Akvariecomputer
Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 08-01-02 08:32

Hej

Er der nogen der har erfaring med tilslutning af computer til deres
akvarie(r) ? Hvad bruger i den til ? Lysstyring ? Måling af
temperatur, pH, saltholdighed, og alt muligt andet ?

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Steen Suder

Dato : 08-01-02 20:02

Esben Haabendal Soerensen wrote:

> Hej
>
> Er der nogen der har erfaring med tilslutning af computer til deres
> akvarie(r) ? Hvad bruger i den til ? Lysstyring ? Måling af
> temperatur, pH, saltholdighed, og alt muligt andet ?

Jeg bruger ikke en PC selvom jeg ganske vist havde det på tegnebrædtet
på et tidspunkt.
Jeg har derimod en IKS AquaStar Midi
(<http://www.iks-aqua.com/html/engl/aquamidi.htm>).

Jeg bruger den til måling af temp. og pH samt regulering af lys,
bundvarme, alm. varme og CO2-tilsætning.

Jeg er meget tilfreds med den.

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 08-01-02 22:25

Steen Suder <CAB@earthling.net> writes:

> [...]
>
> Jeg bruger den til måling af temp. og pH samt regulering af lys,
> bundvarme, alm. varme og CO2-tilsætning.

Den ser også rigtig lækker ud, men ikke helt billig. Desværre ser det
ud til at pc-integrations softwaren kun er til Windows.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Steen Suder

Dato : 08-01-02 23:27

Esben Haabendal Soerensen wrote:

> Den ser også rigtig lækker ud, men ikke helt billig. Desværre ser det
> ud til at pc-integrations softwaren kun er til Windows.

Jeg har købt min i Tyskland... dog stadig ikke billig som sådan.
Du behøver ikke Windows-softwaren for at bruge den. Jeg kører kun Linux
og har tænkt på at lave lidt Perl, der kan være interface til apparatet.
Jeg vil derefter lave integration til MRTG

Der er en fin lille serielport på, man nemt kan snakke med.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 09-01-02 13:17

> [...]
> og har tænkt på at lave lidt Perl, der kan være interface til apparatet.
> Jeg vil derefter lave integration til MRTG

Se det var sådan noget som det sidste jeg var interesseret i. Det er
jo fedt hvis man integrere sine to hobyyer. Og så ville det jo også
være ganske interessant med detaljerede grafer over sit akvarie. Man
kunne endda holde øje med at det ikke går helt galt når man er væk et
par dage :)

> Der er en fin lille serielport på, man nemt kan snakke med.

Ok. Så skulle man jo nok kunne klare det.

Hvad kom det til at koste ? Du købte vel modellen med temperatur og
pH probe med i pakken ?

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Steen Suder

Dato : 09-01-02 22:20

Esben Haabendal Soerensen wrote:

> Se det var sådan noget som det sidste jeg var interesseret i. Det er

Ja, det var jo det jeg vidste

> [...]
> være ganske interessant med detaljerede grafer over sit akvarie. Man
> kunne endda holde øje med at det ikke går helt galt når man er væk et

Rolig nu...

> Ok. Så skulle man jo nok kunne klare det.
>
> Hvad kom det til at koste ? Du købte vel modellen med temperatur og
> pH probe med i pakken ?

IIRC DEM 678.- ved <http://www.aquaristic.net/>.
Ja.

Fra : Esben Haabendal Soer~