtavlen ? ?

det har andre svaret godt på;)) de skal reg. inden de er 3 uger og ikke 4
som jeg skrev,)
Desuden er det vil ligemeget for en køber hvad hunden hedder på stamtavlen,
det har jo INGEN betydning. Hvad så når man køber en UDEN stambog...så er
der slet ikke noget navn...helt ærligt det er da en bagatel!

> [...]
samme
> far eller mor er det da bare at lige sammenligne stamtavler inden man

Hvis man sidder og kikker på mange stambøhger som jeg gør, går tilbage i en
stambog, her drejer det sig altså om flere 100 hunde;))), så kan jeg altså
ikke ringe til alle opdrætter og spørge dem, flere findes slet ikke mere...,
det har ikke noget med parring at gøre det jeg taler om, det er bare et
ønske JEG personligt har.

Jannie

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-01-02 21:32

Hej

Det tvungne navn er det hunden hedder på stamtavlen, men til daglig kan man
kalde hunden lige hvad man vil. Min sidste hund hed fx. Xeros v. Sirius, men
blev aldrig kaldt andet en Siffe.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:2qe%7.17724$Zm5.1620058@news000.worldonline.dk...

Fra : Kiksekage

Dato : 10-01-02 23:24

> [...]
>kan det virkelig være rigtigt ? skal de nu også være med til at bestemme hvad

Enten er du blevet bundet en historie på ærmet, eller også
ved dem du har talt med ikke hvordan tingene hænger sammen.

Hvalpe efter DKK-stambogsførte forældre skal registreres
inden de er 3 uger gamle. Dvs. navnene skal besluttes og
anmeldes på det tidspunkt. Køber er i mange tilfælde
slet ikke kendt endnu. At de skal registreres på det tidspunkt
skyldes at stambøgerne skal klargøres så de kan forsendes
til opdrætteren, tatovør skal bookes og mange andre opraktiske
ting skal falde i hak - i løbet af de næste 5 uger.
Stambogen SKAL udleveres til køber sammen med hvalpen, den skal nemlig følge hunden overalt, hvor den har fast ophold. Sammen med
stambogen følger en attest med ejerforhold, og en til registrering i Dansk Hunderegister - det er disse to attester, og kun dem der
er beviset for hvem der ejer hunden - ikke stambogen som nogle fejlagtigt tror.
Stambogen er en "dåbsattest" - hvoraf det fremgår hvem der
er skyld i at netop denne hund er født - og af hvilke hunde den stammer.

Ofte ved opdrætteren først, når tatovøren kommer, hvilken
hvalp der skal have hvilken stambog/navn. Stambogen
indeholder nemlig et nummer, som hunden skal tatoveres med.
(Eller chipses)

Det er opdrætterens suveræne ret at bestemme, hvordan
hvalpenes stambogsnavne skal konstrueres og registreres. Og man kan anlægge
præcis den srategi i navngivningen, som man selv ønsker,
som opdrætter.

Har man kennelnavn, skal det indgå, som det første led i navnet.
DKK blander sig kun i, om kennelnavnet er korrekt angivet
i registreringen. Det er altså intet til hinder for, at hundene kunne
have numre, ligesom køer. F.eks. Jensen's hund nummer 1,
Jensen's hund nummer 2 osv.

Når vi så bliver hundeforældre, så er det jo kun når vi vil
deltage i officielle hunde-arrangementer, og når hunden
i øvrigt skal identificeres, at dens stambogsnavn bliver aktuel.

Det har været foreslået DKK, at stambogen skulle udvides med
Kaldenavn....., som det er Købers ret at give hunden - men man har indtil nu ment, at det er et alt
for stort arbejde at vedligeholde - idet man jo allerede har den mulighed for identifikation, som man ønsker sig.

Så... Stambogsnavn og Kaldenavn er to vidt forskellige ting,
og også med to forskellige formål. At nogle så vælger at
bruge dele af stambogsnavnet som kaldenavn - det er en helt anden snak.

Mh

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 11-01-02 12:24

Tak for forklaringen min hund har stamtavle i dhl der hvor jeg købte ham var
de trætte af dkk der var vist mange grunde men det går jeg nu ikke så meget
op i jeg valgte selv navnet på min hund også stamtavlenavnet og fik sendt
stamtavlen herover da jeg vist var lidt langsom til at finde på et navn så
den havde jeg en uge efter jeg fik hunden det ser jeg slet ikke noget
problem i !det er jo ikke sådan at opdrætteren siger så nu har vi fået
pengene så gider vi sku ikke sende stamtavlen eller prøver at snyde på anden
måde !? så har man da valgt en forkert opdrætter ! men nogle har det
selvfølgelig bedst med at der er mange strenge/faste regler for alting så
hvorfor ikke også for ens hund

Fra : Mejdahl

Dato : 11-01-02 15:36

Kiksekage!

Gav alle de rigtige oplysninger, det var da dejligt at der var en der kunne
forklare det.
Jens

Fra : Stine

Dato : 11-01-02 23:01

Hej.
Og jeg vil lige ´komme med en kommentar ( eller to)
Først har jeg fået tilbagemeldninger fra hvalpekøbere at det er sjovt for
dem, at de hurtigt kan se /høre om den pågældende hund de møder er en søster
/ bror ud fra navnet - jeg har et A - og et B-kuld og så er det jo nemt
..Alle med B navne er jo fra samme kuld.
Det gør det også meget nemt fra opdrættere når vi kigger på kommende
avlsdyr. Det er jo ikke kun den enkelte hund der bedømmes , men hele kuldet
( helst) og så er det jo dejlig nemt når de starter med samme bogstav. At
alle hunde fra den kennel med D-navne er søskende og derfor skla kigges
efter.

I Frankrig bestemmer kennelklubben ( så vidt jeg ved ) hvilket navne-bogstav
alle hvalpe der fødes det pågældende år skal have. Det kan faktisk være
meget forvirrende, da nogle kenneler jo har flere varianter af den same race
( jeg har belgiere - og der er forskel på malinois og tervuren ).
Undskyld det blev langt.
Men lidt side-bemærkning.
- og nå ja, en del af "mine" hvalpe har da også et kaldenavn

Stine Frandsen
Kennel Santippe's
http://santippe.homepage.dk