mærkeligt problem med multiplier
Fra : MB

Dato : 07-01-02 20:29

Hej
Jeg har et ældre soltek sl-52d2d5 motherboard og jeg kan ikke få den til at
acceptere de cpu'er jeg prøver at proppe i det.
hvis jeg sætter en AMD K5 166 i det (og vel og mærke indstiller alle jumpers
som manualen foreskriver det) så får jeg kun en clock speed på 117 når jeg
tjekker med wcpuid.
hvis jeg sætter en Pentium 200 MMX i, så læser bios den som en p166 MMX

er der noget jeg gør forkert?

mvh
MB

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 07-01-02 22:26

MB wrote:

> [...]
> tjekker med wcpuid.
> hvis jeg sætter en Pentium 200 MMX i, så læser bios den som en p166 MMX

Det ser ud som om den cpu's Vcore kan være 2.5V eller 2.8V, men det er
for så vidt irrelevant i forhold til multiplieren.
Så hvis vi lige tager det punkt for punkt fra manualen;

(CPU 2.5x clock setting)

Jumper Setting

8         ON
21         2-3
23         2-3
17         ON
18         ON

Er det sådan du har sat jumperne?

Mvh Jens

Fra : MB

Dato : 07-01-02 23:42

> [...]
> for så vidt irrelevant i forhold til multiplieren.
> Så hvis vi lige tager det punkt for punkt fra manualen;

Ja det er sådan jeg har sat dem, den finder godt nok en pr166 men stadig kun
117 Mhz underwindows/wcpuid

Jeg har prøvet alle mulige indstillinger og med 3 * 66 finder bios den sim
en pr200og så kører den 133mhz i wcpuid

Kan det virkeligt passe at den kører rigtigt?

mvh
-MB

Fra : Bjørn Petersen

Dato : 07-01-02 23:29

> hvis jeg sætter en AMD K5 166 i det (og vel og mærke indstiller alle
jumpers
> som manualen foreskriver det) så får jeg kun en clock speed på 117 når jeg
> tjekker med wcpuid.

AMD havde noget PR allerede med deres K5'ere. Det er muligt at en K5 166
rent faktisk kun kører 117 MHz!

Bjørn

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 08-01-02 04:47

Bjørn Petersen wrote:

> jumpers

> AMD havde noget PR allerede med deres K5'ere. Det er muligt at en K5 166
> rent faktisk kun kører 117 MHz!

117 MHz tror jeg ikke på, det er snarere wcpuid som bliver forvirret
pga. det gamle bundkort.

Fra : MB

Dato : 08-01-02 07:22

jeg har prøvet at finde noget på nettet og fast følgende side:
http://www.aopen.com/tech/report/cpuref/cpu2.htm
under amd k5 er det det samme som ved mig. Så det kan være at det er meget
normalt eller hvad?

-MB

Fra : Bjørn Petersen

Dato : 08-01-02 09:06

En K5 PR166 skal kun køre 117 MHz. BASTA!

Find et gammelt benchmark program og se om det ikke passer med ydelsen!

Bjørn

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 08-01-02 16:56

MB wrote:

> [...]
> http://www.aopen.com/tech/report/cpuref/cpu2.htm
> under amd k5 er det det samme som ved mig. Så det kan være at det er meget

Ahh, der dæmrede det - en multiplier på 1.75
( den skæveste multiplier jeg nogensinde har set )
Så er jeg enig, den kører kun 117 MHz.

PR166 = Pentium Rating, AMD mente at den svarede til en 166 MHz Pentium.

Fra : Bjørn Petersen

Dato : 08-01-02 21:16

> PR166 = Pentium Rating, AMD mente at den svarede til en 166 MHz Pentium.
Performance Rating vel!?!
Pentium er (og var) jo et registreret varemærke!

Bjørn