Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Minolta DiMAGE 7
Fra : Steen. A.

Dato : 10-01-02 01:36

Er der nogen der har erfaring medmed dette camera

Steen A

Fra : Asle Bjerva

Dato : 10-01-02 19:52

"Steen. A." <steen-andreasen@vip.cybercity.dk> skrev i melding
> Er der nogen der har erfaring medmed dette camera
>
> Steen A
Kjøpte i julen !
Har mange års (og tusner av bilders) erfaring med speilrefleks, både 35mm
APS og mellomformat (4,5*6cm)
Jeg er IMPONERT ! Etter at jeg hadde vent meg til en fargesøker med etter
min mening noe for lite pixler, er kameraet lett å arbeide med, det har
selvsagt den lille tenkepause mellom avtrykk og selve opptaket, men det er
ikke på mer enn 0,5 sek, og hvis man ikke tar bildene i Superfin eller RAW
kvalitet kan kameraet klare 1,5 bilder /sek, og da kan man jo heller plukke
ut det som passer av 'action' bildene.

Det er mange pluss:
28-200 mm F:2,8 er bare lekkert !
Makro på 200 og ikke på 28 , man behøver ikke gå inni det man skal ta bilde
av.
Mange preformatterte programmer, og mulighet for full manuell drift.
Fin autofokus, om enn litt langsom men,
Meget elegant manuell fokusering med innebygt luprfunksjon som forstørrer
opp midten av bildet 4 gg.
Fin lysmåling, jeg har prøvd å finne hvor det tar feil, men det er meget
vanskelig, eksponering i lysforhold som er inntil umulige klarer det lett.
(Dette er forresten samme erfaring som jeg har med Minolta S1 APS
speilrefleks.

Foreløping noen minus :
Batterikapasiteten, man må bruke NiMh batterier, og da holder et sett 50
bilder,
men det gjelder for praktisk talt alle elektroiske kameraer.
Litt ubalanse i selve kameraet, men det ligger godt i hånden, og har bra
grep.
Stativgevind er ikke plassert i optisk akse, så panoramabilder kan bli litt
feil, men etter mine tester er det ikke noe stort problem (bruker MGI
Photovista). Man har klart å plassere festet for rem slik at det er i veien
når minnekortluken skal lukkes !
Ikke standard blitssko, enda en ny modell for full utnyttelse av
sammenkobling, men min 3500Xi fungerer likevel i 'semiautomatisk' modus.
Ikke standard snorutløser, eller mulighet for fjernkontroll, noe bilder på
lang eksponeringstid ofte krever, men etter tester er dette likevel ikke noe
stort problem, det er meget lite trykk som skal til.

Medlevert minnekort 16MB som er en VITS ! Jeg har 2* 128, hvert kort holder
til 62 bilder i nest høyeste oppløsning (høyeste JPG).
Kameraet er litt kresent på minnekort, det liker ikke de rimligste :(, men
igjen med de datamengder som skal lagres (1,8 - 2,2 MB pr. bilde) så setter
det jo minnekortene på prøve. Man kan bruke IBM Microdisk, men de trekker
enda mer strøm.

Så langt er jeg meget fornøyd, det kommer forresten stadig oppgraderinger
til kameraet, senest mellom jul og nyttår.

Jeg har lagt ut et makrobilde fra kameraet her: OBS full jpg størrelse.
http://home.online.no/~asbjerva

--
Asle Bjerva, Oslo
(Fjern 'spambait 9' for Epost)

Fra : J@N

Dato : 10-01-02 21:38

"Asle Bjerva" <asle.bjerva@oslo9.online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> til kameraet, senest mellom jul og nyttår.
>
> Jeg har lagt ut et makrobilde fra kameraet her: OBS full jpg størrelse.

OBS: Du har gemt billedet i bmp-format (14 Mb).
Lidt kritik: for lille dybdeskarphed, billedet er umiddelbart ikke nogen god
reklame for kameraet.

Jan

Fra : Asle Bjerva

Dato : 11-01-02 00:34

"J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i melding

> OBS: Du har gemt billedet i bmp-format (14 Mb).
> Lidt kritik: for lille dybdeskarphed, billedet er umiddelbart ikke nogen
> [...]
Det var slett ikke meningen, og det kommer sikkert av at bildet ble lagt inn
via en browserbasert hjemmesidegenerator, slik i en fart, men nå vet jeg at
manuell HTML og WS_FTP blir neste ....
Jo bildet er ikke noe maks blinkskudd, men det som skal være skarpt ER
skarpt - ikke ?
Nå har jeg ogå et par eksempler på jpg av bjerketrær, for å vise oppløsning
mm, og de får jeg legge ut over helgen.
--
Asle Bjerva, Oslo
(Fjern 'spambait 9' for Epost)