Fastspændig af PC i båd
Fra : Lasse Rønlev

Dato : 10-01-02 10:10

Hej NG!

Vi har besluttet os for at have en bærbar PC med ud at sejle, men ved ikke
helt hvordan den skal sættes fast på bordet, så den ikke rutcher rundt.
Derfor vil jeg gerne spørge her i gruppen, om der er nogen der har nogle
erfaringer desangående, de vil dele?

På forhånd tak

Lasse

--
_/) Lasse Rønlev (\_
´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`

Fra : Mogens Skov

Dato : 11-01-02 16:24

Jeg synes selv, at jeg har løst problemet på en "genial" måde. Jeg har min
PC stående på ruffet under sprayhooden. Jeg har lavet en rund
krydsfinersskive, som drejer på en fastsiddende krydsfinersdel. På skiven
har jeg klæbet to brede strimler velcro. De modsvarende strimler har jeg så
klæbet under PCen. Man kunne evt. have to ekstra strimler på kortbordet til
brug io dårligt vejr, hvor man ikke ville have det dyre isenkram udendørs."
Systemet har virket fint selv i ret hårdt vejr.

M.v.h.
Mogens skov

Fra : Ivar Holm

Dato : 11-01-02 17:01

For ikke at forvandle fiskekutternes styrehuse til rene hyttefade med en
masse borehuller til ophængning at instrumenter, så anvender "profferne" i
dag i stor udstækning en slags velcrolukning.

Det er af 3M fabrikat og består af to ens tape med kraftig lim på bagsiden.
Låsesiden( forsiden) består af to ens sæt plastikpigge med hoveder på.
Piggene kan minde om små plastiksøm. Når disse to "pigflader" trykkes sammen
har, det en meget stærk låseeffekt.

Det er hundedyrt ( cirka 100 kr. pr.meter),men må kunne købes i løs vægt.jeg
hat købt det hos den lokale skibselektronikforhandler.

m.v.h.

Ivar Holm

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 11-01-02 20:43

Mange tak for hjælpen begge to! -Et godt foreslag, helt sikkert!

Jeg ved nu ikke helt om jeg er interesseret i at have disse velcro-strimler
klistret fast under computeren, da jeg også bruger den i anden sammenhæng.
Og så vil den formentlig skøjte rundt på bordet, fordi gummidutterne under
computeren ikke kan få fat pga. velcroen...

Andre foreslag er meget velkomne...

/Lasse

--
_/) Lasse Rønlev (\_
´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`

Fra : Claus Olsen

Dato : 15-01-02 00:31

Blot en kort orientering Velkrotapen fra 3M

3M Velcro tapen koster en del pr. meter, men er konstrueret så den griber
usædvanligt
godt, det vil sige at den bla. bruges til opsætning af løse bogstaver på
facader, grundet
den store vedhøæftning, da disse ofte vejer en del.

Dertil skal siges at klæberen er af acryltypen som ligeledes har en meget
god bindeevne
på mange materialer.

I 3M Velcro serien finde flere forskellige emner

Selvklæbende Velcro-tape
Selvklæbende Velkro-kvatdrater 20 x 20 mm
Runde Velkro runddeller ca. Ø20 med hul til forsænkning af skrue.

Som skiltemaler af profession er dette materiale et must, og jeg vil da
anbefale at
i checker prisen op hos jeres lokal skiltemaler/skiltebutik.

med venlig hilsen
Claus

Lasse Rønlev <r@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a1nf6g$7is$1@sunsite.dk...

Fra : Karsten

Dato : 16-01-02 20:47

IC3 tog er faktisk samlet med det!
Dvs. al væg beklædningen o.m.a. hænger i det..

Fra : jensrasmussen

Dato : 30-01-02 21:59

Angående din frygt for velcro under den bærbare...
Hvis du kan leve med tape på bordet kan du løse problemet med en lille
finér kasse med en ca. 3mm. bund, der tilpasses den bærbare. Under denne
kasse placerer du så velcro'en. Systemet kan udbygges med finérlister
der fastspændes bordet, hvis du heller ikke vil have noget fast herpå.
Jeg håber du kan bruge idéen. Jeg må med det samme påpege, at jeg ikke
selv har prøvet idéen, men jeg blev inspireret af mobiltelefonholderne i
bilerne, der benytter samme princip.
Finér-kassen kan nok godt komme til at se ganske elegant ud, og hvis du
ønsker det kan du jo benytte noget lidt finere træ til de synlige kanter
rundt om pc'eren. Skabelonen kan du ganske enkelt lave ved at placere
din pc'er på fire stk. sammetapede A4-papir, markere omridset og
overføre de vigtigeste punkter til bagsiden af finérpladen ved at trykke
igennem papiret.

#
#
#
#######
0#######0
00000000000
VELCRO
TAPE
(EVT to finérlister der kan fastspændes bordet)
BORD

Venlig hilsen Jens Rasmussen.

http://www.kandu.dk/

Fra : Chris Lytken

Dato : 11-01-02 21:27

"Ivar Holm" <iwholm@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
vægt.jeg
> hat købt det hos den lokale skibselektronikforhandler.

Hallo Ivar
Kaan du eventuelt uddybe hvad det tape du bruger hedder, hvor du købte det
og så videre, da det lyder godt.

Til selve placeringen under sprayhood, synes jeg den er gog, men jeg har
tit spekuleret over om der
a) findes et materiale man kan indpakke ens laptop i så den stadig kan
luftes/køles, skærmen stadig kan ses, og der holder den tørt i dårlig vejr,
vide tåge etc.. hvoe vandet bare løber ned add alt muligt, også den bærbare.
b) om der mon findes em ekstra lcd skærm der kan sættes til en laptop og som
er mere eller mindre vandfast???

Det seneste er noget jeg synes burde opfindes hvis det endnu ikke er på
markedet. da kunne man sætte lcd skærmen op i cockpittet mendens pceren står
tørt og sikkert på navigationsbordet/hylden.
Hilsen christof lytken

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 11-01-02 22:02

Kan kun være enig - Det burde opfindes, hvis det ikke allerede findes!

Jeg tror det er ret umuligt at finde noget der er vandtæt, og samtidig
tillader computeren at ånde... I hvert fald uden at det bliver en ret stor
konstruktion...

/Lasse

--
_/) Lasse Rønlev (\_
´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`

Fra : Martin Thornquist

Dato : 11-01-02 22:59

[ Chris Lytken ]

> b) om der mon findes em ekstra lcd skærm der kan sættes til en
> laptop og som er mere eller mindre vandfast???

Det går helt sikkert an å få tak i både skjerm og tastatur som tåler
en del vær, så man kan stue maskinen innvendig. Men slikt er vanligvis
laget for industrien, og *dyrt*.

Martin
--
"An ideal world is left as an exercise to the reader."
-Paul Graham, On Lisp

Fra : Chris Lytken

Dato : 12-01-02 01:53

"Martin Thornquist" <martint@ifi.uio.no> wrote in message
> [...]
>
> Det går helt sikkert an å få tak i både skjerm og tastatur som tåler
> en del vær, så man kan stue maskinen innvendig. Men slikt er vanligvis

Hallo Martin
Hvis du så har en ide hvilken industri en ekstra lcd skærm til laptop der er
vandfast er lavet til vil jeg meget gerne høre fra dig.
hilsen christof lytken

En sejlers forestilling af eventyr og livet er at løse problemer med sin båd
i eksotiske havne
christof

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 12-01-02 09:40

> Hvis du så har en ide hvilken industri en ekstra lcd skærm til laptop der
er
> vandfast er lavet til vil jeg meget gerne høre fra dig.
> hilsen christof lytken

Prøv at kigge lidt bl. a. her. Jeg kan huske fra tidligere søgninger at der
er mange flere men kan ikke lige finde dem i øjeblikket.

http://www.oceanpc.com/

--
Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Fly

Dato : 13-01-02 23:46

Hej Christof!

Der er masser af industri, hvor det er et krav at en sådan skærm er i det
mindste stænktæt. F.eks. har det firma jeg er ansat i lavet en stor styring
til et mejeri. Hér bliver der spulet med højtryksrenser flere gange
dagligt - også en masse stænk op ad den store rustfri el-tavle, hvor der er
monteret flere fladskærme i lågerne. Endda med touch-funktion.

Hvem der leverer sådanne kan jeg ikke huske, men det skal jeg med glæde
finde ud af (og de koster en bondegård!)

Peter Fly
(Please move the monkey from my address)

-------------------------------

Fra : Chris Lytken

Dato : 14-01-02 03:49

"Fly" <flyMONKEY@mad.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvem der leverer sådanne kan jeg ikke huske, men det skal jeg med glæde
> finde ud af (og de koster en bondegård!)

Der er så meget andet der også koster en bondegård, men jeg har fundet ud af
at man som regel kan få prisen tinget et temmelig godt stykke ned hvis man
altså ikke har nogen hæmninger hvad det angår.
Hvis du kan finde ud af hveen der leverer den slags skærme må du endelig
gerne lade mig/os høre om det.
Tusinde tak,
Christof Lehmann Lytken
S/Y Celina

Fra : Brian Mikkelsen

Dato : 12-01-02 09:43

Hej Lasse

Et middel jeg selv bruger på kortbordet, burde kunne bruges ude også. I
tæppeforretninger kan der købes et fletlignende gummiunderlag til f.eks.
løse tæpper på trægulve. Underlaget forhindre tæppet i at vandre, og det
virker fint på PC også. Jeg har ligeledes et lille stykke under
mobiltelefonen der ligger løst på bilens 'dashboard' , og det giver rigelig
friktion.

Med sejlerhilsen
Brian

Fra : Ivar Holm

Dato : 14-01-02 13:24

Det tape som bruges til ophængning af f.eks. radioudstyr hedder: "3 M Duel
Lock SJ 354 D", hvis nogen er interesseret.

Som jeg tidligere forsøgte at forklare, adskiller det sig fra traditionel
velcro ved ikke at have nogen "ulden" side til opsamling af fnuller. Der er
to ens "pigsider".

M.v.h.

Ivar Holm