Varmluftballon
Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 08-01-02 20:05

Hej

Er der ikke nogen som ligger inde med nogle gode informationer om hvordan
man bygger modeller af varmluftballoner samt hvilke beregninger man skal
tage med ???

På forhånd tak

Mvh.

Mikkel Jørgensen

Fra : Brian Lund

Dato : 12-01-02 03:37

Jeg var med til at bygge en af de der ruller som avispapir bliver trykt på,
vi gjorde det at vi regnede ud hvordan formen af x stykker papir skulle se
ud hvis vi ville lave en 5 meter høj ballon... Det blev vist til at vi
skulle bruge 14 stk papir af 0,7x5 m mener jeg... den var ihvertfald rimelig
stor...
Da vi skulle få ballonen til at lette brugte vi en ukrudtsbrænder... virkede
fint (hvis man ikke rammer siderne).

Fra : Emil Hedevang Lohse

Dato : 12-01-02 19:53

Det er let nok at bygge en varmluftballon. Her er en model som altid
virker. Man skal bruge en masse silkepapir eller anden form for papir;
plastik kan ogsaa bruges men det smelter lettere end papir. Da jeg
ikke har meget tilovers for ASCII-grafik, er her en PDF-fil og en
PS-fil som viser en arbejdstegning.

http://home.imf.au.dk/emil/ballon.pdf
http://home.imf.au.dk/emil/ballon.ps

Jeg kan anbefale hullet i bunden af ballonen forstærket med et stykke
tykt ståltråd. Brænderen kan således spændes fast til dette. En
brænder kan man lave af en lille aluminiumsfoliebakke, og det er
virkeligt anbefalelsesværdigt at lave en skorsten af aluminiumsfolie
som rager 5 til 10 cm op i ballonen. Dette gør flammen meget mindre
følsom overfor vind. Som brændstof kan sprittabletter eller vat vædet
med sprit bruges, og hvis man fyrer godt op under ballonen kan den
store model løfte omkring 0.5 kg. Brug brændstof som oser mindst
muligt og vær opmærksom på at ballonen er fyldt med ubehagelig gas og
os når den kommer ned.

--
Emil Hedevang Lohse

Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 12-01-02 20:07

Tak for svarene jeg har kigget lidt på materialer og har fundet en form for
let aluminiumsfolie som er stærkt. Det er den type folie som falck bruger
til at pakke pasienter ind i som skal have varmen.
Denne folie har en masse i kg/m2 som som slår plast og silkepapir. Tror i
det ville være fornuftigt at afprøve ?

/ Mikkel Jørgensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-01-02 22:32

> [...]
> til at pakke pasienter ind i som skal have varmen.
> Denne folie har en masse i kg/m2 som som slår plast og silkepapir. Tror i

Da de kan stige til betragtelige højder, vil de helt sikkert være ulovlige.
De er flottest om natten, har jeg hørt , hvis man bruger en køkkenrulle
vædet med petroleum. Det ses mere end sprit. Bør foregå i skovfrit område i
absolut stille vejr. Man kan lave en startopfyldning med en varmeblæser, så
er det lettere at undgå at brænde siderne. Det helt tynde afdækningsplast er
ganske fortrinligt, også til knapt så store eksperimenter.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Emil Hedevang Lohse

Dato : 13-01-02 01:16

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> [...]
> er det lettere at undgå at brænde siderne. Det helt tynde afdækningsplast er
> ganske fortrinligt, også til knapt så store eksperimenter.

Ja, de er smukke om natten; hele ballonen lyser som en kaempe stor
paere. Jeg soerger altid for at have en snor i for ellers er det ikke
til at vide hvor ballonen flyver hen, og jeg ville ikke have det
saerlig godt med at foraarsage en flyulykke eller afbraending af 14
hektar hvede.

Det er dog (hvis man har en smule oevelse) helt overfloedigt med en
varmeblaeser! Hvis man er to til at sende ballonen afsted, er det ikke
saerlig svaert at sikre at ilden ikke faar fat i ballonen -- en stor
del af spaendingen ligger jo netop ogsaa i opsaendelsen, for hvis man
ikke er omhyggelig, saa futter det hele af i loebet af ca. et halvt
minut. En varmluftballon er flot, en braendende varmluftballon er
braendende flot!

Selv den mindste vind kan flytte ballonen temmeligt let, saa derfor
hjaelper det ogsaa at have to snore i ballonen: en under braenderen
til at styre hoejden og en sat fast paa siden for at holde den op mod
vinden.

Hmm, jeg faar helt lyst til at bygge en...

--
Emil Hedevang Lohse

Fra : Emil Hedevang Lohse

Dato : 12-01-02 23:45

"Mikkel Jørgensen" <mikkel@marjNOSPAM.dk> writes:

> [...]
> til at pakke pasienter ind i som skal have varmen.
> Denne folie har en masse i kg/m2 som som slår plast og silkepapir. Tror i

Vil du bruge aluminiumsfolie til at bygge hele ballonen med? Det har
jeg ikke nogen erfaring med, men jeg kunne forestille mig at der
forholdsvis let kommer revner i folien naar ballonen begynder at
loefte. Silkepapir er utrolig staerkt og meget let at arbejde med.

Dog mindsker man risikoen (eller chancen) for at der gaar ild i
ballonen hvis men forer den nederste halve meter af ballonen.

--
Emil Hedevang Lohse

Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 13-01-02 02:20

Nu er det sådan så den aluminiumsfolie jeg har øje på er så stærk så at
den kan det kan holde til en bil hænger i det efter hvad jeg har fået
afvide

Så nu kommer mit problem bare hvordan jeg skal sætte de stykker sammen som
jeg får lavet. Jeg har overvejet en form for lim, men lim er jo generelt
tung så er muligheden der for at sy det, men så skal jeg finde en tråd som
er brandsikker. Er der nogle der har forslag ?

/ Mikkel Jørgensen

Fra : Anton Norup Sørensen

Dato : 14-01-02 21:02

On 13 Jan 2002 01:20:00 GMT, mikkel@marj.dk (Mikkel
=?ISO-8859-1?Q?J=F8rgensen?=) wrote:

>Nu er det sådan så den aluminiumsfolie jeg har øje på er så stærk så at
>den kan det kan holde til en bil hænger i det efter hvad jeg har fået
>afvide

Folien er formentligt Mylar med et pådampet lag aluminium. Det er
stærkt, så længe der ikke kommer revner i kanten.

MVH
Anton Sørensen