Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Digital S/H på S/H papir
Fra : Ivar Hansen

Dato : 09-01-02 19:39

Jeg er nu blevet semi-digital! Dvs. at jeg fremover vil fotografere på
konventionel film, scanne, manipulere digitalt, sende filerne til mit
fotohandler og lade ham klare resten....
Jeg tror så småt jeg har fundet ud af hvordan jeg opnår en "ret god"
kvalitet på farve, men hvad med S/H?
Er der nogen der kender et godt sted at få omsat S/H digitale billeder til
papir i en meget god kvalitet? Jeg prøver i øjeblikket Phototeam, men har
ikke de store forventninger, da de blot forstørrer på farvepapir.

Mvh ivar

Fra : Brian Østergaard

Dato : 09-01-02 21:04

Hej

Jeg fotograferer digitalt med et Canon D30, og jeg har flere gange lavet et
billede til S/H hvorefter jeg har sendt det til "tryk" i en Fujifilm
selvbetjeningsstand (jeg mener det også er dem de har hos Phototeam).
Kvaliteten er blevet overraskende god. Jeg har i hvert fald aldrig fået så
god en S/H-kvalitet med tradionel S/H-film og fremkaldelse.
Så måske du bliver positiv overrasket !
Billederne har absolut intet grønt skær som man ellers sommetider ser når en
eller anden fotobutik laver S/H på farvepapir.

Min erfaring siger også at man skal holde sig fra digitale minilabs, jeg har
endnu ikke set/prøvet nogle der kunne levere en ordentlig kvalitet, selvom
de da sikkert findes.

Med venlig hilsen
Brian Ø

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 10-01-02 11:13

"Brian Østergaard" <mantaREMOVEbrian@hotmail.com> wrote in

> [...]
> Billederne har absolut intet grønt skær som man ellers sommetider ser
> når en eller anden fotobutik laver S/H på farvepapir.

Jeg har samme gode erfaring med indscannede negativer (XP2 super samt Fuji
Superia 400) på farvepapir. Men jeg har heller aldrig prøvet rigtig s/h
print, så jeg har ikke noget at sammenligne med. Der er dog ingen tvivl om
at det er meget bedre end at printe fx XP2 Super eller Kodak T400CN analogt
på farvepapir - man undgår nemlig farvestik.

> Min erfaring siger også at man skal holde sig fra digitale minilabs,
> jeg har endnu ikke set/prøvet nogle der kunne levere en ordentlig
> kvalitet, selvom de da sikkert findes.

Hvad får dig til at tro at der er (væsentlig) forskel på digitale minilabs
og de billeder du får fra en selvbetjeningsstand?

Fx. er der installeret Fuji Frontier hos både Eurocolor i Tyskland
(betjener Merlin), min lokale fotohandler, samt hos Colorgruppen på
Esplanaden som er et prof. lab.

På trods af at der uden tvivl er forskel på modelstørrelse, så har jeg ikke
kunnet se nogen forskel mellem billeder fra min fotohandler og dem jeg har
fået fra Merlin (samme filer). Jeg har endnu ikke prøvet Colorgruppen.

Tværtimod tror jeg at printing på digitale minilabs er lige så stor en
"kunst" og dermed afhænger af operatøren som det gør på et analog minilab.

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk

Fra : Ivar Hansen

Dato : 10-01-02 21:15

Bruger du så også Phototeam til farve (og hvad synes du om det)??

mvh Ivar

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 10-01-02 14:39

> [...]

> papir i en meget god kvalitet? Jeg prøver i øjeblikket Phototeam, men har
> ikke de store forventninger, da de blot forstørrer på farvepapir.

Har selv ret gode erfaringer med www.gabs.dk

Med venlig hilsen
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : Ivan Storgaard Vogel~

Dato : 11-01-02 14:59

Hej
Læste i går en ret god artikel om dette i "practical Photography"
(blad som du vil kunne finde i en velassorteret bladbiks, fx DSB). Den
var godt nok mindet på selv at printe, men hvad?
Mvh

Ivar Hansen wrote:

> [...]
> papir i en meget god kvalitet? Jeg prøver i øjeblikket Phototeam, men har
> ikke de store forventninger, da de blot forstørrer på farvepapir.

Ivan Storgaard Vogelius         Office 520-621
Institute of Physics and Astronomy Institute Tel: (45) 8942-3667
University of Aarhus Institute FAX: (45) 8612-0740
DK-8000 Aarhus C Private Tel. : (45) 86271316
Denmark.