Gå i sele
Fra : Tine Kølle

Dato : 09-01-02 10:16

Hej gruppe

Vi har en dejlig ung skovkat på ½ år som vi gerne vil lære at gå i sele. Er
der en sele I kloge menesker kan/vil anbefale frem for andre ?

mvh Tine og Casper

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 09-01-02 10:26

"Tine Kølle" <tine@husmus.dk> wrote in message

> Hej gruppe
>
> Vi har en dejlig ung skovkat på ½ år som vi gerne vil lære at gå i sele. Er
> der en sele I kloge menesker kan/vil anbefale frem for andre ?
>
> mvh Tine og Casper

Jeg har desværre ikke et svar men et tillægsspørgsmål...
Vi prøvede her den anden dag, mest for sjov, at give Jack sele på, og han
opførte sig nøjagtigt som vores katte gennem tiderne har opført sig: nemlig med
akut lammelse i alle 4 ben! Kræet lå fladt på gulvet og nægtede at flytte
sig, jeg fik ham til at gå 2 skridt ved at lokke med noget legetøj, så indtraf
"lammelsen" igen *GG*
Jeg har ikke forsøgt med Phumba endnu, men forudser det samme problem med
hende, så... hvordan forklarer man overhovedet kattene at de godt kan gå selvom
de har fået en sele på?

De seler vi har prøvet har været almindelige katteseler af den type hvor der
går en rem rundt om halsen og en anden omkring kroppen lige bag forbenene,
forskellige fabrikater men samme type.

Hilsner
Lisbeth

~http://cutiecats.tripod.com~

Fra : Pernille Scharff

Dato : 09-01-02 10:38

Hej Lisbeth,

> [...]
han
> opførte sig nøjagtigt som vores katte gennem tiderne har opført sig:

*ROTFL* jeg troede kun det var min Silk der opførte sig så tåbeligt!!
Men...øh - tilvænning er en go' ting! Vi er i gang med at sele-træne
vores katte så vi kan tage dem med ned i gården uden fare for væmmelige
biler og andet grimt. Vi giver dem simpelthen selerne på i et stykke tid
et par gange om ugen, så de kan vænne sig til det. Så vidt muligt prøver
jeg at gi' dem sele på når de alligevel er i fræse-humør, for så glemmer
de det ret hurtigt. De første par gange lå de også bare og så
bebrejdende på mig og var overbeviste om at de var totalt
bevægelseshæmmede. Efterhånden går det meget bedre - Ce'Nedra er
temmelig ligeglad med selen når bare vi husker at sætte de løse ender
ordentligt fast så hun ikke snubler i dem. Hun fræser sågar op og ned i
klatretræet med sele på. Silk tror stadig han er bevægelseshæmmet lige
når han får selen på, men når Ce'Nedra styrter rundt efter en bold eller
den blå pelsmus (yndlingsdyret lige for tiden) så glemmer han alligevel
at han tror han ikke kan gå, og så går den vilde jagt.... men det tager
et stykke tid at få dem vænnet til selen!

Jeg har to "H-seler" - ukendt fabrikat - men den type hvor der er en rem
om kattens hals og en bag forbenene, og jeg synes de er glimrende begge
to!

/Pernille

Fra : Denise

Dato : 09-01-02 11:06

Hej
Var lidt sent ude med mit svar, men hihi jeg kan godt huske at de absolut
ikke
kunne gå i starten og når de skulle gå, så var de godt nok meget lave. Men
det varede ikke længe, især hvis de fik noget mad og man fik dem til at
glemme
det ved leg. Nøjagtig det samme da en af vores skulle have krave på, man
kunne ligeså godt lægge sig til at sove, for man kunne jo hverken gå eller
spise
Forklare dem noget - glem det.
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 09-01-02 10:52

Hej
Den bedste sele er en H-sele, der spændes både om maven og om halsen, så
katten ikke kan smutte ud, man kan så sætte en krog i holderen ved ryggen,

man kan bruge dem de bruger til hunde, hvor snoren selv ruller sig op.
(med mindre der er kommet noget nyt siden).
Hilsen Denise