Gør som en gal når der er fremmede i sigte~
Fra : Jesper

Dato : 09-01-02 14:21

Hej

Er der nogle der har en god ide, til hvordan man får sin hund til at dæmpe
sig ??

Problemet er min 18 md. schæferhvalp, ja for mig er det stadig en hvalp, men
folk der går forbi vores egendom deler ikke helt den opfattelse
Uanset om det er børn eller voksne - med eller uden hund, så gør han som om,
at de ville invadere hele huset, da det kun er en hæk der adskiller grunden
fra vejen, er der en del som bliver meget forskrækket eller direkte bange
for ham.
Jeg har prøvet at skælde ham ud, men det hjælper ikke. Lige når folk går
forbi er han så optaget, at har er meget svær at kalde til sig.
Er der nogle der har en ide til hvordan man kan forklare ham at folk gerne
må gå på vejen forbi huset?

Det ville jo være sjovest, hvis kan kunne gå alene rundt i haven, når den nu
er lukket.

Men venlige hundehilsner

Jesper

Fra : Thom@s

Dato : 09-01-02 22:11

Jeg har erfaring med at et sprøjt vand er tilpas nok til at holde op med at
gø, enten med vandpistol eller et glas vand, men det kommer selvfølgelig an
på om hunden er glad for vand, for så virker metoden ikke. Noget andet er at
inden at men er noget ud til havelågen med vandpistolen, ja så er folk jo
ligesom kommet forbi, men metoden virker på "vandforskrækkede" hunde.

Mvh
Mie

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 09-01-02 23:45

"Jesper" <news@selch.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
grunden
> fra vejen, er der en del som bliver meget forskrækket eller direkte

Hvorfor gør han?? har du nogen fornemmelse af om det er usikkerhed,
vogterinstinkt eller noget helt andet måske ..det er jo lidt svært at
råde når man ikke ved hvad årsagen er .. vandsprøjte eller anden straf
ville jeg først ty til som sidste løsning ..

mvh Ami

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 10-01-02 11:51

Hejsa.

Ingen gode ideer men.
I 10 år har min korthåret collie gøet af posten og lastbiler, det er total
umulig at komme i forbindelse med ham.
I 10 år hart han haft succes, han gør, de forsvinder.
Jeg har prøvet vandpistol, nej komando, godbidder, meget forskelligt. Men
jeg kan ikke hamle op med det at han stolt vandre rundt bagefter, jeg jog
dem væk igen.
På hans gamle dage gider han ikke længere gø af folk der kommer forbi, men
posten og lastbiler.
Vores forbyggelse for naboernes skyld er et 2 meter højt lamel hegn, det har
virket en del. Samt jeg lukker ham ikke ud omkring de kriminelle
tidspunkter, posttid og når skolebussen kommer.
Sølle råd og meget lidt hjælp. Men måske en forståelse for hundens
opfattelse af succes.
V H Gitte

Fra : Jesper

Dato : 11-01-02 13:09

Hej igen og tak for de forslag der er kommet ind til videre.

En vandpistol går nok ikke, hvis jeg blander vand ind i det, vil han helt
sikkert lege, har er en rigtig "vandhund".

Grunden til at han gøer er jeg overbevist om ligger i hans vagt instinkt,
han er utroligt selvstændig og nysgerrig.

Flere gode forslag modtages med glæde.

Hilsen Jesper

Fra : Ann K

Dato : 14-01-02 10:36

Hej Jesper.
Hæ - kan genkende det her...
Løsningen er lige så enkel som den er besværlig (især nu, hvor det er
koldt!)...
Lad ham ikke alene i haven... Gå altid med ud - og vær i starten
utroligt opmærksom på lyde "udenfor hækken"... lige så snart du kan se
at hans opmærksomhed er ved noget udenfor, så begynd at blive
interessant - syng julesange, hop rundt, leg med hans legetøj osv... Alt
for at aflede hans opmærksomhed fra de stakkels forbigående (stakkels,
fordi man sq* bliver enormt forskækket ved at blive "overfaldet af et
frådende monster"... folk ved jo ikke at han er verdens sødeste vaps
).... rooooos, fordi han synes du er sjovere... lidt efter lidt
trapper du legen ned... begynder i stedet at kigge når der kommer
nogen... rooooser fordi han også står og kigger.... Det skal gerne ende
med at han er ligeglad... Lad være med at gøre ham opmærksom på at der
kommer nogen - og rooos, når han er uinteresseret eller kommer hen til
dig for at lege.
Hvor underligt det end kan lyde, kan du sagtens forme hans adfærd til at
han, i stedet for at fare vildt gøende langs hækken, kan komme hen til
dig for at få en guf/leg, når folk går udenfor...
Lad være med at råbe op... du risikerer bare at han tror, at du vil
støtte ham i hans vagtsomhed... for når du _også_ hidser dig op, ja, så
_må_ der jo være noget at være på vagt overfor!!! (obs; dette er hundens
synsvinkel

Vi har været det samme igennem med vores sheltie... det er for så vidt
lykkedes... Bortset fra når nogen løber forbi på
rulleskøjter/skate-boards/løbehjul... Men naboerne kan nu få lov til at
gå rundt i deres haver, uden at hun står og galper åndssvagt i flere
timer Og posten gøer hun kun af, fordi han er alt for langsom til at
give guffer *sss*

Det dér med vandpistol... Jeg tror heller ikke på det!!! Min hund ville
da bare ryste sig og måske bede om at fortsætte den sjove leg... altså
"gø af fremmede - så kommer Ann - og så skal vi lege med vand"!

Held og lykke...

Mvh Ann