Kattebakketømning
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 10-01-02 11:37

Hejsa.
Her lige et spørgsmål af den sanitære slags.

Hvor tit tømmer I jeres kattebakker? Jeg har jo to katte på 1½ år som bruger
samme kattebakke - og jeg har indtil videre tømt den en gang om dagen, men
er det nok eller for meget? De har ikke noget problem med at gå derind, men
jeg syntes nu der er en rimelig "høst" hver dag.

Desuden hvor tit "vasker" I jeres bakker? Jeg fik jo misserne i mandags og
havde overvejet at vaske en gang om ugen, men er det for lidt?

Med venlig hilsen
Vibeke

Fra : Pernille Scharff

Dato : 10-01-02 11:51

Hej Vibeke,

jeg har også to katte, som deler en bakke. Jeg "rydder ud" i bakken -
dvs. fjerner klumper og afføring - 2 gange dagligt, og så skifter jeg
alt gruset ca. en gang om ugen afhængig af hvor "snusket" jeg synes det
er. Jeg bruger klumpende grus og burde egentlig ikke være nødt til at
skifte det hele hver uge, men når lugten fra bakken generer mig så tror
jeg også den generer kattene! Så en gang om ugen er sikkert passende.
Jeg har prøvet noget klumpende grus fra Føtex, som min svigermor havde
stående, og det stank efter bare 3-4 dage, så den duede ikke. Lige nu
bruger vi Super Carino kattegrus og der går en uge til 10 dage, før jeg
synes bakken lugter. Kattene virker meget tilfredse.

/Pernille

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 10-01-02 11:59

Hej igen.
Jeg bruger Vitakraft Compact ultra (som også er klumpende), fordi det var på
tilbud og vi fik det anbefalet. Er der nogen som har erfaringer med dette?
Eller er der noget som er bedre? (Der går dog noget tid før jeg skifter idet
jeg har 40 kg liggende *g*)
Jeg syntes ikke selv det lugter endnu men nu puttede jeg også et par
baldrian dråber derned i mandags for at kattene skulle søge derind.
Men tak for svaret Pernille - det er meget rart at vide hvordan ting foregår
andre steder når man ikke er vant til at have kat.
/Vibeke

Fra : Camilla Christiansen

Dato : 10-01-02 21:26

Jeg bruger Katrine Kattegrus som er lige så finkornet som det du bruger. Jeg
tømmer bakken 1-2 gange om dagen og skifter hele bakken når det begynder at
smuldre m.m. hvilket er efter ca. 3-4 uger. Jeg fylder som flere af de andre
også har sagt godt op så klumperne ikke når bunden.

Om det er bedre end dit skal jeg ikke kunne svare på men det er dyrere.

Camilla Christiansen

Fra : Denise

Dato : 10-01-02 12:53

Hej Vibeke
Jeg har 2 store kasser til 3 katte, er nok lidt unødvendigt men vi havde 4
katte på et tidspunkt
Men jeg bruger Bio Kat i den ene og Extreme Classic i den anden.
Jeg renser for klumper om morgen, når jeg kommer fra arbejde og når jeg går
i seng
(det er selvfølgelig ikke altid der er noget).
Jeg fundet ud af, at hvis der er meget sand i kasserne så tisser de ikke i
bund,
hvilket vil sige, at deres kasser aldrig lugter. Så hvis jeg skal være
ærlig, og det skal man jo,
så tømmer og vasker jeg kun bakkerne ca.1 gang om måneden (altså med mindre
det er
nødvendigt før og der er tisset på kant eller i bund).
Hilsen Denise

Fra : Betina Jørgensen /LO~

Dato : 10-01-02 13:01

noyb@hotmail.com writes:
> [...]
>bruger
>samme kattebakke - og jeg har indtil videre tømt den en gang om dagen, men
Jeg tømmer min efter behov. Afføring kan jo fjernes efterhånden som det
dukker op. Jeg ser ingen grund til at skifte al gruset ud når afføringen
kan fjernes. Jeg har dog også kun en kat, så det er jo begrænset hvor
meget "affald" han producerer. *SS* Gruset skifter jeg helt ud efter
omkring 4-5 dage
> [...]
>og
>havde overvejet at vaske en gang om ugen, men er det for lidt?
Bakken vasker jeg hver gang gruset skiftes. Urinen løber jo i bunden af
bakken, så der er behov for vaskning hver gang.
Men alt i alt skifter jeg efter behov. Jeg har en hankat og hans urin
lugter en del, så det er også efter hvor stor en stank jeg kan holde ud.
*SS*

Men det er vel op til hver enkelt , og også hvor meget ens kat benytter
bakken.

Med venlig hilsen Betina

Fra : Denise

Dato : 10-01-02 14:19

Hej Betina

> Urinen løber jo i bunden af
> bakken, så der er behov for vaskning hver gang.

Det er jo netop det, det gør det ikke hos os. Hvis du har høje bakker
og meget sand (det rigtige selvfølgelig), så løber det ikke ned til bunden
men samler sig i klumper, hvorved bakken ikke vil lugte når du tager
klumpen op. Derfor kan man vente med at tømme og rense bakken til
sandet begynder at smuldre - er "snusket", eller man selv synes.
Hilsen Denise

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 10-01-02 15:45

Jep, præcis den samme strategi bruges her hos os. Og vi har 6 katte, der alle
hellere vil bruge indebakken end den store fine udebakke med rigtigt sand de
har ude i gården. Det er for koooldt!

Vi køber klumpende kattegrus, fylder den overdækkede bakke helt op til
kanten=en hel pose, og fjerne så efter behov det er skal fjernes flere gange
dagligt. Sådan en opfyldning holder op til 2 uger, hvor efter bakken tømmes og
evt. vaskes. Jeg kan kun anbefale denne metode, da den hos os minimerer både
lugtgener og arbejdsindsats *smil*

Hilsen Dorthe ( - og alle
"vi-vil-bare-ligge-foran-brændeovnen-hele-dagen-misserne").