Hent tekst i PDF-Format
Fra : Lisbeth Mikkelsen

Dato : 10-01-02 08:51

Hent tekst i PDF-Format

Hvis man skal have brugere til at downloade en brochure,en
længere tekst o.lign .Hvordan skal man så få denne mulighed til
at fungere på ens hjemmeside.
Hilsen Lisbeth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birgitte L. Jensen

Dato : 10-01-02 15:44

Det letteste/simpleste er såmen bare at lave en almindelig link til det
ønskede dokument. Derved åbnes den i browseren, og brugeren kan derved læse
dokumentet, eller udskrive det. Hvis brugeren ønsker at gemme det lokal på
sin HD, må brugeren istedet for almindelig venstreklik (normalt for links)
højreklikke og vælge "Gem destination som..."

Ønsker du en mere specifik download-metode bør du nok uddybe dit
spørgsmål...

Med venlig hilsen
Birgitte

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 11-01-02 02:11

"Lisbeth Mikkelsen" <ltm57@get2net.dk> skrev

Nu er jeg lidt usikker på dit spørgsmål men here goes...

> Hent tekst i PDF-Format

Jeg ved ikke, om jeg skal forstå ovenstående som du vil konvertere en
htmlside til pdf "on the fly"? Men, det er i hvert fald lidt for omstændigt
at give dig i kast med efter min mening.

> Hvis man skal have brugere til at downloade en brochure,en
> længere tekst o.lign .Hvordan skal man så få denne mulighed til
> at fungere på ens hjemmeside.

Konverter din tekst til pdf, doc eller begge dele (Mange har MS Office
installeret, og doc filer fylder i reglen væsentlig mindre). Linksne til
filerne er såmænd simple nok:

At få folk til at downloade dem er lidt mere omstændigt - hvis du med dit
spørgsmål ønsker at få dialogboksen frem "Gem fil som". Den eneste
nogenlunde nemme mulighed er at zippe filerne. Andre metoder er meget
krævende. De fleste er nok klar over man kan sige "gem som" når man har
dokumentet åbent, men ellers kan du lave en lille note om det, hvis du ikke
ønsker at zippe dokumentet.

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-01-02 09:53

"Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> wrote in message
> [...]
>
> Konverter din tekst til pdf, doc eller begge dele (Mange har MS Office
> installeret, og doc filer fylder i reglen væsentlig mindre). Linksne til

Jeg ville nu altid vælge at åbne den slags dokumenter i et nyt browservindue
(<a href="/dokumenter/fil.pdf" target="blank">).
Det giver bedre mulighed for brugeren til at håndtere dokumentet, feks. at
gemme det. Det virker også logisk på mig, at et dokument, der (som regel) er
sat op til en helt anden læseform (og feks uden navigation) åbnes for sig.

Det er rigtigt, at doc-s kan være mindre end pdf, - men pdf-en bruges for at
sikre, at outputtet hos brugeren er i overensstemmelse med det man ønsker.
Den mulighed findes ikke med doc.
Pdf er også bedre cross-platform hvis det er et væsentligt issue.

/Per

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 11-01-02 13:20

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev

> Jeg ville nu altid vælge at åbne den slags dokumenter i et nyt
browservindue
> (<a href="/dokumenter/fil.pdf" target="blank">).

(...)target="_blank">
^^

> Det giver bedre mulighed for brugeren til at håndtere dokumentet, feks. at
> gemme det.[SNIP]

Hvorfor skulle det være nemmere at gemme dokumentet i et nyt browservindue?

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-01-02 13:29

> "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev

at

> Hvorfor skulle det være nemmere at gemme dokumentet i et nyt
browservindue?

Det gør det heller ikke altid, men i visse situationer.
Hvis der anvendes frames vil File/Save automatisk gemme pdf dkumentet og
ikke eksempelvis html.

Hvis der ikke anvendes frames, så vil hensynet til brugernavigation tale for
at åbne i et nyt vindue.
Der er selvfølgelig en back-knap i browseren, men jeg ville ikke stole på,
at alle vil bruge den.

/Per