Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
billedstørrelse og dpi
Fra : Peter Kim Borg

Dato : 09-01-02 09:49

Hej

Er der nogen der ved hvor store billeder man kan lave med 4.1 mill. pixels ?
og hvor mange dpi en printer skal være for at blive skarpe på et a4-ark ?
mvh.
Peter

Fra : Hans

Dato : 09-01-02 21:20

"Peter Kim Borg" <kyllerylle@12move.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
?
> og hvor mange dpi en printer skal være for at blive skarpe på et a4-ark ?

Tjaaa spørgsmålet er tit op her.
Jeg bruger et 3,1 mill. pixels kamera og der kan jeg lave meget flotte A4
billeder på min epson photo printer.
Så 4,1 mill. pixels er rigeligt efter min mening til at lave A4, men jeg er
klar over at ikke alle deler den mening med mig.
Prøv i en foretning hvor de laver foto eller sælger printer at få lov til at
se dit eget billede i A4.
Du bliver ikke skuffet med 4,1 mill.

Mvh Hans

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 11-01-02 14:43

> [...]
?
> og hvor mange dpi en printer skal være for at blive skarpe på et a4-ark ?

Et Canon G2 kamera er et 4 mega pixel kamera (ca.) den største opløselighed
er 2272 x 1704, hvilket giver følgende billedstørrelser:

300 dpi: 19,24 cm x 14,43 cm
250 dpi: 23,08 cm x 17,31 cm
200 dpi: 28,85 cm x 21,64 cm
150 dpi: 38,47 cm x 28,85 cm

Canon G1, som er et 3 mega pixels kamera (ca. (det er jo faktisk 3.25 mill))
den største opløselighed er 2048 x 1536, hvilket giver følgende
Billedstørrelser:

300 dpi: 17,34 cm x 13,00 cm
250 dpi: 20,81 cm x 15.61 cm
200 dpi: 26,01 cm x 19,51 cm
150 dpi: 34,68 cm x 26,01 cm

Forskellen på 3 og 4 mega pixels kamera giver sig altså udslag i den
størrelse af billede man kan få ud, og altså ca. 11% større billede med et 4
Mega pixel kamera i forhold til et 3 mega pixel.

Mvh Jan

Fra : Ivan Storgaard Vogel~

Dato : 11-01-02 14:55

Hej
Gode tal. Jeg ved en bladforside typisk er trykt i 200 dpi. Ved du (for
sammenligningens skyld) hvor høj en opløsning et print fra fotohandleren
typisk har?
Mvh

Jan Lauenborg wrote:

> [...]
> størrelse af billede man kan få ud, og altså ca. 11% større billede med et 4
> Mega pixel kamera i forhold til et 3 mega pixel.

Ivan Storgaard Vogelius         Office 520-621
Institute of Physics and Astronomy Institute Tel: (45) 8942-3667
University of Aarhus Institute FAX: (45) 8612-0740
DK-8000 Aarhus C Private Tel. : (45) 86271316
Denmark.

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 11-01-02 15:19

> Hej
> Gode tal. Jeg ved en bladforside typisk er trykt i 200 dpi. Ved du (for
> sammenligningens skyld) hvor høj en opløsning et print fra fotohandleren
> typisk har?

Nej det ved jeg faktisk ikke, og der er jo sikkert også mange forskellige,
de analoge almindelige fremkaldte billeder er uden tvivl de bedste, men
hertil kommer også de digitale billeder som bliver fremstillet på
forskellige måder, men det er der sikkert andre i gruppe der ved..

Fra : emj

Dato : 11-01-02 15:08

Ivan Storgaard Vogelius skrev i <3C3EEEB9.435ABE3F@ifa.au.dk>:

>Ved du (for
>sammenligningens skyld) hvor høj en opløsning et print fra fotohandleren
>typisk har?

300 DPI
Hilsen emj

-- www.enterpol.dk/foto/