Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billed-CD (DVD)
Fra : Klaus

Dato : 07-01-02 23:14

Jeg har prøvet at lave en fotoCD ved hjælp af WinonCD. Det virker helt fin.
Er der mulighed for at lave undertekster, der kan lægges på efter ønske -
ved afspilning i stue-DVD'en?
Klaus

Fra : Carsten Schack-eriks~

Dato : 08-01-02 18:47

> [...]
> Er der mulighed for at lave undertekster, der kan lægges på efter ønske -

Hej Klaus

Programmet Styr på fotografierne kan putte teksten på selve billedet, så hvis
man f.eks. brænder billederne over på en VideoCD så kommer teksten med på
selve billedet, dog ikke som undertekst.

Du kan downloade Styr på fotografierne fra http://www.cse-it.dk

Carsten

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-01-02 09:54

"Klaus" skrev...
> [...]
fin.
> Er der mulighed for at lave undertekster, der kan lægges på efter

"Man" kan lave subtitles ved hjælp af værtøjerne beskrevet på:
http://www.vcdhelp.com/subsvirtual.htm
Hvilket dog formodentlig kræver at du laver din billedcd til
en slags mpg-movie istedet...
Peter
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 11-01-02 07:35

Peter Schrøder wrote:

> "Man" kan lave subtitles ved hjælp af værtøjerne beskrevet på:
> http://www.vcdhelp.com/subsvirtual.htm
> Hvilket dog formodentlig kræver at du laver din billedcd til
> en slags mpg-movie istedet...

& det er så i halv opløsning, hvilket stort set er ubugeligt til
still billeder...

Jeg vil gerne anbefale Nero - det er nemt og hurtigt med det at
lave en SVCD med menuer og alting, med op til 100 fotos på én
skive i fuld DVD opløsning og uden synlig MPEG/JPEG komprimering.
Der er med 100 billeder stadig masser af ubrugelig plads tilovers
på en VCD skive med mindre du gør som jeg og laver slideshowet
på de små 3" skiver, som svarer ret godt i størrelse til hvor meget
data 100 billeder i høj kvalitet fylder. Nu leder jeg bare efter
en samle mappe med lommer i 3" størrelse!

Det er klart at et fjernsyn har ringere opløsning end en
computer monitor, men farverne ser da pæne ud, og så er TV
skærme generelt også mere lysstærke.

Btw, jeg lavede et snildt lille perl script med Image Magick
til at hurtigt konvertere en stak JPEGs og TIFs af forskellig
størrelse til det format og pixel aspect ratio som NERO skal
bruge. Det virker til både PAL og NTSC SVCD slideshows. Hvis
nogen sku være interesserede er de velkomne til at skrive,
så sender jeg en kopi.

Mvh
Sonny
kobot@kobotica.com

Fra : Martin Buhelt

Dato : 11-01-02 12:33

> [...]
> data 100 billeder i høj kvalitet fylder. Nu leder jeg bare efter
> en samle mappe med lommer i 3" størrelse!

Hvorfor kan der kun være 100 billeder? Er det en begrænsning i NERO eller i
VCD formatet?

Grunden til at jeg spørger er, at WinOnCD tilsyneladende ikke har
begrænsninger i antallet af billeder der kan lægges på en VCD. Til gengæld
har jeg lidt problemer med at vise dem på min DVD-afspiller hvis der er mere
end 200 billeder på VCD'en. Eller mere præcist: Billede nr. 201 og nr. 401
giver problemer.

Hmm - vi begynder vist at komme lidt ud over gruppens formål, men mon ikke
at det er OK?

> Det er klart at et fjernsyn har ringere opløsning end en
> computer monitor, men farverne ser da pæne ud, og så er TV
> skærme generelt også mere lysstærke.

Jeg synes at billeder på en VCD er en genial måde at have billederne til
fremvisningsbrug på. Det er derimod ikke en metode til at arkivere
billederne på.

/Martin

Fra : Pia

Dato : 11-01-02 12:48

> [...]
mere
> end 200 billeder på VCD'en. Eller mere præcist: Billede nr. 201 og nr. 401

Kunne man slippe omkring ved det ved at gøre disse 2 til "blanke" billeder,
som ikke gør noget at de bliver sprunget over, eller går det helt i stå ved
201?

Jeg overvejer stadig om jeg skal lave vcd eller interaktive flash ting til
min bedre halvdel som nægter at se på papirbilleder, selv af hans egen
ferie.

:Pia

Fra : Martin Buhelt

Dato : 11-01-02 13:43

"Pia" <x@x.com> wrote in message news:a1mj5i$q5u$1@sunsite.dk...
> [...]
billeder,
> som ikke gør noget at de bliver sprunget over, eller går det helt i stå

Njoh - det er lidt svært at styre! WinOnCD er ret smart, idet den laver det
meste af arbejdet for dig - dvs. indekser (menusystem med oversigtsbilleder)
m.v., så det er ikke så let at lave et "dummy" billeder som ikke benyttes.
Så skal man til at lave det hele selv - og det gider jeg nok ikke Med
winOnCD tager det ca. 1/2 time at lave en komplet CD med op til 9 albums.
Hvis det skulle laves manuelt, ville det formentlig tage mange timer.

> Jeg overvejer stadig om jeg skal lave vcd eller interaktive flash ting til
> min bedre halvdel som nægter at se på papirbilleder, selv af hans egen
> ferie.

På den VCD som WinOnCD laver, lægges der samtidig en html-version, som
umiddelbart kan afspilles på PC - det er ret smart og ekstremt hurtigt at
lave. Om man så foretrækker at se billeder på papir eller skærm er så en
anden sag, men da jeg fotograferer digitalt er det umiddelbart den billigste
løsning.

/Martin