vektorfunktioner
Fra : Esben Bach

Dato : 09-01-02 14:56

Jeg sidder med en matematik opgave, hvor jeg skal fremstille en
vektorfunktion for et emne, jeg er kommet frem til at jeg skal bruge
vektorfunktionen for en elipse, men har ledt vildeløst efter en...er det
noget i kan hjælpe med?

/Esben

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-01-02 15:37

Esben Bach wrote:

> [...]
> vektorfunktion for et emne, jeg er kommet frem til at jeg skal bruge
> vektorfunktionen for en elipse, men har ledt vildeløst efter en...er det

Jeg er ikke sikker på jeg véd hvad du mener med vektorfunktion.
Hvis det er en parameterfremstilling du skal bruge, så prøv med:

( x(t) , y(t) ) = ( a*cos(t) , b*sin(t) )

hvor a og b er positive konstanter.
Så får du en ellipse med centrum (0,0) og med en vandret akse af
længde 2a og en lodret akse 2b.

Samme ellipse har ligningen (x/a)^2+(y/b)^2=1.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Esben Bach

Dato : 09-01-02 16:24

Ups, jep det var en parameter fremstilling, det var også hvad jeg var kommet
frem til men kunne ikke få det til at passe sammen...jeg prøver bare lidt
mere...tak for hjælpen =)

/Esben

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-01-02 14:50

Esben Bach wrote:

> Ups, jep det var en parameter fremstilling, det var også hvad jeg var kommet

På en måde kan man jo godt kalde en parameterfremstilling for en
vektorfunktion, for den kan jo opfattes som en funktion r hvis værdier
r(t) er vektorer. r: R -> R²

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)