interspecifik yngelpleje hos Malawi
Fra : Tom Manczak

Dato : 08-01-02 22:29

Jeg har en ret interressant fisk, Labeotropheus feulleborni. Den store
hun har dog overrasket mig særlig meget. Hun æder ikke sine egne små.
Men endnu mere, Hun er den eneste af mine 10-12 arter som ikke æder
andre arters yngel i samme yngleakvarie. Desuden tager hun dem ind i
munden igen i op til en uge efter ungerne er blevet sluppet ud første
gang. Og til sidst, denne gang har hun også taget de små (faktisk
tidligt udspyttede) Ps. kingsizei "gul lupingo" unger op i sin mund
sammen med sine egne. Det er nok fordi hun ikke kan se forskel, men den
kan vendes om, da lupingoerne er næsten hvide og feullebornierne helt
mørkebrune. De fleste andre arter kan godt skelne deres egne unger, og
kun æde andre arters unger, sandsynligvis ud fra farveforskelle. Jeg
synes bare jeg vil dele det med jer, hun har nemlig plejet sine egne i
op til en uge to gange, ihvertfald de to gange jeg har bemærket det. så
det er nok ikke tilfældigt. Men jeg siger heller ikke at det er en
adfærd alle feullebornier udviser, men jeg har også læst at man har set
hanner tage æggene op under yngling og ruget dem.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734