Foto
IBM760 5420
Teil 3020
god råd til nybegynder
Fra : Jonas Levring

Dato : 09-01-02 23:26

Hejsa

Jeg har i længere tid går og spekulere i at købe et SLR-kamera.. derfor har
jeg købt et Pentax MZ-30 med en Sigma 28-135 - 1:3,8-5,6. (62mm) man skal jo
starte et sted :)) (tidligere har jeg haft et kompakt kamera, men ikke noget
der blev brugt for alvor)

Så var det jeg spekulerede på om der var nogen af jer, der havde nogle gode
råd omkring valg af motiver, og hvad man kan forsøge sig med (mht.
udforskning af kameraet). Ligeledes er der sikkert nogen der ligger inde med
nogle gode ideer til hvad man som nyerhverver må få fat i.. altså om der er
noget udstyr, som man bare må eje inden man begynder, og er det noget man
kan få brugt til billige penge (man er jo studerende) ?

jeg ser frem til nogle gode råd/forslag

mvh.
Jonas Levring

Fra : Søren Blom

Dato : 10-01-02 01:38

"Jonas Levring" <jonas@levring.dk> skrev
> altså om der er
> noget udstyr, som man bare må eje inden man begynder, og er det noget man
> kan få brugt til billige penge (man er jo studerende) ?
>
> jeg ser frem til nogle gode råd/forslag

Det første jeg ville købe var et Polfilter, UV eller et Sky 1A filer. De har
to funktioner, for det første så fjernet alle tre filtre de skadelige UV
stråler fra at nå din film, for at sige det enkelt.
Et Polfilter lige som Sky 1A filer har den endvidere egenskab at gøre
farverne lidt varmer, hvad man syndes om det er så en smag sag.

Valg af motiver, tja skyd løs ville jeg sige, på alt og alle, er du ikke
vand til at fotografere, så kan alt bruge som et motiv, så hold dig ikke
tilbage. Man kan få gode billeder ud af alm. hverdags ting.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Jonas Levring

Dato : 10-01-02 10:51

Hej igen

det lyder godt.. men nu siger du lige skyde løs... jeg var jo som sagt
studerende.. så det med at få fremkaldt filmene kan godt blive lidt dyrt.. i
hvert fald hvis man skal til foto-handleren :( - hvad kan foreslås hvis man
gerne vil slippe billigere om ved det, men stadigvæk gerne få taget nogle
billeder... jeg har selv tænkt lidt på mulighed i en negativ-scanner (så
kommer de jo også ind på computeren - jeg har tilgang til gratis
farve-laser). .hvad med sort-hvid, er det værd at anbefale hvis man har
mulighed for selv at fremkalde dem ? - eller hvad skal man satse på her i
starten hvor der gerne skulle fyres nogle billeder af ?

/Jonas Levring

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 10-01-02 12:56

"Jonas Levring" <jonas@levring.dk> wrote in message
> [...]
> mulighed for selv at fremkalde dem ? - eller hvad skal man satse på her i
> starten hvor der gerne skulle fyres nogle billeder af ?

Det koster alt andet lige lidt at få fremkaldt billeder, uanset hvordan man
vælger at gøre det. Men hvis du har mulighed for det, så er det billigste
nok selv at fremkalde, i sort-hvid, både negativer og kopier selv, men også
det der er langt det største arbejde i. Fordelen er så også at man bliver
mere fortrolig med teknikken bagved det hele, og har chance for at lege med
forskellige muligheder under fremkaldeprocesen.
En scanner kan også bruges, men negativfremkaldelse koster ogås lidt, og
hvis du tager sort-hvid film, så kan man jo også nøjes med selv at lave
kopierne.
Man det er bare at skyde løs, og så efterhånden som du bliver bedre
fortrolig med kameraet bliver der også mindre fejlskud.

Til slut vil jeg anbefale politikens fotobog, som indeholder informationer
om ,næsten, alt hvad man har brug for at vide om fotofrafering til at starte
med.

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den!" - Dalai Lama

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 10-01-02 16:37

> [...]
> altså om der er noget udstyr, som man bare må eje inden man begynder,
> og er det noget man kan få brugt til billige penge (man er jo

Her er mine råd - der er sikkert andre der ikke er enige (Jeg var - og
er stadig - i din situation. Jeg startede for et år siden)

Lad være med at investere mere i udstyr - du har hvad der skal til for at
lave nogle fine billeder. Hvis du ikke har et UV-filter på dit objektiv, så
ville jeg investere 200 kr i et sådant. Det filtrerer efter sigende UV
stråler væk hvilket kan have betydning i områder med høj UV stråling fx i
bjerghøjder. Men vigtigst af alt, så beskytter det dit objektiv. Skulle du
være uheldig at få en ridse i glasset, så kan du nøjes med at skifte et
filter til 200,- og ikke objektivet som koster meget mere.

Fotografer hvad du har lyst til. Jeg kan fx godt lide billeder af personer
- gerne med lidt liv. Derimod siger landskaber og arkitektur mig ikke
noget, så det fotograferer jeg ikke. Jeg bruger en del tid på at se på
andres billeder, for dermed at få inspiration og ideer. Her kan du bruge
photo.net, usefilm.com samt fotokritik.dk.

Tag kameraet med dig når du går. Jeg prøver såvidt muligt altid at have
kameraet med mig når det er praktisk muligt. Familiefest, shopping, gå-tur
på stranden etc. Når jeg går en tur så noterer jeg mig om der er noget der
kunne være interessant at fotografere, så kan jeg komme tilbage en anden
dag, hvis jeg ikke lige har kameraet med.

Det kan være lidt belastende for ens omgivelser at man altid har kamera
med, men de vænner sig til det efterhånden. Jeg er stadig lidt sky over at
skulle gå rundt med kamera og bare stille sig op og tage billeder, men det
er blot en mental blokering der skal overkommes - og jeg bliver bedre til
det

Jeg kan kun være enig i Sørens kommentar om at du skal skyde løs. Men du
har ret i at det kan være dyrt. Jeg holder mine omkostninger nede på
følgende måde: Når jeg fremkalder en film får jeg aldrig lavet billeder.

Jeg fandt ud af at jeg konsekvent blev skuffet over de billeder jeg havde
taget og at billederne bare blev lagt i skuffen. Jeg kiggede altså kun på
nogle ganske enkelte ud af hver film. Efter at jeg har fået fremkaldt
filmen (hvilket i øvrigt kun koster 20-30 kr alt efter hvor du får det
gjort), så scanner jeg billederne ind med en negativscanner som vi har på
arbejdet. Jeg ser nu billedet som jeg har taget det og kan herefter beskære
det, ændre farver mm. og til sidst sende til til digital print. Efter et
stykke tid har jeg fundet ud af at det tager laaang tid at scanne en film i
fuld opløsning og derefter behandle alle billederne i Photoshop (eller et
andet program for den sags skyld). Derfor har jeg købt en brugt flatbed
scanner med diaslåg således at jeg kan scanne en hel film ad gangen
derhjemme. Den er kun på 600 DPI og er over 3 år gammel, men har kun kostet
500,- kr. inkl. SCSI kort så det er en investering der er til at overskue.
Vær dog opmærksom på at en så billig scanner ikke egner sig til at scanne
og derefter sende til print, der skal du op i en højere opløsning. Det dur
ikke at printe på en farvelaser - det skal være inkjet.

Gør ikke valget af film til et mareridt. Diasfilm er godt fordi du ser
nøjagtig det du har skudt - der skal bare lidt lys og forstørrelse til, fx
dagslys og en lup eller et 50 mm objektiv. Men diasfilm er også meget mere
kræsen hvad angår din eksponering, dyrere at købe, dyrere at fremkalde samt
langsommere (typisk ISO 100-200). Derfor mener jeg at negativ film er at
foretrække som begynder, hvis man vel at mærke har mulighed for at scanne
dine negativer så de kommer ind på computeren. Lad være med at købe 24
billeders film - det kan ikke betale sig. Køb en ISO 400 film, fx Fuji
Superia, Agfa Vista eller Kodak Gold.

Vil du prøve s/h film, så køb Kodak T400CN eller Ilford XP2 Super som begge
er s/h film der fremkaldes som alm. farvefilm. Jeg synes at s/h er
fantastisk fordi jeg kan koncentrere mig om komposition og lys i stedet for
om farverne i billedet passer sammen. Dette billede
(http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=297) er fx taget med Fuji Superia
400 farvefilm, men brudebuketten var i afdæmpede farver, kjolen var hvid,
baggrunden gråhvid og det hele var ret ordinært. En konvertering til s/h
gør at man lægger mere mærke til hvad der sker i billedet.

Det er vigtigt at du låner en fotobog på biblioteket og lær om blændeværdi
og lukkerværdi eller læs om det på nettet, fx photo.net (på engelsk hedder
det aperture og shutter). Når du har læst om det ved du fx hvordan du opnår
en sløret baggrund som tit bruges ved portrætter (fx
http://www.photo.net/photo/pcd0866/shirley-greenspun-12) og hvordan du
opnår fuld dybdeskarphed som tit bruges ved landskabsfotografi (fx
http://www.photo.net/photo/pcd1631/chaco-sunset-18).

Hvis du har flere spørgsmål, så vend tilbage..

Her er et par links som har været nyttige for mig:

Arkiverne for denne nyhedsgrupper: http://groups.google.com
http://www.photo.net (alt om film, teknik mm.)
http://www.usefilm.com
http://www.fotokritik.dk

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk

Fra : Jonas Levring

Dato : 10-01-02 18:52

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
> [...]

kostet
> 500,- kr. inkl. SCSI kort så det er en investering der er til at overskue.

Hvad er forskellen på en dias-scanner og en negativ-scanner ?? - kan man kun
smide en hel fil i en dias-scanner, og skal filmen være fremkaldt som dias
inden (er det i så fald ikke også dyrt)

håber i kan hjælpe..

/Jonas Levring

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 10-01-02 23:45

> Hvad er forskellen på en dias-scanner og en negativ-scanner ?? - kan
> man kun smide en hel fil i en dias-scanner, og skal filmen være
> fremkaldt som dias inden (er det i så fald ikke også dyrt)

Det er det samme. Jeg burde nok have skrevet "Flatbed scanner med
dias/negativ låg". Scannere der ikke kan tage papirbilleder og papirsider
men kun film kaldes filmscannere

Filmscannere og flatbedscannere med dias/negativlåg kan scanne både
negativfilm og diasfilm.

Fra : Jonas Levring

Dato : 10-01-02 23:56

Okay... så blev det jo klart... Jeg har i mellemtiden kigget lidt på HP
Scanjet 4470C (http://hjemme.hp.dk/prod_detail.php3?prodnum=C9887A) men jeg
er ikek klar over om den er FOR billig, eller skal man satse på noget andet.

Har du erfaringer med om den skander en hel "stribe" negativer eller det kun
er et negativ ad gangen ?

og så det måske dumme spørgsmål.. kommer farver og lign med i ordentlig
kvalitet ?

håber ikke jeg er til for meget besvær :))

/Jonas Levring

Fra : HelloKitty

Dato : 11-01-02 01:43

Jeg ved at Epson Perfection 1650 kan tage seks negativer ad gangen i deres
holder.

Mvh.,
Jack

Fra : HelloKitty

Dato : 11-01-02 00:42

Kenneth, du må have brugt utroligt meget tid på at skrive dette indlæg (om
man så kan blindskrift eller ej - idéerne skal frem = tid).

Et ros fra min side, især da jeg også er nybegynder.

Mvh.,
Jack

Fra : j o e y

Dato : 11-01-02 15:16

hej jonas

Jeg har også lige købt en Epson Perfection 1650 Photo (flatbed, med
nega./Dias låg) - Jeg er MEGET glad for den... Den er super. Den er hurtig
hvis man bare skal scanne til nettet. Og grundig og finder utrolige detaljer
hvis man scanner til print. Den har endda en Dmax på 3.2 (kort fortalt:
Farvedybdehed - Jo højere den er på scanneren, jo bedre. Alm. film går ca.
fra 0 - 4.0) mange billige scannere reklamere med høj opløsning, men har
ofte en latterlig lille Dmax! Proffer ville måske nok stille højere krav,
men hverken du eller jeg er proffer, så her er mere en rigeligt til os
- en anden lækker detalje er, at der følger Adobe Elements med. (jeg ved
ikke om det også følger med andre scanner mærker) - men det er meget light
version af Photoshop, og har man ikke Photoshop, er det virkelig fedt..

Med hensyn til at være begynder, så startede jeg også for et par år siden.
Man kan lære utrolig meget på nettet. Især på de sider som er blevet nævnt
tidligere. Jeg startede med at købe et "pakketilbud" med et Nikon F65 og et
AF Nikkor 4.5 28-80mm, UV-filter, og modlysblænde... Jeg har været glad for
det, fordi det giver dig en masse muligheder til at finde ud af hvilken
slags fotograf du er, og hvad du godt kan lide at tage billeder af (der er
zoom'en jo nyttig). Jeg har sidenhen opgraderet til et AF Nikkor 1.8 85mm.
Hvilket er rigtig fedt til portrætter og generelt billeder hvor der sker
noget på... Jeg kan også ligesom de andre anbefale UV-filter, men også en
modlysblænde (de er vist ikke så dyre) så du bliver fri for sol-flares, som
går ind i objektivet. MEN HUSK hvis du bruger on-board blitz så tag
modlysblænden af!!! Jeg har en del "ødelagte" billeder, som har en grim sort
skygge forneden pga. modlysblænden.

Som begynder (og studerende - ditto her) har man ikke ret mange penge. Jeg
har et par sort/hvid film, som jeg fremkaldte nede på skolen. Det har været
meget billigt, i forhold til at få billederne fremkaldt i en forretning, men
det tager også tid. Jeg har også taget en masse forskellige filmtyper: Alm.
farvenegativ - er billige og godt til det almindelige og når du skal ud og
øve dig (fremkaldelser er også ret billige) køb pakketilbud og læg de andre
i køleskabet. Gammeldags sort/hvid-film (gammeldags er IKKE C42-film - dem
som IKKE kan fremkaldes ved en alm. farvefremkaldelse) er fede til det
kunstneristiske udtryk. De gammeldags har en charme som de nye C42 ikke har.
De er nemlig grovkornet og her bliver du jo nødt til at fremkalde dem på den
"gammeldags" måde - som jeg personligt synes du skal opleve (C42-film er
jo selvfølgelig gode hvis du SKAL have sort/hvid film, og ikke har ret mange
penge!) Dias er dyre, men utrolig lækre og detaljerige. Især hvis du sætter
dem i scanneren, får du fantastiske resultater!

Så er der vel ikke mere at sige end at ud skal ud og skyde en masse film. Og
husk nu IKKE at bruge de automatiske indstillinger på kameraret for meget -
hvis du selv laver dem får du måske ikke så flotte billeder lige med det
samme, men de bliver personlige og du skal jo lære det

Hyg dig - jer - joey

ps. jeg er igang med at finde billeder til en hjemmeside eller en profil på
fotokritik.dk, som jeg glæder mig til at vise jer ;-D