Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Det svære valg
Fra : Bent

Dato : 08-01-02 21:59

Hej

Skal selv til at have et digital kamera efter at have brugt firmaet's
Sony Mavica FD87 i ca. 1 1/2 år (87'eren har floppy og 1.3 MP)

Skal bruge det til at tage billeder af:
1. Fuchsia og bonsai - det må være portræt
2. Papegøjer i voliere - zoom og action (når de flyver)
3. Have cameraet med når jeg køre motionscykelløb - må ikke fylde meget
4. Lidt familie og ferie foto.
Regner ikke med at printe ret meget.

Fandt nogle jeg tror dækker mine behov, men det er svært at sammenligne
da de forskellige firma'er kalder data noget forskelligt, f. eks white
balance,
F=5.8 til 18,4 og f2.8~4,9, ISO 100,200 osv blænde og lukketid, jeg troede
at bare der var mange pixel var det godt - nogle have ikke batteri med,
nogle have små "lagerkort", nogle have noget software ??

Olympus C-2040 ZOOM
Olympus C-200 ZOOM
Sony CyberShot DSC-P50
Nikon COOLPIX 775
Minolta Dimage 2330

Min kammerat (han har et Canon G1) fortalte at jeg ikke måtte vælge
nogle apperater med "lille" åbning i linsen og ved at læse på Steven's
DigiCan og dpreview fandt jeg ud af at Sony Memory Stick er skyld i at
Sony ikke dur til Action (skulle komme nogle hurtigere MS på et tidspunkt ?)
så jeg endte med at tro mest på Nikon 775 og Olympus 2040 - OK ??

Sammen problem vil det give hvis man går en "klasse" op og vælger

Canon G1 - giver røde billeder og gullig konturer (ifølge Alt om Foto)

Sony CyberShot DSC-75 - har langsom reaktionstid.

Canon PowerShot S30 - har lille linse.

Nikon COOLPIX 885 - bedst ???

Bruger man det "pop" med at dreje LCD'en på Canon G! og have med
fjernbetjeningen ??

Hvilken opløsning bruger man til "daglig" til skærm, jeg bruger 1024x768
men det er der ikke alle digecam der har.

Et billed taget med 1024x768x24 på et Sony FD87 fylder ca. 140 K
når samme billed tages med et Canon G1 fylder det ca. 450 K - hvorfor.

mvh

Bent

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-01-02 09:39

"Bent" skrev
> Skal bruge det til at tage billeder af:
> 1. Fuchsia og bonsai - det må være portræt

Vælg et kamera, der er anerkendt for god farvegengivelse.

> 2. Papegøjer i voliere - zoom og action (når de flyver)

Vælg et kamera med lav "Total lag" som er udtryk for
hvor hurtigt billedet bliver taget efter udløseren er
trykket ned. Kameraer med kraftig tele har typisk
en længere "lag" end et tilsvarende kamera uden
tele. Du har nok brug for 3x zoom afhængig af
kameraets opløsning.
(Du skriver at du vil ha' billederne i 1024x768. Et
3 eller 5 megapixel billede kan så beskæres ret meget
efterfølgende, uden det store kvalitetstab, svarende
til digital zoom)

> 3. Have cameraet med når jeg køre motionscykelløb - må ikke fylde
meget

Vælg et kamera, der kan betjenes med een hånd, og som kan puttes
i en lomme. (ikke noget med løse dæksler / tasker)

> 4. Lidt familie og ferie foto.
> Regner ikke med at printe ret meget.

Det er de allesammen optimeret til. Ingen særlige egenskaber hér.
(afhængig af din egen lyst til at eksperimentere)
Peter
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : J@N

Dato : 09-01-02 18:42

"Bent" <BentSmed@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2. Papegøjer i voliere - zoom og action (når de flyver)
> 3. Have cameraet med når jeg køre motionscykelløb - må ikke fylde meget

Hej Smed

Det er store krav du stiller til udstyret, ikke engang et "celloid" kamera
kan opfylde alle dine behov.

1. Dine planter burde alle 2 Mb pix kameraer kunne klare
2. Er straks værre, de fleste kameraer har problem med aktion billeder,
Olympus har en model med hurtig reaktionstid, men så fylder det for meget,
når du skal ud at cykle.
3. Et lille Canon ville være godt her.
4. Her kan alle kameraer være med.

Ud fra ovenstående må du nok gå på kompromis og vælge et all-round kamera,
et lille Canon kamera ville opfylde alle dine krav på nær dine flyvende
papegøjer, og det kan erhverves for en rimelig sum penge.

Vil du gå en klasse op, ville jeg personligt vælge et Canon G2, her får du
mange ekstra funktioner, som du evt. kan få brug for når du fotografer
blomster og fugle (manuel focus mm.) og samtidig har det en rimelig
størrelse.

> [...]
>
> Sammen problem vil det give hvis man går en "klasse" op og vælger
>
> Canon G1 - giver røde billeder og gullig konturer (ifølge Alt om Foto)

Husk at stille hvid balancen!

> [...]
>
> Canon PowerShot S30 - har lille linse.
>
> Nikon COOLPIX 885 - bedst ???
>
> Bruger man det "pop" med at dreje LCD'en på Canon G! og have med

Mest til selvportrætter

> Hvilken opløsning bruger man til "daglig" til skærm, jeg bruger 1024x768
> men det er der ikke alle digecam der har.

1024x768 er en god størrelse, alligevel er det rart med kamera der har
større opløsning, da du typisk beskærer billederne (giver ekstra optisk
zoom).

> Et billed taget med 1024x768x24 på et Sony FD87 fylder ca. 140 K
> når samme billed tages med et Canon G1 fylder det ca. 450 K - hvorfor.
>
> mvh
>
> Bent

Det er afhængigt af hvor meget du komprimerer dine billeder.
Et link til et billede i 1024x768x24, det fylder 120 Kb taget med et Canon
G1 og det er beskåret:

http://home18.inet.tele.dk/fred/foto/geophagus_red_head/geo_08.jpg

Held og lykke med jagten.

"fætteren"