Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udprint af digitale fotos i A4 med 2.1 meg~
Fra : Christian Vandsø

Dato : 10-01-02 11:11

Guys,

Jeg har en fotoprinter, men ikke noget digitalt kamera (endnu). Jeg
vil gerne kunne printe A4 fotos ud i en nogenlunde kvalitet. Hvordan
ser et A4 billede ud med et 2.1 megapixel kamera? (Jeg har set mig
lidt lun på et Canon Ixus V - det kamera jeg skal have skal være
kompakt)

/Chrisitan
--
[ http://vis.mig.et.geekshow.dk ]
[ Non semper ea sunt quae videntur. ]

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 10-01-02 16:42

"Christian Vandsø" <christian@fabel.dk> wrote in message

> [...]
> ser et A4 billede ud med et 2.1 megapixel kamera? (Jeg har set mig
> lidt lun på et Canon Ixus V - det kamera jeg skal have skal være

Prøv at hente nogle fotos på reviews-sites'ene og printe det ud. Typisk vil
billederne være større end 2.1mp, men du kan altid skalere dem ned som du
vil, naturligvis.

.... og selv synes jeg både A4 og A3 kan se fantastisk ud med 2.1mp. Men det
er i høj grad en smagssag, og det afhænger naturligvis også af hvor kraftig
lup man bruger, hvor tilfreds man bliver. (Underforstået: Det bliver jo ikke
en 300dpi opløsning der er på sådan et billede).

// Steffen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 10-01-02 17:10

> [...]
> ser et A4 billede ud med et 2.1 megapixel kamera?
> (Jeg har set mig lidt lun på et Canon Ixus V)

Jeg kan da prøve at emaile dig et par billeder der er taget med mit Ixus, så
kan du selv vurdere kvaliteten. Jeg har ikke selv en fotoprinter men brugt
Japan Photo til digi print. Der er min erfaring at billeder bliver gode op
til 15x20 men ikke større (20x30 = a4 bliver pixeleret).

Stort set alle de billeder der ligger spredt på www.majland.org/leo (efter
6/2000) er taget med det. Der ligger de bare i en web-venlig størrelse.
Desuden har jeg vel 1000+ baby billeder fra knægtens første år og ellers
lidt af hvert

Fuld size af http://www.majland.org/leo/gfx/20010502_Sengeloese.jpg eller
http://www.majland.org/leo/gfx/20010217_Leo_Wait.jpg kunne måske bruges til
en print test ?
--
Anders Majland - Digital Ixus

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 10-01-02 20:52

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:a1kedd$iha$2@sunsite.dk...
> Fuld size af http://www.majland.org/leo/gfx/20010502_Sengeloese.jpg eller
> http://www.majland.org/leo/gfx/20010217_Leo_Wait.jpg kunne måske bruges
til
> en print test ?

For en god ordens skyld vil jeg lige sige, at de nævnte billeder ikke er
2.1mp i opløsning - nærmere 1mp.

Check fx http://www.steves-digicams.com/c2100_samples.html for eksempler på
1.92mp-billeder. (Kameraet C-2100's CCD er egentligt 2.1mp, men billederne
der kommer ud er i realiteten kun 1.92mp - 1600x1200).

// Steffen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-01-02 09:37

>"Steffen Poulsen
> For en god ordens skyld vil jeg lige sige, at de nævnte billeder ikke er
> 2.1mp i opløsning - nærmere 1mp.

Hvorfor tror du jeg skrev at jeg kunne sende dem i fuld opløsning .... Dem
der ligger online er skaleret ned og pakket halv hårdt for at minimere
download tid ...

--
Anders Majland - Digital Ixus

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 12-01-02 00:05

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:a1m7uj$o1e$1@sunsite.dk...

> Hvorfor tror du jeg skrev at jeg kunne sende dem i fuld opløsning .... Dem
> der ligger online er skaleret ned og pakket halv hårdt for at minimere
> download tid ...

Min fejl - undskyld. Men tag da og lig de "store" billeder op også, hvis du
har muligheden. For os på ADSL (2mbit her) tager det i størrelsesordenen 1
sekund at hente fx et af de nævnte billeder fra steves-digicams, så vi er
mange der hellere vil se originalerne end de nedskalerede - og med windows
XP og IE6, nedskalerer den jo ovenikøbet pr. default selv billederne hvis de
skulle være større end skærm-opløsningen, så lad os endelig se de største
versioner

// Steffen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 14-01-02 11:40

> Min fejl

No harm done.

> [...]
> sekund at hente fx et af de nævnte billeder fra steves-digicams, så vi er
> mange der hellere vil se originalerne end de nedskalerede

Yep - nu var billederne ikke lagt online for billedernes kvaliteter og jeg
er selv stadig kun på en god gammel 56k pstn, så jeg tester at mine websider
kan "læses" med den hastighed Desuden har jeg vist kun 10MB til rådighed
hos Tiscali der hoster mit domæne. (Og så har jeg vist ikke flere
undskyldninger

--
Anders Majland - Digital Ixus

Fra : Christian Vandsø

Dato : 11-01-02 10:55

On Thu, 10 Jan 2002 17:10:21 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>Jeg kan da prøve at emaile dig et par billeder der er taget med mit Ixus, så
>kan du selv vurdere kvaliteten.

Jotak - det kommer sikkert også an på printeren, så den bedste test
villle være at printe på min egen. Smid den til christian@fabel.dk

/Christian

Fra : Claus Smith - Modell~

Dato : 11-01-02 10:43

Jeg kan uden problemer lave 18x24 billeder på et A4 ark efter billeder, som
er skudt på en god gammel Olympus C2000Z med 2,1 mega.pixels.

Det er når jeg kører i bedste JPEG på 1600x1200 og printeren er også en af
de gode gamle arbejdsheste, nemlig en HP 710C

Claus

Fra : emj

Dato : 11-01-02 12:11

Claus Smith - Modellerne.dk skrev i
<3c3eb484$0$16875$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>:

> [...]
>
>Det er når jeg kører i bedste JPEG på 1600x1200 og printeren er også en af
>de gode gamle arbejdsheste, nemlig en HP 710C

Med en DPI på 150 kan man udskrive 1063x1417 i 18 x24 cm med ganske
godt resultat på en almindelig husmoderprinter som f.eks HP 710.

Hilsen emj
-- www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/
- dit fristed på Internettet

Fra : Aksel

Dato : 12-01-02 00:55

> [...]
> ser et A4 billede ud med et 2.1 megapixel kamera? (Jeg har set mig
> lidt lun på et Canon Ixus V - det kamera jeg skal have skal være

På denne side er der testbilleder fra Olympus C2100 UZ, det er 2.1 mega,
billederne af den røde bygning kan hentes i TIF og 2 JPG komprimeringer.
Det er iøvrigt et rigtig godt kamera, jeg elsker 10* zoom optikken, man kan
tælle prikkerne på ryggen af en mariehøne på 100 meters afstand ( næsten)

Hilsen Aksel

Fra : Aksel

Dato : 12-01-02 00:57

> [...]
> ser et A4 billede ud med et 2.1 megapixel kamera? (Jeg har set mig
> lidt lun på et Canon Ixus V - det kamera jeg skal have skal være

Sorry, glemte at sætte link ind