Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken optik kan i anbefale?
Fra : Tom K.

Dato : 08-01-02 18:53

Jeg ønsker at skifte min Tamron 28-80mm f/3,5-5,6 til noget der er bedre.
Jeg har kigget på flg. linser:

Sigma 24-70 f/2.8 EX Asp. DG DF
Sigma 28-70 f/2.8 EX Asp. DF
Tokina AT-X 270 AF Pro II 28-70mm f/2.6-2.8
Nikon 24-85 f/2,8-4

Men hvad kan i anbefale? Jeg har læst en masse reviews men er ikke rigtig
blevet klogere....eller også er jeg blevet for klog...uha hjælp.
Findes der et site hvor det er muligt at se billeder taget med de
forskellige linser?

PS. Roterer fokus-grebet på Tokina'en under AF?. Sigma har et system hvor
grebet ikke roterer, så der er noget at holde om.

-Tom-

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 08-01-02 20:33

Hej Tom

Jeg har en Sigma 28-70/2,8 EX Asp. (ikke DG) og er ganske tilfreds.
Skarpheden er ret god og den virker rimelig robust, og der har da heller
aldrig været noget galt med den. Forskellen mellem 24 og 28mm er egentlig
ret stor, så har du ikke et fast vidvinkel (og har ikke tænkt at købe det)
så overvej 24-70 - der er ret spændende billeder at hente på 24mm.

Eneste ulempe ved disse lysstærke objektiver (udover prisen) er, at de har
en vis størrelse og vægt - jeg nyder at sætte en fast 28/2,8 på mit hus -
det bliver en rigtig dejlig letvægter.

Hvis jeg skulle vælge påny ville jeg nok foretrække en Nikon 28-105/3,5-4,5
(ret skarp, men knap så lysstærk) og så ellers et par faste ved siden af.
Du skal altså også overveje hvilke objektiver du evt. har tænkt dig at
supplere med - måske et Sigma 15-30mm - så er der jo ingen grund til at
jagte 24-70, men så vil 28-70 måske være egnet.

Tokina´en kender jeg ikke så godt (modtager dog pæne karakterer i tests),
men Nikon 24-85/2,8-4 får ikke specielt meget ros i de test jeg har læst i
tyske blade - men der er vist ret forskellige meninger om det objektiv.

Tænk iøvrigt også på filtre - 28-105 har 62mm, mens 24-85 bruger (den mere
sjældne) 72mm - mens Sigmaerne vistnok har 77mm. Selv prøver jeg at holde
mig til 2 størrelser - 52mm og 77mm - men tag det med i overvejelserne - en
77mm cirk. pol koster kassen

Skarphed testes bl.a. på www.photodo.com - det er en MTF-test og den er ikke
den fulde sandhed, men det er min erfaring at den ikke rammer helt ved siden
af.

Jeg har nok ikke gjort din beslutning enkel - men her var da lidt af de
erfaringer som jeg har gjort mig. En hjemmeside med billeder taget med de
forskellige objektiver ville nok ikke hjælpe ret meget, da der er så meget
der spiller ind på den endelige skarphed, kontrast og brillians. Men en imø
seriøs tester er Bjørn Rørslett (http://foto.no/nikon/index2_PC.html) - han
tester dog primært Nikon og mest de mere seriøse af slagsen.

Et besøg hos www.nikonians.com kan evt. bidrage yderligere til din
beslutning - der er et par Tokina-fans på siden

Håber det er til hjælp

Mvh

Kim

Fra : Bjorn Nexo

Dato : 08-01-02 21:22

Hej Tom

Et af de steder, hvor man kan få måledata på objektiver er
http://www.photodo.se/, dog er langtfra alle objektiver med. Folkene bag
siden er helt seriøse, men man skal være opmærksom på at de kun måler i een
situation: med objektivet indstillet på uendeligt. Tallene er formodentlig
gode nok ved normal optageafstand, men til specialformål som næroptagelser
gælder de næppe.Folkene opererer med en skala fra 0 til 5 hvor 5 er bedst. I
praksis får superobjektiver en rating på ca 4.4.

Din gamle tamron scorer 3.0. Tokinaen scorer 3.1 mens Sigma 28-70 asp scorer
3.5. De andre kan jeg ikke finde. Tokinaen giver dig således mere lysstyrke,
men formodentlig ikke bedre skarptegning.

Sigmaen derimod er formodentlig et bedre valg - 3.5 er helt respektabelt for
en zoom. Det fremgår af detaljerne på siden, at den tegner fint skarpt midt
i billedet, men falder lidt af på den i udkanten. Det gør mange linser.

Du kan godt få bedre zooms, men du kommer virkelig til at bløde for det.
Hvis det er det du vil, så kig på Nikon listen.

En mulighed for at få virkelig kvalitetsoptik uden at blive ludfattig er at
satse på optik med fast brændvidde og evt købe brugt. Så må man finde sig i
at slæbe flere linser og skifte dem af og til. Nikon har for eksempel en
50/1.8 som er supergod for ca 1000 kr ny, og Sigma en fin 24/2.8, hvis pris
jeg ikke kan huske. Så mangler du bare en Nikon 85/1.8 som også er prima.
Angående brugt udstyr, så kik evt indenfor hos www.ebay.de, der handler jeg
jævnligt og er aldrig blevet skuffet.

VH
Bjørn