spandpumpe
Fra : Christian Gundersen

Dato : 09-01-02 17:29

Har det stor betydning hvad rækkefølge de forskellige kurve med
filtermateriale kommer i ? Her tænker jeg på spagnum, keamik rør og
filter-steen.

Og hvad med svampe/filter. Jeg har en grov-blå-svam og "normale" filter-lag.

Med venlig hilsen

Christian Gundersen

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 09-01-02 21:06

Hej Christian.
Du skal pakke dit filter sådan, at det grove bliver sorteret fra først.
Når du så skal rense filteret, skal du kun rense det der er nødvendigt.
Aldrig rens det hele på en gang. Hvis du gør det ødelægger du en hel del af
den bakterielle (eller hvad fanden man kalder det) virkning. Et filter må
gerne være lige så snavset, som det nu kan lade sig gøre inden gennemløbet
stoppes.
Du drømmer ikke om, hvad sådan et filter kan rumme af lort og møg - jo mere
des bedre.
Hilsen
Jørgen

Fra : ole larsen

Dato : 10-01-02 08:56

Christian Gundersen skrev i meddelelsen <3c3c6e80$0$62900$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>filter-steen.
>
>Og hvad med svampe/filter. Jeg har en grov-blå-svam og "normale" filter-lag.

Det er stort set bedøvende ligegyldigt hvad du benytter som filtermateriale i
et "alm." filter, så længe det er kemisk inaktivt og har passende grovhed/finhed
( a.h.t. gennemstrømning).
Med "alm." filter menes filter der ikke tilsigter decideret kemisk påvirkning af
vandet.
Om du benytter passende skumsvamp,grus eller andet eller om du investerer
i flere forskellige dyre flipsy-flopsy-ting, du lagdeler, er et fedt. Effekten er den samme.

Ole

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 10-01-02 19:18

"Christian Gundersen" <cvg@cvg.dk> wrote in message
> [...]
> filter-steen.
>
> Og hvad med svampe/filter. Jeg har en grov-blå-svam og "normale"

Hej Christian.
Nu er jeg selv lige ny inden for brug af udvendige filtre, men jeg mener at
have hørt fra folk som har haft dette længe, og ud fra det jeg kunne læse i
brugsanvisningen, da jeg satte op pumpen, at sålænge man husker at
filterstenene kommer øverst, så er det ikke lige helt så farlig med det
andre. Men hvis jeg var dig, ville jeg nok starte med at lægge spagnum
(eller droppe det og bruge keramikrørerne i stedet), så den blå
svampefilteret. I de næste lag ville jeg så lægge endten (alt efter om du
bruger spagnum eller keramikrørerne), keramikrør eller filtersten (jeg går
ud fra at du mener de som ligner lidt på lyst grus). Det øverste laget
bliver så filtersten med den hvide filtermåtten på toppen.....
Jeg håber at dette kan være til hjælp. Det ser ud til at fungere fint i mit
akvarie, så jeg er vel ikke helt galt i byen med denne opsætningen.
Hilsen Ditte

Fra : Christian Gundersen

Dato : 11-01-02 12:37

Tak for svaret!

Jeg har gjort det, at jeg har keramikrørerne nederst sammen med den
blåsvamp. I den næste kurv har jeg halv filtersten og halv spagnum og en
filtermåttte. I den sidste har jeg kun filtersten og en filtermåtte. Det ser
ud til at køre!

Før havde jeg havde sat den blå måtte øverst, hvilket gjorde at
gennemstrømningen ikke var så god. Der er markant forskel.

Med venlig hilsen

Christian

Fra : ole larsen

Dato : 11-01-02 18:12

Ditte Cecilie Simonsen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>Jeg håber at dette kan være til hjælp. Det ser ud til at fungere fint i mit
>akvarie, så jeg er vel ikke helt galt i byen med denne opsætningen.

Hej Ditte.

Dette er jo den gamle kendte debat. Producenterne siger at man skal have
dit for mekanisk filtrering og dat for biologisk filtrering, og at det skal lagdeles
på en eller anden måde. Og de siger også at man skal benytte deres dyre
specielle flipsy-flopsy-bio-et eller andet.
Men det er snake-oil, reklamegas, salgsfis fra reklameafdelingerne. Og det mener
jeg indtil jeg har set dokumentation for andet ( og dokumentation er ikke en eller
anden gang salgsgas/"undersøgelse" fra en eller anden producent af filtermedium).
Biologer over den ganske verden arbejder med disse ting, og da det drejer sig om
rensning af spildevand så mennesker og dyr efterfølgende kan benytte vandet,
foregår det på et niveau, der i seriøsitet er lysår over Eheims eller andre producenters
påståede åbenbaringer. Bemærk i den forbindelse at disse ALDRIG kommer med en
absolut påstand ( en påstand, der kan dokumenteres og efterprøves )
Nogle mennesker tror sig lykkelige hvis de har en BMW, andre hvis de har en Eheim med
de "rigtige" dimser" i. Dem om det.
På en NG skal der være ( er der ) plads til debat, og jeg modtager gerne seriøse oplysninger,
der siger andet end hvad jeg lige har givet udtryk for.

Der var engang en, der til min store moro omtalte behovet for at frafiltrere cykler og kondomer
som argument for lagdeling. Jørgen Jørgensen, vor tidligere JKJ, sagde fornuftigt, at man kun
skulle rense en del af mediet. Det klares let ved at skære eks. skumsvampen over i flere stykker.

Ole