Punett Square??
Fra : Lars Poulsen

Dato : 09-01-02 15:34

Hej!

I forbindelse med en oversættelse er jeg stødt på ordet "Punett Square". Jeg
har fået oplyst at det skulle have noget med biologi og genetik at gøre, og
skal vistnok bruges til grafisk at fremstille hvordan gener blandes (eller
noget i den stil), og at "square'n" skulle være opfundet af en fyr der
hedder Gregory Mendel.

Men, det store spørgsmål er, hvad hedder sådan en "Punett Square" på dansk?

Mvh

Lars

Fra : Uffe Holst

Dato : 09-01-02 19:21

In an article of 9 Jan 2002 Lars Poulsen wrote:

> [...]
> hedder Gregory Mendel.
>
> Men, det store spørgsmål er, hvad hedder sådan en "Punett Square" på dansk?

Ja, det er noget med genetik at gøre. Umiddelbart vil jeg kalde det for et
"Punnett-kvadrat", men jeg må blankt erkende, at jeg ikke kan erindre at
have hørt det brugt på dansk. Jeg erindrer kun at have læst det på engelsk.
Måske bruger man et andet ord på dansk. Tag på biblioteket og find en bog
om simpel genetik - når du støder på en form for at kvadrat, så er det det!

Der er mig bekendt også to n'er i Punnett -- hvem han så end var.

--
Uffe Holst

Fra : Erik G Christensen

Dato : 09-01-02 22:17

Lars Poulsen wrote:

> I forbindelse med en oversættelse er jeg stødt på ordet "Punett Square".

Det er den matrix på 2 x 2 kombinationer, der kan opstilles over
gen kombinationer fra forældregenerationen.
hhv dominant gen og recessivt gen.

Navnet bruges også på dansk, dog stavet Punnett

se også evt :

http://www.ailuro.dk/dk/genetik.htm

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Lars Poulsen

Dato : 10-01-02 07:06

> [...]
> gen kombinationer fra forældregenerationen.
> hhv dominant gen og recessivt gen.
>
> Navnet bruges også på dansk, dog stavet Punnett

Det var lige præcis den jeg var ude efter - 1000 tak!!

Mvh

Lars