Fluestang
Fra : Lars London

Dato : 10-01-02 08:29

Hej er der ikke nogle erfarede fluefisker der kan komme med forslag til
stang,hjul og line til nybegynder.
(sø,å)
hilsen lars

Fra : Simon...

Dato : 10-01-02 10:17

jeg tror stadig sportdres har udsalg, jeg fik en loop greenline SW til ca.
halv pris.. meeen den er stadig dyr (2300)...
man kan også få en loop black line stang derinde sat pænt ned, tror den
koster omkring 1000kr.... du kan også sagtens (mest via nettet dog) få gode
tilbud om stang + hjul (måske også med liner) til en 5-800kr... men min
erfaring med de stænger er at de er lidt for bløde til mig. nu er jeg ikke
selv super fluefiskeren, men jeg har da erfaret at man ikke skal have en for
billig stang..

mvh.Simon

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-01-02 14:07

"Lars London" skrev...
> Hej er der ikke nogle erfarede fluefisker der kan komme med forslag til
> stang,hjul og line til nybegynder.

Det er lidt ligesom at gi' gode råd om sko og biler:
Når man endelig har konstateret at man har fået fat i en god
model, er den ændret eller udgået.
Køb så billigt, du vil være bekendt, og tag en ven med, som
kan kaste med skidtet (eller få forretningen til at vise dig
at de kan kaste med den)
Hvis du køber et kit er du nogenlunde sikker på at stang og line
passer sammen, hjulet er kun et spørgsmål om smag, design og
pengepung.
Et enkelt kontant råd: Køb ikke Ron Thompson stænger, medmindre
du aldrig er mere end et par kilometer fra den nærmeste grejhandler.
(så du kan få en ny, når RT'en knækker)
Undgå selvlysende flueliner. Det virker ærlig talt en smule åndsvagt
når man ser folk iført camouflage-tøj smide en skrig-gul line
ud over fiskene.
Nå, men moralen var: kan en anden kaste med denne stang, kan jeg også
lære det.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Anders og Berit

Dato : 10-01-02 14:44

Og så kan jeg supplere med at jeg i en årerække brugte en Ron Thomson
Montana i # 7 10', og den er heller ikke knækket for ham, der har den nu.
Linen jeg bruget var en 20 år gl. Garcia WF7F. Og det fungerede fint. Pas
din line og så vil også en billig tjene dig godt.

Men du skrev til sø og å. Ørred formoder jeg. Gå efter et godt tilbud fx. 9'
# 6-7.

Der har været en afprøvning af stænger på http://sportsfiskeri.opasia.dk/ og
den viser at det er meget forskelligt hvad folk synes.

Anders

Fra : Simon...

Dato : 10-01-02 16:25

> Der har været en afprøvning af stænger på http://sportsfiskeri.opasia.dk/
og
> den viser at det er meget forskelligt hvad folk synes.
og der vandt loop black line stangen vidst, så pak bilen og smut ned i
sportdres
og køb sådan en mens de er på tilbud... der er penge at spare på skidtet :)

anyways så kan man til loop (og sikkert til andre stænger) købe en "idiot
garanti" så
du kan få byttet skidtet i 5 år ligemeget hvad du har gjort ved den, og så
få en ny :)
det kostede 200 kr på min greenline...

men som en anden også sagde så køb noget billigt at starte på, og prøv dem.
Nu kan jeg selvfølgeligt ikke selv huske linket, men der var en shop der
også var på nettet der havde en test bane til fluetænger.. det kunne måske
være en ide.... men jeg kan ikke huske hvor i landet desværre :/

mvh.Simon

Fra : Hobi

Dato : 10-01-02 21:13

"Simon..." <simons@pc-dot-.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> også var på nettet der havde en test bane til fluetænger.. det kunne måske
> være en ide.... men jeg kan ikke huske hvor i landet desværre :/

Korsholm ??

--
MVH
Hobi

--
Mail : Mailto:hobi@post8.tele.dk
Homepage : Http://home8.inet.tele.dk/hobi

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 10-01-02 23:42

Jagt & fiskeri geshjeft i Skjern ..

/Jan

Fra : vmmark

Dato : 10-01-02 23:24

Hr. Peter Schrøder!
Det er noget værre sludder at sige at Ron Thomson er et ringere mærke end andre stænger. Jeg har
brugt RT- stænger i godt og vel 10 år, og har aldrig haft problemer af nogen art med dem. Det være
sig både en-hånds og to-håndsstænger. Dit indlæg om "selvlysende" flueliner kunne du godt holde for
dig selv, for der er jo en mening fra producentens side med at lave flueliner i skarpe lyse farver.
Det er jo flydeliner der skal have denne farve for at falde ind med lyset ovenfra, set med fiskens
synsvinkel. Desuden er de jo også lettere at se når fisken hugger forsigtigt.Så møder du en
lystfisker i camouflagetøj fiskende med "selvlysende " flueline, er det kun fordi han ved hvad har
med at gøre.
Mvh.
Michael

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-01-02 21:18

"vmmark" skrev...
> [...]
forsigtigt.Så møder du en
> lystfisker i camouflagetøj fiskende med "selvlysende " flueline, er det

Hej Michael
Det er da dejligt at du er tilfreds med kvaliteten i de stænger du køber,
men
det er vel også derfor du køber dem? Jeg har set masser af knækkede
Ron Thompson stænger, men jeg har på den anden side også set
knækkede Hardy og Scott stænger, de sidste i 6000,00kr's klassen.
Hardy og Scott fik styr på problemet, men produktudvikling er
vist ikke det der kendetegner Ron Thompson? (det er forøvrigt
noget reelt fabrikat, det ved du godt ikke? Det er alt muligt
skrabsammen fra østen med smarte beviklinger og et gedigent
lag lak...)
Der findes to slags idioter. De, der tror at man kan alting foræret,
og de, der tror at hvis man betaler overpris får man
automatisk et bedre produkt. De "dyre" stænger koster
primært p.gr.a. navnet, måden de er fremstillet på, og
materialevalget. Selvom en billig stang på papiret er
fremstillet af præcis de samme materialer som f.eks. en
Hardy eller Orvis, er der i praksis stor forskel på råvaren.

M.h.t. flueliner så vil en fisk, der befinder sig direkte under
linen altid se denne i silhuet mod himlen d.v.s sort, uanset
hvilken farve linene så ellers har. Det er de andre fisk, der skræmmes af
linen, de, der ser linen med bredden som baggrund. Hvis du har brug
for en indikator for at konstatere "forsigtige hug" er det vist ren
og skær put'n take taktik. Må jeg istedet anbefale et flåd?

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : KIM PRÆBEL

Dato : 12-01-02 18:45

flueliner i skarpe lyse farver. "snip"

>"Peter Schrøder" skrev...>
>Hvis du har brug for en indikator for at konstatere "forsigtige hug" >er
det vist ren og skær put'n take taktik. Må jeg istedet anbefale >et
flåd?"snip"

Hej Peter!

Jeg giver nu Michael ret mht "selvlysende" flueliner". Isaer til opstrøms
nymfefiskeri har jeg fundet dem meget anvendelige. I kombination med en
"hug-indikator", har jeg øget mine fangster betydeligt.
Endvidere er de også gode på store åer og brede elve ved lange kast. Efter
min mening kan en lille tørflue godt vaere svaer at spotte i kraftigt
strømmende vand på 20 meters afstand. Og der er linen en god lede tråd.
Nå men det er nu bare min mening.
Fiskehilsner
kim

Fra : Lars

Dato : 11-01-02 14:57

Hej!!

Efter min mening, så er det ikke nødvendigt at købe grej og stænger til
mange tusinde kroner!! Du kan fint købe eks en 9-10 fods Daiwa fluestang til
en pris mellem 500-1000,-kr og et fluehjul der passer til stangen. Hjulet er
knapt så vigtigt, men det skal dog være af en rimelig kvalitet, men et hjul
i prisklassen 300-500,-kr vil være mere end tilstrækkeligt.Linen bør nok
være en flydende da den er lettest at kaste med som begynder og vælg en DT
line, dvs en line der er tilspidset i begge ender, da du så kan vende denne,
hvis den skulle blive slidt lidt!

Jeg har selv i 13 år fisket med Daiwa fluestænger, der har kostet fra
600-1000,-kr og har endnu ikke haft én eneste af mine 2 meget brugte stænger
der har fejlet noget, og har da fanget mellem 150-200 havørreder på disse,
så det er alt rigeligt.

Ring evt til Hunters House i KBH, da de tit har noget billigt grej på tilbud
her i januar, og det fejler absolut ikke noget - der kan du også få mere at
vide, hvis du er i tvivl om noget!!

www.huntershouse.dk

mvh & knæk og bræk
Lars

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 11-01-02 17:37

"Lars" <lab76@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Efter min mening, så er det ikke nødvendigt at købe grej og stænger til
> mange tusinde kroner!!

Nej, selvfølgelig er det ikke en nødvendighed at anskaffe sig en
high-end-stang, som koster spidsen af en jetjager, hvis man fx. vil fange
havørreder på kysten - med selv en stang til et par hundrede kroner kan man
sagtens nå ud på de kastedistancer, hvor havørreden træffes (ja, ofte er den
jo helt inde på lavt vand for at æde). Når det så er sagt, så får man også,
hvad man betaler for en langt stykke henad vejen! Både mht. finish og
kasteegenskaber. Vil man have en hurtig stang, som samtidig er progressiv i
aktionen (stangen arbejder dybere i takt med, at belastningen øges), bliver
man nødt til at punge ud - sådanne stænger fås næppe i de små prisklasser.
Enhver producent kan lave en stiv (hurtig) stang til en fornuftig pris, men
skal den samtidig være progressiv, bliver snakken en anden...

Mvh.

--
Martin Nystrup Rasmussen
Tjek Danmarks mest aktive forum for lystfiskeri: