Genladning er det en god idé
Fra : JSC

Dato : 09-01-02 14:07

Jeg overvejer lidt at tage et genladningskursus, med henblik på at lade til
eget brug. Er der økonomi i genladning, hvis man har et årsforbrug på 75-100
skud til træning (og et par stykker til jagt)??

En anden grund kunne være at få et lidt bedre kule-udvalg i cal. 222, hvor
der findes (SVJV) ret lidt jagtammunition, nogen kommentarer/erfaringer??

Mvh.
Jørgen

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 10-01-02 01:45

On Wed, 9 Jan 2002 14:07:03 +0100, "JSC" <jsc_dk<fjern>@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>der findes (SVJV) ret lidt jagtammunition, nogen kommentarer/erfaringer??

Økonomien ligger vel helst i at du kan skyte mer for samme sum... Det
er i allefall veien å gå for å bli en bedre skytter ; )
Seriøst sagt skal du lade mye for at det skal lønne seg, da
kvalitetskulene koster rimelig mye uansett om du kjøper disse i
løsvekt, eller som ferdig ammunisjon. Det er kanskje spesielt med
treningsammunisjonen du kan få billig ammunisjon (tror jeg havner ut
rundt 3-4 kr/smell, sammenlignet med 15-18 kr på fabrikkammunisjon til
mine våpen...)

For min egen del er gjenladning rimelig nødvendig, da jeg skyter med
bl.a 243 win og .35 Whelen. Fabrikksammunisjon er dyr, og utvalget er
rimelig dårlig. I tillegg har jeg mulighet til å skreddersy ammunisjon
til mitt våpen, og mitt bruksområde. Og når en begynner å få litt fres
over det, er det dessuten rimelig interessant !

Dersom du ikke skal lade mer enn ca 100 skudd pr. år, kan du kanskje
overveie å gå sammen med noen kamerater for å anskaffe ladeutstyret
sammen ? Selve pressa med utstyret koster noen tusenlapper (avhengig
av hva en anskaffer) mens et diesett til ulike kaliber koster rundt
3-500 pr. kaliber...

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 11-01-02 13:53

Hej Jørgen

Prøv http://jagt.net
og gå ind i LADEFORUM, der finder du et
kursus i genladning på dansk OG et DEBATFORUM
hvor hjemmeladere kan udveksle erfaring.

Hilsen

Claus Lauritsen