Foder?
Fra : Mette

Dato : 09-01-02 18:58

Hej.
Jeg står for at skulle skifte foder. Valget kommer nok til at stå mellem
Iams eller Royal Canin, men jeg er i tvivl om hvilket af disse der er bedst.
Nogen der har gode/dårlige erfaringer med disse to slags foder?
Mvh Mette.

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 09-01-02 19:42

Hej Mette

Neo og Dixie spiser RCs Fit32 og det er de godt tilfredse med. Jeg har kun
gode erfaringer med RC.

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : Lisa K

Dato : 09-01-02 22:15

Hej Mette.

Vi skiftede sidst i oktober til RC slim 38 og en måned efter
fik Salem blærebetændelse og her til jul var han indlagt med
urinvejssten.
Det skal siges at vi ikke ved om det er madens skyld for
vores misser er kasterede hankatte som vist oftere er
disponeret for disse sygdomme og da Salem osse er
lidt overvægtig kan det osse være en grund.
Nu bruger vi Hills fra dyrlægen
og forhåbentligt får vi ikke nogen problemer med det.
Vi startede med at fodre med Iams men Salem blev
alt for tyk af det og så skiftede vi til Hills.
I bar iver over at misserne blev glade for en
prøvepose med RC købte vi en kæmpepose og
fik så ovennævnte problemer.
Jeg kan nok bedst stå inde for Hills hvis jeg skal vælge
men andre katte lever fint med RC.
Håber at du finder noget som passer jer.

Hilsen Lisa.

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 09-01-02 22:31

"Lisa K" <lisa@juice.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det skal siges at vi ikke ved om det er madens skyld for
> vores misser er kasterede hankatte som vist oftere er

Må lige indskyde at Neo & Dixie jo som sagt også er neutraliserede, men de
har 7-9-13 ikke haft problemer med RC foderet

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : Gitte J

Dato : 10-01-02 08:52

Blot lige en lille kommentar i forbindelse med urinvejssten: Hankatte får
oftere bøvl med urinvejssten, fordi deres urinrør er smallere end hunkattens
(stenene passerer bedre igennem hos hunkattene). Selve kastreringen har
næppe noget med det at gøre, eftersom kastration har vist sig ikke at stoppe
væksten overhovedet. Ifølge en stor undersøgelse, der blev resumeret i
Kattens venner (sidste år engang, såvidt jeg husker), øger kastrationen ikke
risikoen for urinvejssten....men det har man længe troet, og en del dyrlæger
tror det stadig (men nogle dyrlæger mener jo også, at eneste løsning på
urenlighed hos fertile hankatte er aflivning* :- /.
Mvh. Gitte

* Har familie, hvis dyrlæge var af den opfattelse...han nævnte end ikke
kastration som mulighed.

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 10-01-02 11:51

Ang det med problemer med urinvejene har jeg hørt - både fra Inges Kattehjem
og dyrlæge at det har noget at gøre med indholdet af mineraler i foderet.
Altså at hvis der er for mange kan det giver problemer. Endvidere fik jeg at
vide at supermarkedsmad generelt havde for stort et indhold af mineraler.
Men det er kun hvad jeg har fået at vide. Jeg har jo kun haft mine misser i
3½ dag indtil videre. De har fået SPECIFIC FXD pHysio indtil videre, som jeg
fik anbefalet af dyrlægen, og det er de glade for.
Mvh
Vibeke

Fra : Gitte J

Dato : 10-01-02 14:45

Jo, det er der vist også konsensus om, at indholdsstoffer i visse typer
foder kan medvirke til dannelsen af stenene. Urinvejssten er jo "noget" der
krystalliseres, og så giver det først virkelig problemer, når stenene skal
passere igennem et smalt urinrør (lider man af nyresten, så ved man hvor
ondt det kan gøre!). Hunkattene er bare så heldige, at de har et bredere
urinrør end hankattene
Ang. foder, så får mine Hills Prescription Diet, men Specific er - jf. de
dyrlæger jeg har spurgt - lige så udmærket.
-Gitte

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 10-01-02 17:08

> Ang. foder, så får mine Hills Prescription Diet, men Specific er - jf. de
> dyrlæger jeg har spurgt - lige så udmærket.

Er der en forskel i prisen?

Mvh
Vibeke

Fra : Gitte J

Dato : 10-01-02 17:28

En lille forskel måske...jeg synes jeg kan huske at Specific er en anelse
billigere (+ dansk produceret) ... jeg ville egentlig have skiftet til det,
men vores Laban er røget på Hills i/d pga. mistanke om kronisk
mave/tarm-sygdom....så jeg skifter ikke foder i alt fald de næste 4 mdr.
Mvh. Gitte

Fra : Denise

Dato : 10-01-02 08:47

Hej Mette
Både vores kasterede hankatte og hunkatte spiser en blanding både Hills og
Iams,
og jeg har altid været tilfreds med især IAMS. Molly på 13 har fået IAMS
siden hun
blev født.
Hilsen Denise

Fra : Steen Vinbæk

Dato : 10-01-02 10:31

Hej Allesammen

Vi her i Odense bruger RC som kattefoder, vi har ikke haft problemer, men vi
overvejer at skifte til HIlls eller Iams.

Det kan kun fremtiden vise, fordi RC er købt af Wiskas, og Wiskas er IKKE et
godt foder efter vor opfattelse, så hvis RC begynder at ændre
sammensætningen skifter vi omgående.

Wiskas bruger mere salt i deres foder og katte kan godt lide salt, men ikke
så meget, desuden giver Wiskas tynd mave. Så hold øjene åbne og læs
deklarationen grundigt hvis du vælger RC.

Steen Vinbæk

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 10-01-02 11:12

Æv var ikke klar over at Whiskas har købt RC
Hvor kan man læse om det henne?

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : Steen Vinbæk

Dato : 10-01-02 13:05

Hej

Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det, men på den sidste udstilling vi var
på spurgte jeg RC og fik dette bekræftet.

Det kan somme tider være svært at finde ud af, fordi der jo ikke står Wiskas
køber RC i aviserne, det er jo navnet på Holdingselskabet som står nævnt
Hilsen
Steen
"Joan Frederiksen" <joan.frederiksenSLETDETTE@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:a1jpb8$hpt$1@sunsite.dk...

Fra : Pernille Scharff

Dato : 10-01-02 10:51

Tjaeh - mit lille skravl var vant til at få RC Kitten, så det fortsatte
jeg med indtil jeg opdagede at han ikke ligefrem gik til foderet med
stor begejstring - så har jeg siden arbejdet på at finde noget han ku'
li'! Så vi har testet Nutro Max, Iams, Eukanuba og Hill's. Før jul var
begge kattene helt tossede med Eukanuba, men nu har de pludselig
besluttet at resterne fra prøveposen med Hill's er meget bedre, så jeg
tror jeg vil skifte lidt mellem Hill's og Eukanuba... (jeg ved det godt,
de render om hjørner med mig *G*) Iams var såmænd også rimelig populært
i en periode. Så vidt jeg kan se på indholdsdeklarationerne er der ikke
ret stor forskel på fodertyperne, så jeg går i øjeblikket mest efter
hvad de gider spise! Når jeg skal til at skifte til voksenfoder vil jeg
nok vælge Hill's Hairball Control som en del af foderet og så supplere
med noget andet.

/Pernille